حوزه و دانشگاه به اتلاف وقت و علوم غیرمفید مبتلا هستند
کد خبر: 3846850
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
حجت‌الاسلام قرائتی:

حوزه و دانشگاه به اتلاف وقت و علوم غیرمفید مبتلا هستند

گروه معارف ــ حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: حوزه علمیه و دانشگاه هر دو به اتلاف وقت و علوم غیرمفید مبتلا هستند و امیدواریم که از این امر جدا شوند.

حوزه و دانشگاه به اتلاف وقت و علوم غیر مفید مبتلا هستندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلیمن محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور امروز دهم مهرماه در سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور که به میزبانی دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قرآن کریم مانند دریاست و باید در دریای قرآن شنا کنیم تا به درک عمق مفاهیم قرآن دسترسی پیدا کنیم، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید:« کُونُواْ رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتَابَ وَ بِمَا کُنتُمْ تَدْرُسُونَ؛ اگر می‌خواهید به ربانی بودن برسید باید دائما با قرآن مانوس باشید. سوره آل عمران/79 ».

استاد تفسیر قرآن کریم با تاکید بر مانوس شدن دانشجویان با قرآن کریم، بیان کرد: دانشجویان خود را فقط محدود به قرائت یا حفظ قرآن نکنند بلکه تلاش کنند تا در همه زمینه‌های قران حضور داشته باشند و روح و جان آنان با قرآن مانوس شود، علاوه بر آن اسلام شناس باشید و اصل قرآن کریم را درک کنید.

وی با اشاره به اینکه عدالت در حال حاضر برقرار نشده‌است و نمونه بارز بی عدالتی را در تخصیص زمین به دانشگاه قم در مقایسه با مدارس عملیه مشاهده می‌کنیم، افزود: انصاف نیست که دانشگاه قم چندین هکتار زمین بلا استفاده دارد اما وسعت زمین‌های کل مدارس حوزه علمیه به دو هکتار نرسد.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به «تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى، (این قرآن) از سوی کسی نازل شده که زمین و آسمان‌های بلند را آفریده‌است؛ سوره طه/ آیه 4» بیان کرد: ما به درستی سراغ قرآن نرفتیم و نتوانستیم آن‌گونه که شایسته قران است، حق آن را ادا کنیم، برای مثال در کتب تخصصی رشته حقوق چند آیه قرآن در مورد حقوق و قضا آمده‌است؟ با وجود اینکه 2 هزار و 600 نکته حقوقی در قرآن کریم موجود است.

وی با اشاره تعدد رشته‌های دانشگاهی که تهی از تفاسیر و آیات قرانی است، ادامه داد: ما برای هر رشته‌ دانشگاهی نیاز به تفسیر قرآن کریم متناسب با محتوای رشته داریم، علما ور وحانیونی که در نهاد رهبری هستند آیا می‌توانند این کار را انجام  دهند؟، برای مثال برای رشته حقوق نیاز به استخراج آیات قرآن کریم در خصوص حقوق و قضا داریم اما متاسفانه روحانیون و طلاب در این زمینه کوتاهی کردند.

قرائتی افزود: آیات و روایات بی شماری در خصوص امنیت شهری و جنگ .. در قرآن کریم وجود دارد که باید در دانشکده‌های انتظامی و در قالب کتب درسی به دانشجویان تدریس شود اما چون تفسیر آیات و روایات مخصوص این رشته وجود ندارد، فرصت آموزش و یادگیری آنان نیز از دانشجویان گرفته شده‌است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه موانع موجود مانند مراسم‌های سنگین و مهریه و.. ازدواج جوانان را دشوار کرده‌است، تاکید کرد: در قرآن آمده‌است:« قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هَاتَيْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِنْدِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ؛ شعيب گفت من مى‏ خواهم يكى از اين دو دختر خود را به نكاح تو در آورم به اين [شرط] كه هشت‏ سال براى من كار كنى و اگر ده سال را تمام گردانى اختيار با تو است و نمى‏ خواهم بر تو سخت گيرم و مرا ان شاء الله از درستكاران خواهى يافت؛ سوره قصص/27» .

قانون غلط تعطیلی پنج شنبه‌ها

وی ضمن اعلام مخالفت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها گفت: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها یک قانون غلط است که در کشور رایج است زیرا بخش عمده‌ای از عمر انسان در این روزهای تعطیل به هدر می‌رود.

مفسر قرآن کریم در خصوص اهمیت علم آموزی بیان کرد: علم باید جهت‌گیری مناسبی داشته‌باشد تا مفید واقع شود؛ معدن علم قرآن کریم است لذا علم و عمل باید متناسب با یک‌دیگر باشند.

وی گفت: در زمان پیامبر گرامی اسلام، ابزار تولید مثل شتر حامله و.. به عنوان پاداش مسابقات ورزشی به ورزشکاران اهدا می‌کردند اما امروزه مدال و کاپ قهرمانی به برگزیدگان مسابقات ورزشی اهدا می‌شود که هیج سود و فایده‌ای برای این شخص ندارد.

دانشگاه و حوزه به فکر جوانان نیست

قرائتی با تاکید بر اینکه جوانان باید خودشان به فکر باشند و هیچ‌کس از جمله حوزه علمیه و دانشگاه به فکر آنان نیست، اظهار کرد: خود را محدود به مراسم‌های رسمی مثل مسابقات قرآنی نکنید و فقط به این جلسات قانع نباشید و فعالیت خود را در راستای قرآن کریم گسترش دهید زیرا قدم به قدم زندگی انسان‌ها باید قرآنی باشد.

وی ادامه داد: جوانان خود را محدود به درس خواندن نکنند، یکی از مشکلات اصلی که گریبان جوانان را گرفته‌است مدرک گرفتن آنان بدون فراگیری علم است، کسی که مهارت ندارد نمی‌تواند شاغل شود و کسی که نتواند شاغل باشد پول ندارد و کسی که پول ندارد چگونه می‌تواند ازدواج کند؟ و این سیر تا آخر ادامه خواهد داشت.

قطع دست سارق؛ قانونی خشونت آمیز

قرائتی با اشاره به قانون « قطع دست سارق» گفت: قوانین باید ریشه عقلی داشته‌باشند در غیر این صورت باید آن قانون را حذف کرد و قانون قطع دست دست سارق بسیار خشونت آمیز است؛  26 شرط برای قطع دست سارق باید جمع شود تا بتوان حکم قطع دست صادر شود، قفل یا دیوار را خراب کرده‌باشد، دو شاهد حین سرقت وجود داشته باشند و خود سارق حکم قطع دست را نداند از جمله شروط در این حکم است.

مفسر قرآن کریم تاکید کرد: جوانان هر ان چیزی را که می‌شنوند نباید بدون سند و مدرک باور کنند و بلکه باید در آن زمینه تحقیق و تفحص کنند تا از صحت و سقم خبر مطلع شوند.

وی در پایان گفت: حوزه علمیه و دانشگاه هر دو به اتلاف وقت و علوم غیر مفید مبتلا هستند و امیدواریم که از این امر جدا شوند.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha