بررسی سیره سردار سلیمانی دستور کار ایکنا باشد/ اشک بر حاج‌قاسم به فرمان دل‌ جاری شد
کد خبر: 3870328
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
محمد خدادی:

بررسی سیره سردار سلیمانی دستور کار ایکنا باشد/ اشک بر حاج‌قاسم به فرمان دل‌ جاری شد

گروه جامعه ــ معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بررسی سیره سردار سلیمانی در دستور کار ایکنا باشد، گفت: اشک‌هایی که در جای جای ایران و دیگر نقاط جهان برای سردار سلیمانی جاری شد به فرمان دل صورت گرفت. بر کسی پوشیده نیست این حجم اندوه و سوگواری به دستور و فرمان کسی جز دل صادر نخواهد شد.

سردار شهید سلیمانی محتوای منطبق بر تعلیمات دینی را در رفتار و افکارش لحاظ کرد/ تبیین سیره این شهید/وظیه ایکنا؛ مرز بین تبلیغ و تبیین قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گردهمایی سردبیران شعب استانی ایکنا که امروز، 18 دی‌ماه برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، اظهار کرد: این تجلیل باشکوه و عظیم از سردار شهید سلیمانی در ذهن نمی‌گنجید و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که در تشییع پیکر ایشان، چنین حرکت باعظمتی رخ دهد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها، واقعا چه فکری می‌کنند؟! که بعد از صرف میلیون‌ها دلار هزینه برای ایجاد زیرساخت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی این‌‌چنین غلط عمل کردند و شاهد بودیم که حتی عکس‌های شهید سلیمانی، فردی که توسط یک دولت، ترور شده است، حذف کردند و حتی حاضر به نشان دادن عکس‌های شهید نبودند و شعور این مطلب را ندارند که با حذف عکس شهید، هویت آن شهید حذف نمی‌شود.

خدادی اظهار کرد: این نشان می‌دهد که قدرت سردار سلیمانی تا به کجا رسیده است و آنها چه اندازه عاجزند؟ مگر نه اینکه سردار سلیمانی از انسان و انسانیت حمایت می‌کرد؟ مگر نه اینکه این شهید، ایزدی‌های عراق را از دست دا‌عش آزاد کرد و زن‌ها را از کنیزی و مردها را از قفس آزاد کرد. مگر نه اینکه سردار سلیمانی رعب و وحشت را از مردم دور کرد؟ مگر نه اینکه سردار، مانع از آواره شدن زن‌ها و لرزیدن دل کودکان شد؟

آمریکایی‌ها دچار بحران اطلاعات هستند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه گناه سردار شهید سلیمانی حمایت از انسان و انسانیت بوده است، اضافه کرد: آمریکایی‌ها، دچار بحران اطلاعات هستند. دسترسی اطلاعات آنها، دسترسی ماشینی است؛ چراکه ماشین الزاماً نمی‌تواند اطلاعات صحیحی بدهد و چون با ماشین می‌خواهند به اطلاعات برسند، واقعیت‌ها را درک نمی‌کنند، لذا به همین دلیل است که فکر می‌کنند، هنگامی که عکس سردار سلیمانی را در اینستاگرام حذف کنند، سردار سلیمانی را از قلب مردم حذف می‌کنند، چون هنوز فکر می‌کنند، اداره جهان با عکس است.

وی ادامه داد: معتقدم دیگر داشتن یک رسانه، قدرت نیست، بلکه محتوای آن مهم است. اینکه چه کسی بگوید، مهم نیست، بلکه چی بگوید، مهم است. لذا سردار سلیمانی، سرداری بین سردارها و ژنرالی در بین ژنرال‌ها و انسانی در بین انسان‌ها و ... بود، اما عظمت برای آنهایی است که محتوا دارند و محتوای آنها منجر به اثر است و این محتواست که در قلب‌ها می‌نشیند. این کارکرد واقعی رسانه است. اگر در رسانه بتوانیم به محتوای منجر به اثر برسیم و محتوای ما منجر به درک مخاطب شود، آن هنگام رسانه ما مؤثر است و سردار سلیمانی موفق شد که محتوای منطبق بر تعلیمات دینی که تمام آن مختصات یک انسان خداگونه است در رفتار، افکار، اعمال، تصمیمات، انتخاب‌ها و کارش لحاظ کند و اگر نتیجه‌ای را امروز می‌بینیم، نتیجه خداگونه شدن است.

