همایش «سوگواره کوثر» برگزار شد
کد خبر: 3874843
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

همایش «سوگواره کوثر» برگزار شد

گروه فرهنگی ــ همایش «سوگواره کوثر» به‌منظور تبیین ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه(س)، در اردبیل برگزار شد.

همایش «سوگواره کوثر» برگزار شدبه گزارش ایکنا از اردبیل، همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) همایش سوگواره کوثر به‌منظور شناخت ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) با حضور مسئولان استان و شهرستان و جمعی از اهالی فرهنگ‌دوست اردبیل، هشتم بهمن‌ماه در تالار بیضا کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل برگزار شد.

پروانه رضا قلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در این همایش، حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی نمونه زن در جامعه اسلامی دانست و اظهار کرد: زنان مسلمانی که الگویش فاطمه زهرا(س) باشد در انجام تکالیف بزرگی که خداوند بر دوش انسان‌ها گذاشته است با فهم درست و هوشیاری در درک موقعیت‌ها همیشه سربلند خواهد بود.

وی تسلیم شدن به احساسات بی‌بنیاد و فکر کردن به تجملات و خوش‌گذرانی‌ها و هوس‌های زودگذر را از معضلات و مشکلات موجود در جامعه دانست و افزود: توجه به سیره زندگانی ائمه معصومین‌(ع) به‌ویژه آن بانوی بزرگ عالم اسلام موجب می‌شود که انسان همه آن وابستگی‌های مادی را که مثل تارعنکبوت زندگی انسان‌ها را احاطه کرده کنار بزند و با رهایی از این قید و بند مادی خود را به مرحله کمال برساند که نمونه‌هایی از آن کمال و خودباوری را زنان در دوران‌های مختلف جمهوری اسلامی به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی به اثبات رساندند.

رضا قلیزاده با بیان ابعاد شخصیتی و سیره زندگانی حضرت زهرا(س) در دوران زندگانی کوتاهش، افزود: فاطمه زهرا(س) در دوران مختصر زندگی خود صفات و القاب متعددی از خود برجای گذاشته که تبعیت و الگوپذیری از آن صفات به‌عنوان چراغ راه آتی برای زنان جوامع امروز محسوب می‌شود و زنانی که از این صفات الگوبرداری کنند دیگر از بازیچه‌های فراهم آمده‌ تمدن غربی و روش‌های توطئه‌آمیز آن رویگردان خواهند بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ادامه سخنان خود به برنامه‌های متنوع کتابخانه‌های عمومی استان همزمان با ایام فاطمیه اشاره کرد و افزود: همکاران ما در کتابخانه‌های عمومی با بازنمایی منابع موجود در خصوص آن بانوی نمونه اسلام و همچنین برگزاری نشست‌های معرفتی، شناخت ابعاد شخصیتی و برگزاری نشست‌های کتابخوان با حضور اعضای کتابخانه در ترویج شعائر اسلامی و معرفی بیش از بیش فاطمه زهرا(س) تلاش می‌کنند.

در ادامه این مراسم جعفرزاده، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل، راه نجات جامعه اسلامی به‌ویژه زنان مسلمان از توطئه‌های گسترده دنیای کفر در متزلزل ساختن قداست و جایگاه زنان را تبعیت از صفات برجسته صدیقه کبری عنوان کرد و گفت: دوران کوتاه زندگی آن بزرگوار آنچنان آکنده از درس و حکمت هست که در چنین جلساتی تنها می‌توانیم گوشه‌هایی کوچک از این دریای بیکران ابعاد شخصیتی فاطمه زهرا(س) را تشریح کنیم.

وی به دفاع عالمانه آن بانوی بزرگ اسلام از ولایت اشاره کرد و افزود: ایشان در محیط علم یک دانشمند والاست، آن خطبه‌ای که فاطمه زهرا(س) در مسجد مدینه، بعد از رحلت پیامبر(ص) ایراد کرد، خطبه‌ای است که به گفته علامه مجلسی، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند و کامات و عبارات آن را معنا کنند» چنان پرمغز و از لحاظ زیبایی هنری، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است و ایشان در مسجد مدینه با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین معانی از ساحت حق و ولایت دفاع می‌کند.

وی با اشاره به نزول آیات قران در شأن و منزلت فاطمه زهرا(س) و همچنین احادیت متعدد از پیامبر بزرگوار(ص) در خصوص ایشان اشاره کرد و افزود: به قدری ابعاد وجود این انسیه حوراء و این خلاصه نبوت و ولایت برای ما پهناور و بی‌پایان و درک ناشدنی که علاوه بر منابع متعدد شیعی، کتاب‌های متعددی نیز به‌وسیله محدثین اهل سنت وجود دارد و در روایات بسیاری از زبان پیامبر‌(ص) در ستایش صدیقه طاهره صادر شده است و یا رفتار پیامبر(ص) با آن بزرگوار را نقل می‌کنند.

در ادامه این مراسم شهاب‌الدین وطن‌دوست از شاعران آئینی استان و همچنین اباسط ابراهیمی از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت، شعر‌خوانی و مرثیه‌سرایی کردند.

در بخش پایانی برنامه نیز علی مرادی و حسین بابازاده از اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان با خوانش نمایشی از کتاب، قسمت‌هایی از زندگی آن بانوی بزرگ را معرفی کردند.

انتهای پیام
captcha