امنیت یک نعمت بزرگ است/ لزوم گسترش فرهنگ صلح و سازش
کد خبر: 3860159
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸

امنیت یک نعمت بزرگ است/ لزوم گسترش فرهنگ صلح و سازش

گروه سیاست و اقتصاد - دادستان کل کشور با اشاره به آیات و روایات از امنیت به عنوان یک نعمت بزرگ الهی یاد کرد و افزود: همه آحاد مردم در امنیت نقش دارند و انتظار داریم مردم نیز در ایجاد و حفظ امنیت و صیانت و حراست از این نعمت بزرگ همراهی و همکاری داشته باشند.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور امروز،‌ 6 آذرماه در آیین معارفه دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان، ضمن قدردانی از حضور ولایی مردم گیلان در صحنه دفاع از ارزش‌های انقلاب در جریان حوادث هفته اخیر، اظهار کرد: مردم گیلان همگام با ملت ایران همواره نقش‌آفرینی حماسی و عزتمدارانه در صحنه‌های انقلاب و نظام داشته و دارند.

وی منشا شرارت‌های اخیر را عده‌ای جاهل یا مزدور دانست که با برنامه‌های سازماندهی شده توسط دشمن همراه شدند و تصریح کرد: عالم شاهد بود که فرماندهی این حرکت‌های ضد مردمی با کاخ سفید بود و چگونه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و تعدادی از کشورهای سرسپرده منطقه آتش بیار معرکه شدند و یک مشت اراذل و اوباش را که به جان و مال و حیثیت مردم هجوم بردند و امنیت کشور را مورد هدف قرار دادند، تشویق و ترغیب کردند.

دادستان کل کشور ادامه داد:‌ ملت هوشیار و آگاه ایران به مجرد اینکه تشخیص دادند ریشه این شرارت‌ها در کجاست با وجود همه نقدها و اعتراضاتی که به برخی از تصمیمات و عملکردها دارند، صف خود را از دشمن جدا کردند و به مقابله با این جریان برخاستند. در واقع این حضور به‌موقع و بصیرانه نشان داد مردم از ارزش‌های ملی و مذهبی و دینی و سیاسی خود و در راس آن از جایگاه ولایت و امامت و رهبری دفاع می‌کنند.

منتظری با بیان اینکه مردم در طول چهل سال گذشته ثابت کردند دست از انقلاب و نظامشان برنمی‌دارند، زیرا ثمره خون هزاران شهید گلگون‌کفن است، گفت:‌ این مردم هرگز امام و رهبری را تنها نمی‌گذارند. البته دشمن همواره از برخی از منافذ وارد می‌شود و شرارت می‌کند، اما مردم همه توطئه‌های دشمن را نقش بر آب خواهند ساخت.

وی امنیت را مهمترین مولفه‌ای دانست که با وجود آن توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی و علمی و فرهنگی امکان‌پذیر است و متذکر شد:‌ بدون وجود امنیت هیچگونه پیشرفت و توسعه‌ای حاصل نخواهد شد و آحاد مردم در اضطراب و نگرانی خواهند بود.

دادستان کل کشور با اشاره به آیات و روایات از امنیت به عنوان یک نعمت بزرگ الهی یاد کرد و افزود: به لحاظ ساختاری برخی از دستگاه‌ها همچون وزارت اطلاعات، نیروهای نظامی و انتظامی و قوه قضاییه مسئولیت مستقیم تامین امنیت را بر عهده دارند، اما این بدان معنا نیست که مردم خودشان را از این مسئولیت مهم کنار بکشند لذا همه آحاد مردم در امنیت نقش دارند و انتظار داریم مردم نیز در ایجاد و حفظ امنیت و صیانت و حراست از این نعمت بزرگ همراهی و همکاری داشته باشند.

وی همچنین از مردم خواست در جریان حوادثی همچون هفته گذشته در کنار نیروهای امنیتی به صحنه صیانت از امنیت بیایند و تاکید کرد: دستگاه‌های نظامی و امنیتی به اطلاعات نیاز دارند و مردم باید اشرار و اراذل و اوباشی را که در ایجاد ناامنی نقش دارند جهت کشف جرم به دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی معرفی کنند. بی‌تردید این تعامل و همکاری به افزایش ضریب امنیتی جامعه کمک می‌کند.

منتظری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دقیق دشمن در اتاق‌های فکر و کارشناسی برای ایجاد ناامنی در کشور، خاطرنشان کرد: دشمن طراح اصلی همه ناامنی‌هاست و اگر نتواند ایجاد ناامنی کند از برخی از مسائل و اتفاقات که در هر کشوری رخ می‌دهد برای پیاده کردن اهداف خودش استفاده می‌کند.

این مقام ارشد قضایی وظیفه دادستان در دستگاه قضای نظام جمهوری اسلامی را یک وظیفه خطیر و گسترده دانست و گفت: ریاست مجموعه قضایی با رئیس‌کل دادگستری است، اما وظایف و مسئولیت‌های قانونی دادستان به لحاظ مدعی‌العموم بودن بیشتر است. در واقع وظایفی که قانون بر عهده دادستان گذاشته مهم و قابل توجه بوده و به اشراف کامل نیاز دارد.

دادستان کل کشور از دادستان جدید مرکز گیلان خواست با برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی متناسب با شرایط استان به وظایف خود عمل کند و ادامه داد: حسن تدبیر و پرهیز از افراط و تفریط از پیش‌شرط‌های موفقیت در مسئولیت‌هاست. همچنین مردم‌داری و تکریم ارباب رجوع باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی برخورداری از صبر و تحمل را یکی از مولفه‌های مهم در امر قضا دانست و اضافه کرد:‌ قاضی باید شرح صدر داشته باشد.

منتظری از دادستان خواست نظارت مستمر بر زیرمجموعه و واحدهای دادرسی داشته باشد و اظهار کرد: دادستان باید اهتمام و تلاش لازم جهت صیانت از حقوق عامه را به عنوان وظیفه قانونی خود داشته باشد. در واقع یکی از مهمترین و ارزشمندترین تکالیف دادستان‌ها که به عنوان مدعی‌العموم انجام می‌دهند صیانت و حفظ حقوق عامه شهروندان است. دادستان باید مسائل را رصد و نظارت و پیگری و مجرمان و متجاوزین به حقوق مردم را به دادگاه معرفی کند.

دادستان کل کشور با اشاره به بازدید خود از تالاب انزلی، این تالاب را یک سرمایه عظیم و ارزشمند ملی دانست و عنوان کرد: استاندار گیلان به عنوان نماینده دولت وظیفه دارد از تالاب انزلی حراست کند. همچنین همه مقامات اطلاعاتی و امنیتی استان در کنار دادستان انزلی، دادستان مرکز استان و رئیس کل دادگستری باید جدیت کامل در این امر داشته باشند. متاسفانه یکسری تصرفات در اطراف تالاب صورت گرفته و متصرفین از برخی از خدمات همچون برق برخوردار هستند. مالک زمین کسی است که سند ثبتی و رسمی داشته باشد و در غیر این صورت متصرف است.

وی با اشاره به مدارک و مستندات موجود درباره پروژه احیای تالاب انزلی، خاطرنشان کرد: به واسطه مخاطره‌آمیز بودن پروژه مذکور دستگاه قضایی ورود پیدا کرده و تا زمانی که همه دستگاه‌های ذی‌ربط و ذی‌صلاح با کارشناسی‌های علمی و دقیق بی‌خطر بودن پروژه مذکور برای محیط زیست و حیات انسان و آبزیان را اعلام نکنند، جلوی اجرای آن را خواهیم گرفت.

منتظری با اشاره به تاثیر پروژه مذکور بر محیط زیست، عنوان کرد: دادستان موظف است نظارت دقیق بر این امر داشته باشد، زیرا سلامت جامعه و حفظ محیط زیست برای ما بسیار مهم است. متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی کار بدون کارشناسی کافی و دریافت مجوزهای لازم پروژه را به مرحله اجرا درآورده است.

دادستان کل کشور شمال ایران را برخوردار از سرمایه‌های باارزش اعم از جنگل و ساحل دانست و گفت: از وجب به وجب این سرزمین باارزش باید صیانت کنیم لذا هر اقدام در چارچوب قانون و بدون رانت مورد حمایت است، زیرا سیاست دستگاه قضایی این است که در کنار دولت و مدیران به اقتصاد و رونق تولید کمک کند و این مهم را وظیفه خود می‌دانیم لذا باید مشکلات حقوقی و قضایی بنگاه‌های تولیدی با تدبیر و برنامه‌ریزی حل شود تا موجب تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران نگردد.

وی نظارت بر زندان‌ها و اصلاح مجرمان را از دیگر وظایف دستگاه قضا دانست و یادآور شد: زندانیان در دست ما امانت هستند و حقوقی دارند که باید توسط دستگاه قضا و سازمان زندان‌ها مراعات شود لذا تلاش برای بازاجتماعی کردن زندانیان به تنهایی امکان‌پذیر نیست و همه دستگاه‌ها و نهادها باید مشارکت داشته باشند.

منتظری همچنین خواستار جلوگیری از بازداشت‌های غیر ضروری شد و خاطرنشان کرد: تا جایی که قانون الزام ندارد از قرار بازداشت نباید استفاده شود. همچنین قضات به اختلافات افراد و مراجعین سبقه قضایی ندهند. نیروی انتظامی و کلانتری‌ها نیز تلاش کنند اختلافات را به صلح و سازش بکشانند، زیرا علاوه بر اینکه ارزش معنوی و اخروی و تربیتی و اجتماعی دارد، بار دستگاه قضایی را کم می‌کند.

دادستان کل کشور با تاکید بر لزوم گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه، متذکر شد: ایجاد امنیت در همه ابعاد سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و... جزو وظایف اولیه دادستان‌هاست و لذا تلاش کنید در کنار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ضریب امنیتی استان را بالا ببرید، زیرا هرچقدر امنیت بالا باشد مردم آسایش و آرامش بیشتری خواهند داشت. همچنین قضات و دادستان‌ها خودسازی و مراقبت از نفس را فراموش نکنند.

به گزارش ایکنا، در این مراسم سیدمهدی فلاح‌میری به عنوان دادستان جدید عمومی و انقلاب مرکز گیلان معرفی شد و از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین علی مصطفوی‌نیاز تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha