حاج قاسم سلیمانی، مالک اشتر ولایت بود/ سردار! راهت ادامه دارد
کد خبر: 3868239
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
خطیب جمعه تهران:

حاج قاسم سلیمانی، مالک اشتر ولایت بود/ سردار! راهت ادامه دارد

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: سردار سلیمانی، مالک اشتر ولایت بود؛ از داغ‌های سنگین بر قلب ولایت، همین داغ است. این مالک، امروز شهید سلیمانی بود؛ بزرگ مردی که در جلسات مختلف هنگامی از او نام می‌بردند، می‌گفت به من بگویید «سرباز ولایت».

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، امروز، 13 دی‌ماه در خطبه اول نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران در مصلای امام خمینی(ره)، ضمن توصیه خود و دیگران به تقوای الهی و حریم نگهداری برای ذات مقدس ربوبی، گفت: حضرت علی(ع) در خطبه 198 نهج‌البلاغه فرموده‌اند «شما را به تقوای آن خدایی سفارش می‌کنم که آغاز خلقتتان بدست او بوده است و بازگشتتان بدست اوست و آنچه که بخواهید اوست که می‌تواند به شما عنایت کند».

وی با اشاره به خبر جانگداز شهادت سردار رشید فدایی حضرت فاطمه(س) و اباعبدالله(ع)، ادامه داد: من چهار دهه با این مرد بزرگ آشنا بودم؛ نخستین‌بار با عاشورا و کربلا با او مأنوس شدم. ما را دهه اول محرم به کرمان دعوت کرد و خانه خود را در کرمان فاطمیه قرار داده است. آفرین بر این سرباز فاطمه(س) و سرباز حضرت اباعبدالله(ع)، لذا موضوع خطبه اول را از این سردار رشید اسلام می‌گویم. ایشان متولد 35 بود و در سن 63 سالگی به شهادت رسید. از 24 سالگی رزمنده بود. چهل سال مجاهد خستگی ناپذیر بوده است؛ بزرگی بود که جای جای جبهه می‌شناسدش. گویا اسم حاج قاسم سلیمانی با جبهه جنگ گره خورده است و بارها تا مرز شهادت پیش رفت و خدا خواست این بزرگ زنده بماند تا در این مقطع بسیار حساس تاریخ اسلام، داعش را نابود کند، اما او به امید شهادت زنده بود.

خاتمی بیان کرد: حتی این روزهای آخر نیز مدام آرزوی شهادت داشت، چنانکه به مقام معظم رهبری نیز گفته بود «دعاکنید شهید شوم». حضرت علی(ع) در خطبه 119 فرموده‌اند «من علی به امید شهادت زنده هستم و در انتظار آنم که به این وصل برسم»، لذا هنگامی که شمشیر بر فرق مبارک حضرت علی(ع) خورد ایشان فرمودند «فزت و رب الکعبه» سحر نوزدهم و بیست و یکم برای حضرت علی (ع) سحری دیگر بود. شهید سلیمانی عزیز، دیشب به وصلش رسید. چه تعبیری قشنگی مقام معظم رهبری در پیامشان داشتند؛ «دیشت ارواح مطهر شهیدان، روح شهید قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند»؛ « مَاتَ شَهِيداً وَ إِنْ عَاشَ عَاشَ عَزِيزاً»

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: شهید سلیمانی مصداق بارز آیه 23 احزاب است؛ «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُواْ مَا عَاهَدُواْ اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ»، شهید سلیمانی صادقانه پای ایمانش ایستاد و هم بی‌تابانه انتظار شهادت را داشت و دیشب شدر« فَمِنْهُم مَّن قَضَى‏ نَحْبَهُ ». دیشب جانش را پای این نذر دیرینه‌اش گذاشت و صداقت در ایمان جلوه برجسته حاج قاسم سلیمانی بود.

