حضرت زینب(س) آموزگار صبر انقلابی و پیامبرگونه است
کد خبر: 3868305
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
حجت‌الاسلام عباسی:

حضرت زینب(س) آموزگار صبر انقلابی و پیامبرگونه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر اداره پژوهش پژوهشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه صبر رسالتی، ممتازترین ویژگی و مهمترین وجه صبر در شخصیت حضرت زینب(س) است، گفت: حضرت زینب(س) آموزگار صبر انقلابی و پیامبرگونه است.

حضرت زینبحجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، مدیر اداره پژوهش پژوهشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر دینی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تبریک ولادت باسعادت حضرت زینب(س) گفت: حضرت زینب(س) شخصیتی ملکوتی و پیام‌آور مهر، عاطفه، صبر، وفاداری و استقامت در راه حق است. آن حضرت چهره‌ای ملکوتی داشتند که اعطای الهی بود و در مقوله محاسبات مادی و علوم اکتسابی نمی‌گنجد.

عباسی اضافه کرد: امام سجاد(ع) در بیان عظمت و بزرگواری آن بانوی اسلام فرمودند که شما عالمه‌ای هستید که معلم نداشته است (عالمة غیرمعلمه)؛ یعنی برخوردار از علم لدنی است که از طرف خداوند به ایشان عطا شده؛ علمی که از سنخ علومی است که خداوند به پیامبران و اولیاالله می‌دهد، زیرا پیامبران مکتب ندیده بودند. این علم علمی است که آموزگار و معلم آن الرحمان و علم القرآن است و این حقیقت در تعابیر محدود ما قابل تعریف نیست؛ زینب(س) از گوهری آفریده شد که امام حسن و حسین(ع) از آن گوهر آفریده شدند و اگر مرد بودند، همان جایگاه را داشتند.

این پژوهشگر با بیان اینکه این شخصیت ملکوتی جزء لایه‌های باطن و غیب آن حضرت است، اظهار کرد: این بانوی بزرگواری وقتی سه جنگ در دوره امام علی(ع) رخ می‌دهد، در جمل، صفین و خوارج حضور ندارند، ولی زمانی که می‌بینند باید حرکتی را انجام دهند، همان طور که امام حسین(ع)بر خودشان فرض می‌دانند که باید قیام کنند، آن حضرت هم اقدام می‌فرمایند؛ در واقع رسالتی بر دوش ایشان بود که سبب شد تا حضرت به کربلا بروند.

عباسی افزود: در قرآن تنها صفتی که به پیامبران نسبت داده شده، صفت صبر است. آیات متعددی از قرآن پیامبر را به وضعیت انبیا گذشته تذکر داده و از ایشان درخواست صبر جمیل داشته؛ زیرا رسالت هدف مهمی است و برای رسیدن به آن باید استقامت و صبر وجود داشته باشد، والا هدف قابل دستیابی نیست. گاهی انسان در برابر مصیبتی صبر می‌کند که خیلی از مردم با قرائت آیه استرجاع و تمسک به آن خود را حفظ کرده و آرامش می‌گیرند و جان را از فزع و جزع نگهداری می‌کنند، ولی گاهی صبر رسالتی مانند رسالت پیامبران و امام علی(ع) در میان است که اهمیت بسیاری دارد.

این پژوهشگر با ذکر اینکه حضرت زینب(س) از این نوع صبر برخوردار بودند، افزود: ایشان توانستند در جریان بسیار سخت عاشورا با صبر رسالتی کربلا را به دانشگاهی بزرگ برای همه نسل‌ها و عصرها  و مصرها تبدیل کنند و این سروش را به گوش جهانیان برسانند و این نهضت را زنده نگه دارند. به همین دلیل، امروز هم به خاطر محافظت از قبر مطهر آن حضرت، شهدای مدافع زیادی جان خود را در این مسیر تقدیم کردند؛ یعنی بعد از 14 قرن این نسل دریافت که اگر می‌خواهد خدایی و حسینی باشد، باید در مسیر زینب(س) گام بردارند.

عباسی با پرداختن به اینکه امروز در عراق، سوریه و لبنان و ... فرزندان زینب(س) در مقابل استکبار و دشمنان ایستاده‌اند، ابراز کرد: حضرت زینب(س) آموزگار صبر انقلابی و پیامبرگونه است و ما باید از صبر این بانو الگو بگیریم. همچنین، مهرورزی، عشق و عاطفه آن حضرت از دیگر مصادیق صبر است. ما اندکی از این الگو گرفتن را در رفتار برخی از پرستاران در برخورد با بیماران مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صبر برخاسته از روح قوی و بزرگ است، تصریح کرد: روح بزرگ همانند دریاست؛ در دریا اگر طوفان هم وجود داشته باشد، به ساحل نمی‌رسد؛ روح‌های بلند، با عظمت، بزرگ، بیکرانه و متصل به خداوند دچار هیجان نادرست نمی‌شوند و آرام هستند؛ امام خمینی(ره) در بازگشت از پاریس آنقدر آرامش و سکینه و روح بلندی داشتند که وقتی از ایشان سؤال شد که چه حسی در بازگشت به ایران دارند، از کلمه «هیچ» استفاده کردند؛ یعنی امام هیچ هیجانی جز انجام وظیفه الهی نداشتند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه روح‌های بزرگ در برابر کمبودها، سختی‌ها و ناملایمات زود به هیجان درنمی‌آیند و استقامت می‌ورزند، گفت: هر روحی که بزرگ باشد، پیروز است؛ نام‌آوران و افراد موفق عمدتاً صاحب صبر و روحیه مقام بوده‌اند. از این رو، صبر نسبت به خود، خانواده و روابط اجتماعی مهم است. برخی مواقع افراد بی‌صبر حتی به خودشان هم آسیب می‌زنند. اگر انسان به تعبیر قرآن برخوردار از نفس مطمئنه باشد، در روابط فردی، اجتماعی و خانوادگی می‌تواند به رفتارهای باثبات رو بیاورد.

انتهای پیام
captcha