حضور پررنگ صاحبان فکر و عقیده در نمایشگاه کتاب مشهد
کد خبر: 3854888
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

حضور پررنگ صاحبان فکر و عقیده در نمایشگاه کتاب مشهد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل ارشاد خراسان رضوی گفت: خوشحال و مفتخر هستیم که در مشهد مقدس با این سابقه طولانی فرهنگی و معنوی، نمایشگاه کنونی با حضور جمعی متنوعی از صاحبان فکر و عقیده، مخاطبان کتاب‌دوست و فرهنگ‌دوست در حال برگزاری است.

نمایشگاه کتاب مشهد؛ با حضور جمعی متنوع از صاحبان فکر و عقیدهجعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا، در حاشیه بیست‌ویکمین نمایشگاه کتاب مشهد، اظهار کرد: حضور تولیت آستان قدس رضوی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب این پیام را به مخاطبان و فضای فرهنگی ایران منتقل کرد که مضجع شریف امام رضا(ع) و حضور معنوی و علمی ایشان به‌عنوان مرجعیت علمی، نه تنها منبع معنویت برای جامعه اسلامی محسوب می‎شود، بلکه منبع فرهنگ و گفت‌وگو نیز است. همچنین تولیت آستان قدس رضوی با حضورشان در کنار جهت‌دهی به فضاها و مناسک دینی، فضاهای نشر دینی و نشر تخصصی و گفت‌وگوهای بین فرهنگی، ما را حمایت می‌کنند.

وی با بیان سخنی از امام رضا(ع) که می‌فرمایند «اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بفهمند از ما تبعیت می‌کنند»، بیان کرد: یکی از ابزارهای جهانی برای معرفی زیبایی‌های کلام اهل‌بیت(ع) کتاب است و خوشحال و مفتخر هستیم که در مشهد مقدس با این سابقه طولانی فرهنگی و معنوی، نمایشگاه کنونی را با حضور جمعی متنوع از صاحبان فکر و عقیده، مخاطبان کتاب‌دوست و فرهنگ‌دوست شاهد هستیم و آن را به خوبی برگزار کردیم.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی درخصوص شرایط برگزاری نمایشگاه کتاب و رویکردهایی که موردنظر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به‌عنوان برگزارکننده نمایشگاه بوده است، افزود: بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد با حضور 720 غرفه، ناشر، ناشران خارجی و بین‌المللی و نیز 11 ناشر دیجیتال در حال برگزاری است، همچنین در این نمایشگاه 200 هزار عنوان کتاب داخلی و 20 هزار عنوان کتاب بین‌المللی وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال حضور پررنگ دانشگاه فردوسی مشهد و نیز حوزه علمیه کهن خراسان است، عنوان کرد: حوزه علمیه غرفه‌های متعددی را در نمایشگاه مهیا کرد و در حال خدمت‌رسانی فرهنگی و معنوی به بازدیدکنندگان است، فضلای حوزوی نیز با نگاه مشورت، نقد، نظریه‌پردازی و تئوری‌پردازی ‌راه‌حل‌های عینی برای مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه ارائه می‌دهند.

مروارید تصریح کرد: ما در فضای نشر دینی حضور پژوهشکده‌ها و پژوهشگاه‌ها را شاهد هستیم. همچنین پژوهشکده‌هایی از قم و تهران در این نمایشگاه حضور دارند که آثارشان را به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. دانشگاه‌هایی مانند امام رضا(ع)، رضوی و نیز فردوسی مشهد در نمایشگاه کتاب حاضر هستند که آثار دینی خود را در این محل عرضه می‌کنند و نیز به معرفی پروژه‌های پژوهشی و آموزشی خود می‌پردازند.

وی عنوان کرد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی در نمایشگاه کتاب حضور ویژه‌ای دارد و آثار خود را در این مکان عرضه می‌کند. مؤلفانی که نگاه دینی و فرهنگی دارند و کتاب‌هایی را در این زمینه تألیف کردند با حضور در نمایشگاه، دیدگاه‌های خود را به مخاطبان و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند، همچنین نشر دینی در کنار نشرهای تخصصی همانند یک خانواده، نیازها و تجربه‌های فکری مخاطبان و بازدیدکنندگان را برآورده می‌کند و این موضوع نگاهی است که مؤلفان دینی به خوبی در نظر گرفته‌اند.

مدیرکل ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: در نمایشگاه نشرهای مختلفی وجود دارد که با این ایده‌ سعی داشتیم نشان دهیم نیازهای متنوعی در زمینه زیست‌شناسی، هنری، تجربه‌ها و نیازهای دینی وجود دارد که در کنار یکدیگر، آن تکامل، نشاط دینی و خلاقیت فرهنگی را در فضای مشهد فراهم می‌کنند، همچنین باید گفت از جمله برنامه‌هایی که در افتتاحیه نمایشگاه کتاب انجام دادیم تکریم از کتب برگزیده، تکریم از مؤلفان جوان و همچنین مؤلف جانباز بود.

انتهای پیام
captcha