وی گفت: سردار سلیمانی، مالک اشتر ولایت بود. از داغ‌های سنگین بر قلب ولایت، همین داغ است؛ داغ مالک اشتر علی(ع) را سوزاند و در دریای ماتم فروبرد. در کلمه قصار 435 حضرت علی(ع) درباره مالک اشتر داریم: «مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ«» وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً (وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً)« لَا يَرْتَقِيهِ الْحَافِرُ وَ لَا يُوفِي عَلَيْهِ الطَّائِرُ و الفند المنفرد من الجبال»» اگر مالک اشتر کوه بود، کوه یکتا بود. اگر سنگ بود، سنگ محکمی بود. به اوج شخصیت او هیچ مرکبی نمی‌رسید و پرندگان دور پرواز نیز نمی‌توانستنند شخصیت والای مالک را بفهمند. این مالک، امروزه شهید سلیمانی بود، بزرگ مردی که در جلسات مختلف هنگامی از سرلشکر سلیمانی نام می‌بردند، می‌گفت به من بگویید«سرباز ولایت».

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: بدون هیچ گونه تردیدی راه و کار او ادامه دارد و همرزمانش راه او را به فضل خدا ادامه می‌دهند و خواب راحت را از ترامپ و همدستانش خواهند گرفت. آمریکایی‌ها و ترامپ مطمئن باشند خون شهید سلیمانی خواهد جوشید و انتقامی می‌گیریم که روزشان را تبدیل به شب سیاه می‌کند. آمریکایی‌ها بدانند فتح نکرده‌اند و گام به گام به سقوط نزدیک شده‌اند و در دنیا آرامش نخواهند داشت. شهید سلیمانی تنها چهره ایرانی نبود، چهره بین‌الملی جهان اسلام بود. امروز جریان مقاومت در عراق و سوریه و لبنان همه جا داغ‌دار سلیمانی‌اند و خون‌خواه آن هستند و الان به فضل خداوند وقتش است که منطقه از لوث این جانواران موزی پاک شود؛ وقتش است که به آمریکایی‌ها گفته شود «یانکی‌ها گورتان را گم کنید».

خاتمی افزود:به یاری خداوند ملت بزرگمان تجلیل شایسته از این سردار فداکار اسلام می‌کنند و به یاری خداوند به دنیا خواهند گفت، سلیمانی راهت ادامه دارد. به یاری خداوند این راه، راهیست که بی‌رهرو نخواهد ماند.

بنابر این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران ضمن دعوت به تقوا، گفت: حضرت علی در خطبه 98 نهج‌البلاغه فرمودند «تقوای خداوند، درمان بیماری دل است و کوری دل با تقوا برطرف می‌شود». در این خطبه چند مناسبت است که باید آن را یادآور شد. یکی اینکه پنج‌شنبه آینده، 19 دی‌ماه(13 جمادی‌الاولی)، فاطمیه اول است. مناسبت دیگر در هفته‌ای که گذشت پنجم جمادلی‌الاولی(11 دی‌ماه) روز ولادت بانوی بی‌نظیر بشریت، بانوی برجسته تاریخ بشریت و نسخه دوم فاطمه(س)، حضرت زینب(س) بود؛ بانویی که زبان از ترسیم سیمای آن قاصر است. حضرتی که در حساس‌ترین شرایط، پرستار امام زمانش، حضرت امام سجاد(ع) شد. چنانکه مقام معظم رهبری درباره پرستاران فرموند: «پرستاری مجموعه‌ای از ارزش‌های اخلاقی و فضائلی اخلاقی است و تکریم پرستار، تکریم ارزش‌های انسانی است». انشاءالله مسئولان مرتبط، درباره معیشت پرستاران حداکثر توان خود را بکار گیرند تا این افراد با آرامش به وظیفه خود که خدمت به بیمارن است بپردازند.

وی تصریح کرد:هفته‌ای که گذشت دوشنبه، روز نهم دی‌ بود که یادآور بصیرت و هوشیاری مردم ما در مقابل توطئه‌ای دامنه‌دار بود؛ دشمنان انقلاب زیر یک خیمه جمع شده بودند، خیمه‌ای که رئیس جمهوری امریکا، رئیس رژیم صهیونیستی و منافقان ضد خلق داعش‌صفت و سلطنت‌طلبان در این خیمه بودند اما آفرین بر شما مردم به ویژه مردم تهران که به صحنه آمدید و این خیمه را بر سرشان خراب کردید. آمدید و مجدداً با ولایت، پیمان بستید و فهمیدید که دشمن، ولایت و نظام را هدف قرار داده است و یک شعار در سراسر کشور سر داده شد؛ «این‌همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده».همین بصیرت را شما مردم در آبان‌ماه امسال نشان دادید. اغتشاش گران اهداف زیادی داشتند و بار دیگر به صحنه آمدید و ناکامشان گذاشتید و درود خداوند بر شما مردم با بصیرت.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: مناسبت چهارم پنج‌شنبه، 19 دی‌ماه است که مقطع حساس و سرنوشت‌ساز تاریخ انقلاب است و نباید این مقطع از یادها و خاطرات برود. انقلاب ما دو تاریخ تولد دارد؛ یکی 15 خرداد 1342 و تاریخ تولد دومش، 19 دی‌ماه 1356 است که 13 ماه ادامه یافت و از قم قهرمان شروع شد و از شهیدان 19 دی ‌ماه آغاز شد؛ جرقه‌ای که آن‎ها برافروختند، روشن ماند تا 22 بهمن سال 57 آتشی مهیب شد و تاج و تخت طاغوتیان را سوزاند و سلام و درود خداوند بر شهیدان عزیز 19 دی و تمام شما خوبان که راه آنها را دنبال می‌کنید.

وی با اشاره به حوادث عراق، گفت: حادثه را از صدا و سیما شنیده‌اید و می‌دانید که آمریکایی‌ها، تجاوز به خاک عراق کرده‌اند. گردان‌های سازمان حشد‌الشعبی را مورد حمله قرار دادند و 25 نفر را به شهادت رساندند و 51 نفر را مجروح کردند. چند نکته در این رابطه است، آنچه انجام شد، تجاوز به یک ملت بود و به خطر انداختن استقلال یک ملت بود و به شهادت رساندن این خوبان را، ملت بزرگ‌مان همراه با رهبر شجاع و رشیدش محکوم می‌کند و لعن و نفرین همگی خود را با شعار «مرگ بر آمریکا» نثارشان می‌کند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: نکته دوم اینست که در این ماجرا دو جریان بی‌پرده وآشکار خودش را نشان داد؛ یکی جریان حزب‌الشیطان بود که آمریکا سردم دارش است و رژیم غاصب صهیونیستی، بحرین و عربستان از هوادار این حمله بوده‌اند؛ « أُولَٰئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ». از آن سو حزب‌الله خودش را نشان داد. مقام معظم رهبری جانانه این جنایت را محکوم کردند. حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق و انصار الله یمن این جنایت را محکوم کردند، «أُولَٰئِكَ حِزْبُ اللَّهِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». اینها حزب‌الله جهان اسلام است. جهان اسلام، حزب‌الله و حزب الشیطان را بشناسد.

حجت‌الاسلام خاتمی اضافه کرد: خوی تجاوزگری امریکا برای صدمین بار و برای بارها که نشان داده، شده بود، این بار هم نشان داده شد و از حشد الشعبی انتقام گرفتند؛ گروهی که کلک داعش را در عراق و منطقه کند. آمریکا از حشد الشعبی انتقام گرفت که چرا کلک داعش را کندی، این یعنی «آمریکا، داعش است» و «داعش یعنی آمریکا»، دروغ می‌گوید! داعش را شما تولید کردید و شما حامی داعش هستید، پس مرگتان باد. واکنش مردم عراق در رابطه با سفارت امریکا، یک واکنش طبیعی بود. شما به کشورشان حمله کردید و به ملت مستقل تجاوز کردید و اینها را باید آمریکایی‌ها بدانند که در منطقه منفورند و مردم منطقه در پی هر فرصتی برای ابراز این تنفر هستند و این یک جلوه ابراز تنفر بود.

خطیب تهران اظهار کرد: نکته پنجم اینست که بحمد الله، فضای ضد امریکایی بر عراق حاکم شده است و با این جنایتی که کرده‌اند، زمینه اخراج این‌ها از عراق به خوبی فراهم شده است و وقتش است که غیرتمندان عراقی با این جنایتی که مرتکب شده‌اند و شهادت ابومهدی المهندس و سردار سلیمانی و همراهانشان، کلک امریکایی‌ها را از عراق بکنند. این فضای مقدسیت و این فضای مقدس باید تا اخراج آخرین نیروی آمریکایی از عراق ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینست که ترامپ در این قصه، بار دیگر دروغ گفته است. این آدم، روزی یک دروغ نگوید، نمی‌شود؛ گفت این کار ایران است و ایران را تهدید کرد و سلام و درود بر مقام معظم رهبری که در این جا، جانانه‌ترین جواب را دادند؛ «غلط می‌کنید» که ما را به یاد امام(ره) انداخت: «امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و این نشان می‌دهد که این دو تربیت شده مکتب قرآن هستند؛ «إِنَّ كَيدَ الشَّيطانِ كانَ ضَعيفًا». دشمن باید تحقیر شود و دشمن حقش، تحقیر است؛ «تواضعوا مع المتواضعین فإنّ التّواضع مع المتواضعین صدقة و تکبّروا مع المتکبّرین فإنّ‏ التّکبّر مع‏ المتکبّرین‏ عبادة»

خاتمی با اشاره به جریانات انتخابات پیش‌رو، بیان کرد: درباره انتخابات، حقیقت اینست که فضای کشور، فضای انتخاباتی شده است و انتخابات نماد جمهوریت نظام و نماد مردم سالاری دینی است. در طول 57 ساله سلطنت سیاه پهلوی، شما ملت(صاحبخانه‌ها)‌ هیچ کاره بودید و شما به برکت این نظام حقی را در دست گرفتید که همه مسئولان به واسطه یا بی‌واسطه، گزینش شده شما هستند.

وی تصریح کرد: قصه تأیید و رد صلاحیت‌ها است و همه جای دنیا جایی برای بررسی صلاحیت کاندیداها است و در کشور ما هم راهکاریی وجود دارد. هیئت‌های اجرایی کار خود را کرده‌اند و نوبت رسیده به هیئت‌ها نظارت. یکی اینست که هیئت‌های نظارت بیشتر توجه کنند و فقط و فقط قانون مدار باشند، رد می‌کنند و تأیید می‌کنند با قانون باشد؛ کاندیدایی که احراز صلاحیت نشده با قانون بیان شود که جلوه تقوا در حقیقت اینست.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: نکته دیگر خطاب به تأیید صلاحیت‌ شده‌ها است که قانونی عمل کنند و بدانند که تبلیغات قبل از زمان تبلیغ ممنون است، دروغ گفتن در تبلیغات، ممنوع است. در باغ سبز دروغین نشان دادن به مردم، ممنوع است و شورای نگهبان تا آخر هم حق رد دارد. از شورای نگهبان می‌خواهم این نظارت دقیق را داشته باشد که اگر کاندیدایی پا را از قانون فراتر گذاشت با او واکنش قانونی داشته باشند. اما درباره افرادی که رد صلاحیت شده‌اند، عدم احراز صلاحیت در مجلس به این معنا نیست که این فرد به درد دیگر جایی نمی‌خورد، چه بسا برای این عرصه نامناسب و برای دیگر عرصه مناسب باشد. حرف با این کاندیداها اینست که اگر اعتراض دارید، اعتراض را به صورت قانونی انجام دهید و سرانجام تسلیم قانون باشید و به این ترتیب از این امتحان سخت الهی، انشاءالله سربلند بیرون بیاید.

انتهای پیام
captcha