وظیفه تبیین سیره سردار سلیمانی را دارید

خدادی اظهار کرد: خدا، فصل مشترک همه انسان‌ها است. فطرت الهی این ظرفیت را ایجاد می‌کند که درک حداکثری را داشته باشیم و این درک حداکثری به آنجا برمی‌گردد که نیت خالص داشته باشیم و نگاهمان به مسائل خدایی و آسمانی باشد. بیاییم همه خوبی‌ها را به عنوان اولویت زندگی خود انتخاب کنیم. برای همین است که فکر می‌کنم مجموعه خبرگزاری قرآن، چون مأموریت و وظیفه‌اش ترویج قرآن است باید به سیره سردار سلیمانی بپردازد، اینکه سیره‌اش چه بوده که باعث شد این حرکت خداگونه و خداپسندانه در اقصی نقاط جهان شکل گیرد و مردم در اقصی نقاط ایران و در عراق و سایر کشورها، واکنش فکری نشان دهند؟ چراکه واکنش‌هایی که نسبت به شهادت این سردار بود، واکنش‌های سیاسی نبود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه این واکنش‌ها تبلیغاتی و برگرفته از منافع نبوده است، اظهار کرد: این واکنش‌ها برگرفته از دل بود. در تمام شهرها و روستاهای ایران اشک‌ها ریخته شد و اشک به فرمان دل است. ترویج سیره سردار سلیمانی وظیفه ایکناست، البته وظیفه هر انسانی است که فکر می‌کند خوبی‌ها را باید ترویج دهد و بدی‌ها را باید کم کند. به این نکته نیز باید فکر کرد که چرا سردار سلیمانی که یک فرد نظامی بود(اصولا نظامی‌ها تصویر و حضور رسانه‌ای ندارند) نامش در تمامی نشریه‌ها و رسانه‌ها رفت، حال آنکه سردار سلیمانی تیم رسانه‌ای نداشت، اما عملش رسانه‌ای بود. سردار سلیمانی، محتوایش، محتوایی بود که ضریب انتشار داشت و ضریب انتشار، گستره توزیع نشر اطلاعات را فراهم می‌کند، رسانه همیشه همین‌گونه بوده است. پرحجم‌ترین گستره اطلاعات، اطلاعاتی است که باورپذیری آن به حداکثر برسد و مخاطب آن را متناسب با نیازش احساس کند. باورپذیری و ساده‌سازی در تمام شاخص‌های تولید رسانه بسیار اهمیت دارد.

عمل سردار سلیمانی ایجادکننده محتوای تأثیرگذار بود

وی ادامه داد: پیام‌های سردار سلیمانی در عملش خود به خود محتوای رسانه‌ای می‌شد، نیاز نیست کسی درباره شجاعت، شهامت، ساده‌زیستی، خلوص و ... سردار مطلب بنویسد و نیازی به توصیف و اطلاع‌رسانی نیست، چون عمل سردار خودش خبر بود. عکس سردار سلیمانی، گزارش توصیفی و خبری بود. سردار سلیمانی فقط در مراسم تکریم خانواده‌های شهدا سخنرانی می‌کرد، اینکه حالش زمانی خوب بود که در کنار خانواده شهدا بود، بیشترین عکس‌هایش با فرزندان شهداست با اینکه با تمام مسئولان جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشت، اما عکس‌هایی را می‌بینید که یا در کف عملیات بوده است و یا در کنار خانواده شهدا است. با اینکه محدودیت امنیتی داشت برای شرکت در مراسم کوچک و بزرگ به اقصی نقاط ایران می‌رفت. امیدوارم سیره ایشان را بفهمیم و بهره بگیریم، عاقبت به خیری تنها در این مسیر اتفاق می‌افتد.

خدادی با اشاره به اینکه به دلیل حجم دسترسی به اطلاعات، دیگر شنیدن مطالب جدید ساده‌انگاری است، گفت: بشر برای زندگی به دو چیز نیاز دارد؛ اکسیژن و ارتباط؛ بزرگترین مجازات بشر، قطع ارتباط با آدم‌های دیگر است که به آن زندان می‌گویند. ارتباط، موضوع اصلی زندگی کردن است، مرز بین زنده بودن و زندگی کردن تنها بر پایه اطلاعات میسر است. اطلاعات، درک متقابل، اقدام مشترک و تأمین منافع ایجاد می‌کند. اگر اطلاعات منجر به اثر شود، مخاطب ما قانع می‌شود، هر کنش و واکنشی بر پایه اطلاعات است، هر ارتباطی اگر بر پایه اطلاعات باشد، نتیجه خواهد داشت. قدرت اصلی دنیا، قدرت اطلاعات است نه قدرت نظامی. عوامل مؤثر بر آن، توانایی تولید اطلاعات و پردازش اطلاعات است. ما خام‌فروش هستیم و توان پردازش اطلاعات را نداریم. بیشتر با نداشته‌هایمان زندگی می‌کنیم. اطلاعات نداریم که چه چیزهایی داریم و چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم. نسبت مخاطب به اطلاعات یک نسبت مستقیم است و اساساً ما از همین جا ضربه می‌خوریم.

سردار شهید سلیمانی محتوای منطبق بر تعلیمات دینی را در رفتار و افکارش لحاظ کرد/ تبیین سیره این شهید/وظیه ایکنا؛ مرز بین تبلیغ و تبیین قرآن

خام‌فروشی اطلاعات؛ به دلیل نبود توان پردازش

وی با تأکید بر اینکه اطلاعات قرآن را داریم، اما نمی‌توانیم متناسب با نیاز و موضوعاتی که در جامعه هست آن‌ها را پردازش کنیم، اضافه کرد: چون توان پردازش نداریم، اطلاعات خام را می‌دهیم که قابل استفاده نیست مثلاً هم اکنون در جامعه بحران ارتباط داریم و قرآن برای حل این بحران نسخه دارد مثل ارتباط زن و شوهر. مواضع مسئولان، جناح‌ها و ... به صورت خام اعلام می‌شود و غرب آن‌ها را پردازش می‌کند و به خودمان برمی‌گرداند. هم‌اکنون در عصر تحول و انحصار رسانه‌ها هستیم، قبلاً داشتن رسانه قدرت بود و غیر از صاحبان رسانه، بقیه هیچ سهم و نقشی در آن رسانه نداشتند؛ اما در دنیای امروز، اساساً داشتن رسانه اهمیتی ندارد، انحصار رسانه اهمیتی ندارد، چون هرکس که موبایل دارد کار جمع‌آوری، پردازش و انتشار اطلاعات را انجام می‌دهد.

چگونه اطلاعات را باورپذیر کنیم

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع سردبیران شعب استانی ایکنا با اشاره به اینکه جریان اطلاعات از نظر محتوا، تبلیغ‌محور و شریک‌محور است و باید اطلاعا‌ت را باورپذیر کرد، گفت: در گام نخست باید اطلاعات را ریاضی کرد تا مکان مقایسه در آن به وجود بیاید و دیگر اینکه آن را مصداقی کنیم و سوم ساده‌سازی شود و چهارم اینکه متناسب با مخاطب اطلاعات را بدهیم. مهمترین ویژگی رسانه‌ امروز، ارزان بودن، فراگیری، دربرگیری، سرعت و حذف مکان و زمان است. پس با این مختصات باید ایکنا را اداره کرد، امروز رقابت، رقابت در بودن خبرگزاری نیست، بلکه در محتوای خبری و تولید متمایز خبر و تولید متناسب با نیاز جامعه است. لذا باید در ابتدا نیازشناسی شود. میز نیازشناسی، سوژه‌پردازی و تحلیل محتوای اطلاعات متناسب با نیاز مخاطب باید در ایکنا راه‌اندازی شود.

خدادی با اشاره به اینکه بزرگترین بحران رسانه‌ها در کشور، کمی‌گرایی است، ادامه داد: اساس ماهیت قرآن برای انسان‌سازی است. انسان، قاعدتا اولین شاخصه‌اش سبک زندگی است. پس مأموریت ایکنا کاملاً راهبردی و مرجع‌سازی است و حتی می‌توان معنای قرآن و مرجعیت آن را در سیره قاسم سلیمانی ببینیم، بدون اینکه شعارزده شویم. وظیفه ایکنا ترویج اطلاعات قرآنی است، مبادا شما در وادی تبلیغ قرآن بی‌افتید، مرز بین تبلیغ و تبیین وظیفه ایکنا است. شما وظیفه تبلیغ قرآن را ندارید به جای فعالیت پوششی، فعالیت سوژه‌ای باید انجام دهید.

ایکنا وظیفه ساده‌سازی مصداق‌ها و شاخص‌های قرآنی را دارد

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه شما باید بیشتر به سمت داده‌سازی و مصداق‌سازی بروید، اظهار کرد: باید فتوتیر، ساخت کلیپ و اینفوگرافیک و ... داشته باشید. مصداق‌ها و شاخص‌هایی که وجود دارد باید ساده‌سازی شوند، بسیاری از کارشناسان که در میزگردها صحبت می‌کنند، برای مخاطب عام نیستند. ایکنا باید برای مخاطب عام کار کند و نه مخاطب خاص. مخاطب خاص، نیاز به خبرگزاری ندارد. ایکنا باید موضوعات قرآنی مرتبط با مسایل روز جامعه ایران را برای دیگر رسانه‌ها تبیین کند، چون جایگاه تمیز دادن بین اطلاعات صحیح از ناصحیح و قدرت رد انحرافات و تمیز دادن بین جریان‌هایی که مطالب انحرافی تولید می‌کنند، ایکنا دارد. شبهه‌شناسی توسط ایکنا لازم است.

خدادی با تأکید بر اینکه هر فردی که یک تلفن همراه دارد، یک رسانه دارد، اضافه کرد: باید محتوای متناسب با نیاز مخاطب را به زبان ساده تولید کرد. ایکنا باید صداهای خفته در جامعه را رسا به گوش سایرین برساند. یکی از وظایف اصلی‌ ایکنا این است که آنهایی که راجع به قرآن صاحب‌نظر هستند و فکر دارند، از دل آنها همگرایی ایجاد شود و با ظرفیت‌هایی که وجود دارد، نوعی هم‌افزایی ایجاد کنید.

وی با اشاره چشم‌انداز رسانه‌های نوین، ادامه داد: آینده رسانه‌ها نفوذ به تلفن‌های همراه مردم است، البته این به معنای حذف روزنامه و رسانه و سایت شما نیست. هیچ رسانه‌ای در دنیا حذف نمی‌شود چون رسانه‌های جدید جای کسی نمی‌آید، اینها طی تحلیل‌ها اثبات شده است. یکی از اصلی‌ترین قدرت‌های جدید، چندمنظوره شدن است. اگر ظرفیت تبادل با مخاطب را ایجاد کنید آن هنگام شاهد رشد، خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی شهروندخبرنگار و خط ارتباطی با دیگران در رسانه‌تان لازم و ضروری است، اظهار کرد: در کشور ما بحث رسانه‌، بحث کمی‌گرایی است. بیش از دیگر کشورها خبرگزاری و رسانه داریم، البته آنچه که داریم نیز خوب استفاده نمی‌کنیم، این بزرگترین مشکل است. معتقدم داشتن یک دستگاه موبایل برای پوشش رسانه‌ای کافی است. امروزه کسی را به کار می‌گیرند که خودش سرمایه اولیه داشته باشد، دنیای آینده این است. شبکه‌های اجتماعی را در دنیا محلی برای تجارت و کار قرار داده‌اند. یکی از بحث‌های اصلی ما در رسانه و اطلاعات این است که باید آنچه که مردم نمی‌دانند، تولید کنیم. این بزرگترین دید است یعنی حذف بدیهیات از اطلاعات. امروز افراد به دنبال کوتاه و ساده گفتن هستند.

ارزش افزوده اطلاعات وظیفه رسانه است

خدادی بیان کرد: بحران دیگر در رسانه‌های ما گفت‌وگو و مصاحبه‌های تلفنی است! کمتر جایی در دنیا در رسانه اینگونه تهیه خبر صورت می‌گیرد، لذا بیش از اینکه خبر تولید کنیم باید اطلاعات تولید کنیم. ارزش افزوده اطلاعات وظیفه رسانه است. برای تولید اطلاعات باید ساده‌سازی کنیم. محتوای اطلاعات نیازمند وقت و جمع‌آوری مستندات است. از سوی دیگر جغرافیا و بومی‌سازی در تولید اطلاعات به شدت تعیین‌کننده است. اهمیت مخاطب‌شناسی و تشخیص مخاطب خاص و عام ضروری است و اینکه به چه کسی می‌گوییم و اینکه برای چه می‌گوییم تا به چه برسیم، مهم است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: استمرار گفتن یک موضوع باعث تثبیت، ترویج و یقینی شدن آن موضوع می‌‌شود. عملیات روانی و جنگ روانی که آمریکایی‌ها استاد آن هستند، شامل تهدید، فریب، تکرار، شایعه، تحریف، سانسور خبری، بزرگنمایی مشکلات، تفرقه‌افکنی، ترور شخصیت، تبلیغات وارونه و اطلاعات ناقص دادن و کوچک‌نمایی توانمندی‌ها است.

میلیاردها شریک رسانه‌ای، یک فرصت است نه تهدید

وی در جمع‌بندی سخنانش گفت: همه مردم، رسانه‌دار و رسانه‌مدار هستند. میلیاردها شریک رسانه‌ای، تحول در فناوری اطلاعات است و یک فرصت است نه تهدید. اگر عاشق شغل خبرنگاری باشید و از بابت نقش و سهمی که در تولید اندیشه دارید خرسند هستید و به کارتان ادامه دهید. نمی‌توانیم در رسانه باشیم، مگر اینکه اعتقادات و باورهایمان را به صورت اصولی تقویت کنیم.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تصریح کرد: ثمره خون حاج قاسم، باید افزایش معرفت باشد و این فرصت طلایی را نباید از دست دهیم.

انتهای پیام
captcha