اجتناب مرحوم مختاری از شرکت در محافل قرآنی پهلوی
کد خبر: 3861004
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

اجتناب مرحوم مختاری از شرکت در محافل قرآنی پهلوی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سیدمرتضی سادات‌فاطمی گفت: مرحوم استاد مختاری در امر برگزاری محافل و جلسات قرآنی بسیار جدی بود، البته ایشان در زمان طاغوت در محافل دولتی و حکومتی شرکت نمی‌کرد.

اجتناب مرحوم مختاری از شرکت در محافل قرآنی پهلویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدمرتضی سادات‌فاطمی، قاری بین‌المللی قرآن و صدرالحفاظ آستان قدس رضوی شامگاه گذشته، 10 آذرماه در محفل قرآنی گرامیداشت مرحوم استاد علی مختاری امیرمجدی از پیشکسوتان قرآنی مشهد که در مسجد کرامت برگزار شد، گفت: مرحوم استاد مختاری برای خیلی‌ها ناشناخته است و البته با توضیح در رابطه با شخصیت ایشان حقشان ادا نمی‌شود، اما باید بدانیم که امثال این بزرگان چه خدماتی داشتند و چه شاگردانی تربیت کردند که هم‌اکنون ما از شاگردانشان بهره می‌بریم.

انتقال نسل به نسل قاری پروری

وی افزود: در زمینه قرائت قرآن دیگران زحمت کشیدند و قاریان را پرورش دادند و همین‌طور صحنه عوض شد و نسل به نسل این جریان به ما رسیده و هم‌اکنون هم ادامه دارد. من هفت ساله بودم که به مکتب رفتم، در آنجا استاد روخوانی و روان‌خوانی قرآن را آموزش می‌داد که من دو جزء از قرآن را در آنجا آموختم و بعد از آن به جلسات قرآن رفتم، اولین جلسه قرآن جلسه استاد رضوان بود.

سادات‌فاطمی ادامه داد: در ابتدای مسیر تلاوت تقلید با تلاوت عبدالباسط را آغاز و آن زمان در اکثر جلسات معروف مشهد شرکت می‌کردم. در جلسه قرآن منزل مرحوم پدربزرگم با استاد مختاری آشنا شدم، ایشان اکثر جلسات مسجد کرامت را که به توصیه رهبر انقلاب آغاز شده بود با راهنمایی‌ها و آموزش‌های خود اداره می‌کرد، اکثر مخاطبان ایشان در این جلسه جوانان بودند و هنگامی که ایشان در جلسه حضور نداشت، من به اداره جلسه می‌پرداختم.

این قاری بین‌المللی قرآن ضمن اشاره به شرایط سخت و برگزاری جلسات مذهبی و قرآنی در دوران رژیم پهلوی اضافه کرد: رهبر انقلاب بین تلاوت‌های جلسه قرآن مسجد کرامت به بیان نکات قرآنی و تفسیری و همچنین پاسخ به پرسش‌های قرآنی اهتمام داشتند، مرحوم استاد مختاری هم به برگزاری جلسات قرآن اهمیت فراوانی می‌داد، آن زمان فشار رژیم طاغوت بر برگزاری محفل قرآنی و مجالسی مانند روضه اهل‌بیت(ع) بسیار زیاد بود.

پیگیری استاد مختاری و رهبر انقلاب در جلسات قرآن

وی با اشاره به نقش پررنگ رهبر انقلاب در برگزاری محافل و جلسات قرآنی و همچنین تشویق افراد در راستای فعالیت‌های قرآنی مشهد، گفت: پس از تلاش‌های ایشان رنگ و مدل جلسات قرآن در مشهد تغییر کرد، در یک چنین شرایطی مرحوم استاد مختاری جلسات قرآنی را در حسینیه خیاط‌های مشهد پیگیری کرد.

این قاری بین‌المللی قرآن ضمن تمجید از شخصیت مرحوم استاد مختاری گفت: ایشان به احترام مادرشان و برای مراقبت و حفظ سلامت مادر خود، ازدواج نکردند تا همیشه در کنار ایشان باشند و تا پایان عمر مادرشان به مراقبت از ایشان پرداختند.

سادات‌فاطمی اظهار کرد: ما و جوانان ما باید این فضای قرآنی را که در کشور شکل گرفته قدر بدانیم و از آن استفاده کنیم، اگر قرآن را خواندیم و نفهمیدیم و عمل نکردیم، به تعبیر امیرمؤمنان(ع) خیری ندیده‌ایم و در این مسیر به نحو مطلوب به هدف نمی‌رسیم و عمرمان ضایع می‌شود.

بنا بر این گزارش، در ابتدای محفل گرامیداشت مرحوم استاد علی مختاری امیر مجدی در مسجد کرامت مشهد، محمدجواد علمی قاری نوجوان و برتر مشهدی به تلاوت آیاتی از سوره «فاطر» پرداخت و در ادامه نیز رضا جاویدی، قاری برتر کشور آیاتی از سوره «یس» را تلاوت کرد.

در ادامه این محفل قرآنی با حضور اساتید پیشکسوتان قاریان و حافظان قرآن مشهدی برگزار می‌شد، سینا فتحی، قاری نوجوان مشهدی، سیدامید حسینی‌نژاد، قاری ممتاز کشور به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند و در بخشی از این مراسم یادبود نیز صوت تلاوتی از مرحوم استاد مختاری امیرمجدی برای حاضران پخش شد.

انتهای پیام
captcha