پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر رونمایی شد
کد خبر: 3846869
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۰

پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر رونمایی شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر دهم مهرماه با حضور حورا صدر و آیت‌الله حسینی بوشهری رونمایی شد.

پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر رونمایی شدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدتقی واردی، رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز، دهم مهرماه، در مراسم رونمایی از پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم گفت: پایگاه بازنمایی آثار امام موسی صدر از سوی اعضای هیئت علمی و کارشناسان و مجموعه بخش فنی این پژوهشکده برای تنظیم اطلاعات مجموعه 12 جلدی گام به گام با امام موسی صدر انجام شده است.

وی با بیان اینکه کار ما نمایه‌سازی در این زمینه بوده است، تصریح کرد: نمایه‌سازی انجام شده یک کار پژوهشی، مطالعه عمیق و بازنمایی هدفمند و هوشمند از اطلاعات یک مجموعه است که این تجربه را در مجموعه اصول فقه، کلام اسلامی، اخلاق اسلامی، کلام جدید و مجموعه آثار اندیشمندان معاصر مانند شهید مطهری، علامه معرفت و حسن زاده آملی و ... انجام دادیم.

واردی با بیان اینکه تمامی منابع به صورت خط به خط و صفحه به صفحه مطالعه و موضوعات از آن استخراج شد، بیان کرد: این مجموعه تمامی اطلاعات موسی صدر مانند زندگینامه، دیدارها، جلسات، اندیشه‌ها و افکار در این مجموعه گردآوری شده است، ولی چون مربوط به دوره رفتن به لبنان تا ناپدیدشدن است، یافتن اطلاعات مشکل بوده است.

رئیس پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی افزود: این نمایه‌ها دارای ویژگی‌هایی است از جمله اینکه دارای اصطلاح‌نامه و موضوعی است یعنی اصطلاحاتی برای یک موضوع انتخاب شده است همچنین ترکیب اصطلاحات از دیگر ویژگی‌های این نمایه سازی است.

وی با بیان اینکه این پایگاه، هفت هزار اصطلاح و هفت هزار نمایه موضوعی دارد افزود: هر مقدار اصطلاحاتی که یک موضوع نیاز داشته انتخاب شده است و دسترسی برای محققان را بسیار آسان می‌کند.

واردی تصریح کرد: این پایگاه تخصصی بنا به درخواست موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر و به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دوسال گذشته طراحی و آماده‌سازی شده و قابلیت نمایه‌سازی و جستجوی موضوعی و واژگانی مجموعه ۱۲جلدی گفتارها، مصاحبه‌ها و مقالات امام موسی صدر را تحت وب فراهم کرده است. 

مواضع به هنگام موسی صدر

آیت‌الله حسینی بوشهری در این مراسم با بیان اینکه امام موسی صدر به عنوان عالم شیعه و کسی است که پای درس علامه طباطبایی، امام، ملاصدرا، حکیم، خویی و ... نشسته است، افزود: او می‌داند کجا موضع بگیرد و کجا سخن بگوید و حتی به کلیسا می‌رود و سخنرانی می‌کند و سخنرانی او ماندگارترین سخنرانی می‌شود.

حسینی بوشهری تصریح کرد: یکی از عوامل ماندگاری افراد این است که در شرایط خاص موضع می‌گیرند؛ مانند چراغ که در روز روشن اثری ندارد، ولی در شب تاریک سوسوی آن هم ارزش دارد؛ در لبنان که شیعیان در اوج فقر و محرومیت بودند و از دانش برخوردار نبودند، لازم بود که فردی از دل حوزه قم و در مراحل عالی اجتهاد به لبنان برود و شیعه را تقویت کند.

همکاری ۵۰ محقق در تدوین کتاب

همچنین حورا صدر در سخنانی گفت: کتاب گام به گام در سال 86 کلید خورد و بیش از 50 نفر درگیر ترجمه، ویرایش و طراحی و تصحیح آن بوده‌اند.

دختر امام موسی صدر بیان کرد: گام به گام در سال 1396 با همکاری وزارت ارشاد اسلامی و آقای نبیه بری و سیدصدرالدین صدر در تهران منتشر و در اسفند همان سال رونمایی شد؛ این مجموعه با تسلسل تاریخی ثبت و ضبط شده و به مخاطب و محقق کمک زیادی می‌کند؛ یعنی وقتی محققی آن را مطالعه کند، به تدریج می‌تواند با چند روش از جمله هویت‌بخشی و ساماندهی به امور شیعیان کمک کند.

در خاتمه این مراسم، آیت‌الله حسینی بوشهری، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه از این پایگاه رونمایی کرد و ابراز امیدواری کرد تا خبرهای خوشی از وضعیت امام موسی صدر به علاقه‌مندان ایشان در ایران و سایر کشورهای اسلامی مخصوصاً به خانواده ایشان برسد.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha