استفاده از شبکه‌های اجتماعی نرخ مطالعه را کاهش داده است
کد خبر: 3857945
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نرخ مطالعه را کاهش داده است

گروه فرهنگی- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل گفت: با توسعه فناوری و شبکه‌های اجتماعی و افزایش استفاده از موبایل، تبلت و ... شکاف و فاصله با کتاب بیشتر شده و نرخ مطالعه کاهش یافته است.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی نرخ مطالعه را کاهش داده استبه گزارش ایکنا از اردبیل، زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، امروز، 27 آبان‌ماه در جلسه بررسی برنامه‌های کتابخوانی در اردبیل، با اشاره به برگزاری جشن کتاب و برنامه «من دوست کتابم» همچون همه فصول حول محور ترغیب بیشتر نسل نوجوان به کتاب و کتابخوانی، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشن انتقال این پیام به جامعه است که کتاب نیز مانند نیاز‌های اولیه از نیازمندی‌های مهم کودک است و هرچه با این پدیده مأنوس‌تر باشیم و آشتی با کتاب بیشتر باشد، به جامعه مطلوب نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی افزود: کودک در کتاب با مرز انسان بودن آشنا می‌شود، به سمت «بِه‌باشی» حرکت می‌کند و با دنیای صلح و دوستی و مهربانی انس می‌گیرد؛ در صورتی که هرچه فاصله بیشتر باشد، تنش هم بیشتر خواهد شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل درباره فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کتاب و کتابخوانی بیان کرد: اصلی‌ترین و اولویت‌دارترین رسالت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب و کتابخوانی است و بر این اساس نیز کتابخانه‌های مراکز کانون، از غنی‌ترین مجموعه‌های کتاب برای سنین کودک و نوجوان به شمار می‌آید.

احد‌زاده ادامه داد: به سبب اهمیت کتاب، کانون به عنوان دستگاه متولی فرهنگ پایه و بنیادین کشور، در این راستا فعالیت خوبی داشته است و تلاش دارد اقدامات خود را در راستای نهادینه‌سازی این فرهنگ ارتقا دهد؛ لذا در این زمینه پیشگام است تا نقش خود را به نحو مطلوب ایفا کند.

وی تأکید کرد: از یاد نبریم، در طول تاریخ افرادی که با کتاب در ارتباط بوده‌اند یا کتاب در رابطه با آن‌ها بوده، ماندگارتر بوده‌اند؛ از این رو، نه تنها در هفته کتاب و کتابخوانی، بلکه در طول سال نیز فعالیت و رویکرد اصلی ما همین مسئله بوده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در خصوص اهمیت کتابخوانی تصریح کرد: برای داشتن جامعه‌ای پویا، بالنده، خلاق و تولیدکننده، نیاز است که رویکرد بیشتری به مباحث علمی و مطالعاتی داشته باشیم.

احدزاده اضافه کرد: جدا از مطالعات الزامی و اجباری مدارس و دانشگاه‌ها اگر آمار و ارقام موجود را ملاک قرار دهیم، نرخ مطالعه بسیار پایین است که باید تجدید نظری بر این قضیه داشته باشیم.

وی در این باره تشریح کرد: با توسعه فناوری و شبکه‌های اجتماعی و افزایش استفاده از موبایل، تبلت و ... شکاف و فاصله با کتاب بیشتر شده و نرخ مطالعه کاهش یافته است و در برخی موارد نیز دچار خودتحریمی شده‌ایم که امیدواریم با برنامه‌هایی که در پیش داریم، فاصله‌ها کم‌تر شده و به حداقل میزان خود برسد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل افزود: با توجه به اینکه اعتقاد داریم «والدین کتابخوان، فرزندانی کتابخوان خواهند داشت» از جمله رویکرد‌های جدید کانون، جذب اولیای اعضای کانون به کتابخوانی است؛ به این ترتیب که اولیایی را که فرزند خود را تا مرکز همراهی می‌کنند ترغیب می‌کنیم تا هنگامی که عزیزانشان آموزش می‌بینند، در محل کانون به مطالعه بپردازند.

وی در توضیح شاخص‌ترین نتایج این فعالیت‌ها گفت: اتفاقات بسیار مبارکی را در زمینه کتابخوانی شاهد بوده‌ایم؛ از جمله اینکه در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان اردبیل ۵ عضو موفق به تولید محتوا شده‌اند که در راستای اقدامات تشویقی برای دیگر اعضا و اهمیت بیشتر به امر مطالعه، مقرر شده است در طول هفته کتاب در مراکز متبوع درباره آثار خود توضیحاتی ارائه دهند و تجلیل شوند.

احدزاده ادامه داد: همچنین عضوی که بیش از ۳۴۰ عنوان کتاب در مدت یک‌سال مطالعه کرده است (یعنی حدود ۱ کتاب در روز) -با تأکید بر اینکه کانون به حضور چنین کودکانی در جمع اعضای خود مفتخر بوده و هدف اصلی نیز اتفاقا" کمک به رشد چنین افرادی است- تجلیل و تشویق خواهد شد.

وی درباره برجسته‌ترین برنامه‌های کانون پرورش فکری در هفته کتاب تصریح کرد: با لحاظ اهمیت قضیه، نه تنها در هفته کتاب و کتابخوانی، بلکه در طول سال نیز فعالیت و رویکرد اصلی ما همین مسئله بوده، اما در هفته کتاب برخی کار‌های نمادین نیز پیش‌بینی شده است؛ از جمله اینکه در ۲۳ مرکز فرهنگی و هنری نقاط مختلف استان، کافه کتاب، نقد کتاب نوجوان و رونمایی از کتاب را خواهیم داشت و از کتابخوانان کودک و نوجوان که از هفته کتاب سال گذشته تا امسال بیش از ۱۰۰ کتاب خوانده‌اند تجلیل خواهد شد؛ ضمن اینکه هر مرکز از ۴ کتابخوان برتر خود نیز تجلیل خواهد کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل اضافه کرد: رونمایی از رمان «آنتیگونه»، ترجمه وحید ضیایی که برای گروه سنی نوجوان تدوین شده است و نیز رونمایی از کتاب «قلمیاران» که خلاصه‌ای از زندگی ۷۰ مؤلف حوزه کودک و نوجوان استان را در بردارد، از دیگر برنامه‌های شاخص درنظر گرفته شده برای هفته کتاب است.

وی افزود: در این مناسبت همچنین هر مرکزی مؤلف منطقه خود را دعوت کند تا با اعضای آن مرکز به گفتگو بنشیند و اگر اثر جدیدی نیز داشت رونمایی شود.

احدزاده درباره تعامل کانون پرورش فکری با مدارس درخصوص کتاب و کتابخوانی تشریح کرد: فردای جامعه محصول فرهنگی امروز سیستم‌های آموزشی و تربیتی است و از آنجا که مخاطب ما و مدارس یکی بوده و هدف ما در جامعه، همین قشر کودک و نوجوان است، دو امر «آموزش» و «پرورش» تنها در سایه تعامل و همکاری‌های مشترک اتفاق می‌افتد و به نتیجه می‌رسد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل افزود: شاید این دو مجموعه از نظر ساختاری مجزا از هم باشند، اما به لحاظ فرهنگی، آموزشی و تربیتی، رسالت هر دو سازمان، بالندگی این نسل است؛ هر کدام بخشی از کار را پوشش می‌دهند و برنامه‌های مشخص و مدونی برای این قضیه دارند.

وی گفت: کانون پرورش فکری با آموزش در حوزه‌های علمی، فرهنگی و هنری می‌تواند در کنار برنامه‌های الزامی مدارس، به روح و سلایق کودکان جهت دهد و بر همین اساس، طرح «کانون و مدرسه» پایه‌ریزی شده و با توجه به این مهم که خللی در فعالیت‌های علمی دانش‌آموزان ایجاد نشود برنامه‌ها پیگیری می‌شوند.

انتهای پیام
captcha