آفتی که به جان مداحی البرز افتاده است
کد خبر: 3875228
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰

آفتی که به جان مداحی البرز افتاده است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل صدا و سیمای البرز گفت: استفاده از آهنگ‌ها و نوحه‌هایی که ملاحظات فرهنگی و عرفی در آن‌ها رعایت نمی‌شود و مورد قبول فرهنگ اسلامی نیست آفتی است که جامعه مداحی البرز را تهدید می‌کند.

آفتی که به جان مداحی البرز افتاده است

به گزارش ایکنا از البرز، علی صادق مقدسی، مدیرکل صدا و سیمای البرز، دهم بهمن در نشست با هیأت اندیشه‌ورز بسیج مداحان استان البرز که در صدا و سیمای کل استان البرز برگزار شد، گفت: ضروری است شیوه‌های خوب و اصیل فرهنگی در مداحی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ محرم و عاشورا به عنوان سرمایه اجتماعی افزود: شما مداحان یک بخش اصلی رونق و شور مساجد در حال فعالیت هستید و مداحان بازوان فرهنگی رسانه هستند که با همیاری و هم‌افزایی و بهره‌گیری از تجربیات یکدیگر در جهت رونق رفتار معنوی و دینی افراد جامعه قدم‌های مثبت برمی‌دارند.
این مسئول با بیان اینکه قومیت‌های مختلفی در سطح استان هستند که متناسب با آن‌ها می‌توان از پتانسیل مداحی استفاده کرد توضیح داد: همزیستی قومیت‌های مختلف ایران در استان البرز ظرفیت قابل توجهی است که با توجه به آن می‌توان از مداحی های موثر با گویش آذری، لری، گیلکی و ... برنامه های هدفمند فرهنگی تولید کرد.
مقدسی با اشاره به اینکه در نیازسنجی جامعه باید نگاه کارشناسانه داشته باشیم، مطرح کرد: یکی از چالش‌های هیأت‌های استان البرز استفاده از آهنگ‌ها و نوحه‌های جدید است که ملاحظات فرهنگی و عرفی در آن‌ها رعایت نمی‌شود و مورد قبول فرهنگ اسلامی نیست و همچون آفت جامعه مداحی البرز را تهدید می‌کند.
وی توضیح داد: در صدا و سیما بارها و بارها گفته شده است که نسبت به اتخاذ شیوه‌های اصیل فرهنگی در هنر متعهد انگاره‌هایی رعایت شود؛ هر یک از شما مداحان نیاز به یک کارشناسی و ضرورت آسیب‌شناسی رسالتی در جهت معرفی هنر متعهد انقلابی و دینی دارید که جای آن دارد در قالب یک گفتمان و میزگرد روی این مسئله تبادل نظر شود.
وی با اشاره به ضرورت معرفی یاران امام حسین(ع) و دیگر ابعاد فرهنگ غنی عاشورای حسینی توضیح داد: آن قدر در زمینه معرفی دشمنان امام حسین(ع) و ابعاد شخصیتی آنان تبیین و روشنگری شده است که نسبت به دوستان و یاران آن حضرت این اتفاق صورت نگرفته و جای آن دارد که با همت مداحال ابعاد معرفی یاران امام(ع) نیز معرفی شود.
مقدسی در ادامه از هنر مداحان به عنوان هنر الهی نام برد و توضیح داد: هنرالهی ماندگار است و هر یک از شما مداحان عزیز با حضور موثر در سطح مساجد، هیئت‌های مذهبی، حسینیه‌ها و تکایا می‌توانید در جهت ترویج هنر انقلابی و متعهد گام بردارید.
مدیرکل صدا و سیمای استان البرز در پایان عنوان کرد: ضبط دعای کمیل در استان البرز با همت مداحان و قاریان قرآنی استان، برپایی کارگروه‌های تخصصی مداحان، بهره مندی از ظرفیت مهدیه کرج به عنوان یکی از مکان‌های فرهنگی هنری از جمله برنامه‌های آینده در قالب این هیئت اندیشه‌ورز با همراهی اداره کل صدا و سیما خواهد بود.

انتهای پیام
captcha