فرایند ترخیص بیماران کرونا / عمده بیماران نیاز به بستری شدن ندارند
کد خبر: 3881531
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشریح کرد؛

فرایند ترخیص بیماران کرونا / عمده بیماران نیاز به بستری شدن ندارند

پزشک درمانگر کرونا که برای نخستین بار بهبود اولین بیمار مبتلا به کرونا را اعلام کرد، با بیان اینکه بسیاری از بیماران مبتلا نیاز به بستری شدن ندارند، فرایند بهبود و ترخیص این دسته از بیماران را تشریح کرد.

غلامرضا معصومی غلامرضا معصومی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، یکی از پزشکانی است که این روز‌ها در بیمارستان فیروزگر تهران در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا در حال درمان بیماران است. وی روز‌های گذشته با انتشار خلاصه پرونده یک بیمار مبتلا به این بیماری در اینستاگرام خود و اعلام بهبودی وی، امید را به جامعه ایرانی، که این روز‌ها در استرس و اضطراب به سر می‌برد، برگرداند.

معصومی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه موظف هستیم استرس جامعه را در رابطه با این بیماری کاهش دهیم، گفت: اولین درخواست ما از مردم این است که به سیستم درمان اعتماد کنند. مردم باید بدانند که این ویروس خطرناک نبوده و قرار نیست آمار کشندگی زیادی داشته باشد. بالا بودن میزان مرگ و میر در روز‌های اولیه به دلیل  تأخیر در ورود به این موضوع بود و عملاً تشخیص‌های اولیه با موارد فوتی‌ همزمان شد.

وی تأکید کرد: در روز‌های آینده موارد بهبودیافته بسیار بیشتر از موارد فوت شده خواهد بود. قطعاً آمار مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در روز‌های آینده به سوی درصد‌های جهانی که حداکثر آن بین دو تا سه درصد موارد کشف شده است کاهش می‌یابد. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد موارد بیماری کرونا اصلاً کشف نمی‌شوند. البته با توجه به اینکه در بسیاری از شهر‌ها موارد مثبت وجود دارد، یعنی تمام جامعه درگیر شده‌اند، باید بر روی آموزش و بهداشت عمومی مردم برای پیشگیری و بر روی علائمی که مردم براساس آن باید به بیمارستان مراجعه کنند تأکید کنیم.
 

توقع انجام سریع تست اشتباه است


معصومی اظهار کرد: تب و لرز، گلو درد و سرفه‌های خشک علائمی هستند که مردم باید براساس آن‌ها به بیمارستان‌ها مراجعه کنند، اما پس از مراجعه به بیمارستان‌ها این توقع را نداشته باشند که بلافاصله از آن‌ها تست گرفته شود؛ چرا که لازم نیست تمامی موارد را اثبات کنیم. آن‌هایی که حال عمومی بدی داشته یا دارای آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن مشکل‌داری هستند، برای ادامه درمان از آن‌ها تست گرفته می‌شود تا ببینیم آیا عفونت ریوی آن‌ها باکتریال بوده یا ناشی از ویروس کروناست.

وی با ذکر اینکه در کشور به دنبال همه موارد مثبت کرونا نمی‌رویم، گفت: براساس پروتکلی که مورد قبول جهان است عمل می‌کنیم؛ بر این اساس اکسیژن خون بیمار را چک کرده و اگر زیر ۹۳ درصد باشد، دو آزمایش خون از او می‎گیرند و اگر مشکلی نداشته باشند، بیمار را ترخیص می‌کنند. این شرایط به معنی نداشتن کرونا نیست، بلکه بدان معناست که اگر فرد مبتلا به کرونا باشد نیز بدحال نبوده و چند روز بعد بهبود می‌یابد. لذا او را ترخیص کرده و می‌گوییم استراحت کنند و ضمن حضور نداشتن در تجمع، با کسی در ارتباط نباشند و بهداشت عمومی را رعایت کنند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: اگر آزمایش‌های خون مشکل داشته باشند، از ریه سی‌تی اسکن می‌گیریم؛ اگر ریه تمیز باشد، باز بیمار را ترخیص می‌کنیم، تا این مرحله تعداد زیادی از بیماران از بستری شدن و تست گرفتن حذف و ترخیص می‌شوند؛ البته باز هم تأکید می‌کنم که این‌ شرایط به معنی نداشتن کرونا نیست.

وی ابراز کرد: اگر ریه دچار مشکل باشد، از بیمار تست گرفته می‌شود. این موارد عموماً دچار مشکل‌ بوده و نیاز به بستری دارند. نگران این موضوع نیستیم چرا که درصد بسیاری را با آزمون‌های اولیه ترخیص کرده و در بیمارستان نگه نداشته‌ایم. البته در مواردی تست آن‌ها مثبت است و دو درصد موارد فوتی در کشور وجود دارد.
 

فرایند درمان

 
معصومی درباره نحوه درمان بیماران مبتلا به کرونا تصریح کرد: درمان‌ها نیز براساس همین پروتکلی انجام می‌شود که آزمایش‌ها صورت می‌گیرد. درمان اثبات شده‌ای برای آن وجود ندارد، اما یکسری دارو‌ها بر روی ویروس اثر دارند، اگرچه داروی اصلی نیستند. این دارو‌ها را برای بیماران بدحال و کسانی که تست آنها در مرحله پایانی مثبت شده است استفاده می‌کنیم. برای همه دارو تجویز نمی‌کنیم. ضمن اینکه درمان‌ها عملاً حمایتی هستند؛ اگر افراد تب داشته باشند، میزان تب و مایعات بدن را کنترل می‌کنیم.

وی در مورد بیماری که از سوی بیمارستان فیروز‌گر ترخیص و به عنوان اولین بیمار کرونایی بهبودیافته مطرح شد، گفت: عمده بیماران مانند این شخص‌اند و عملاً بدحال نیستند.
انتهای پیام
captcha