اولویت نیازهای جامعه در زمینه وقف تغییر کرده است
کد خبر: 3838988
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

اولویت نیازهای جامعه در زمینه وقف تغییر کرده است

گروه اجتماعی ــ معاون حقوقی اوقاف خراسان رضوی گفت: کمک به تسهیل ازدواج، تأمین مسکن، تأمین جهیزیه و کمک در زمینه‌های علمی و فناوری امروزه به‌عنوان اولویت در جامعه شناخته می‌شوند.

اولویت نیاز‌های جامعه در زمینه وقف تغییر کرده استحجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ذاکری، معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، در خصوص سمت و سوی نوین موقوفات در خراسان رضوی، گفت: استفاده از ظرفیت‌های خیران در رشد موقوفات و تأمین نیاز‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهم در جامعه است.

وی ادامه داد: نیاز‌های اجتماعی یک مسئله مرسوم و متداول بوده که از گذشته وجود داشته و ادامه خواهد داشت. علی‌رغم پیشرفت‌های جامعه، اموری همواره به‌عنوان نیاز‌های اجتماعی وجود داشته که عموم جامعه در رفع آن نیاز‌ها و مشکلات وظیفه خواهند داشت، اما به فرمایش قرآن کریم قطعاً افرادی که به لطف خداوند از تمکن مالی بهره‌مند بوده و توان بیشتری در این زمینه دارند، وظیفه بیشتری نیز در قبال این مسئولیت خواهند داشت.

معاون اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: دین مبین اسلام در خصوص رفع این دسته از نیاز‌های انسان‌ها، مسئله وقف را معرفی کرده است تا بتوانیم در کنار انجام یک کار خیر، از آثار آن تا ابد بهره‌مند شویم.

ذاکری عنوان کرد: وقف به معنای حبس عین برای همیشه و صرف عواید آن ملک موقوفه در همان جهتی که مورد نظر خیران و واقفان بوده است، قرار گیرد. در گذشته موقوفات تنها شامل برگزاری مراسم عزاداری، کمک به زائران، مسافران و تأمین نیاز‌های اجتماعی جامعه هم‌چون تأسیس آب‌انبار‌ها، کاروانسرا‌ها و مسافرخانه‌ها در آبادی‌ها و مسیر گذر مسافران و زائران، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و مکتب‌خانه‌ها برای تحصیل فرزندان این جامعه بوده است.

وی افزود: ما به‌عنوان متولیان وقف و خیران باید توجه داشته باشیم که امروزه اگرچه که موارد ذکر شده هنوز جزء نیاز‌های جامعه هستند، اما امروزه به دلیل توسعه شهر‌ها، تغییر بافت اجتماعی و افزایش جمعیت اقتضاعات جدیدی در جامعه وجود دارند که به‌عنوان اولویت‌های نیاز‌های جامعه شناخته می‌شوند.

معاون اوقاف خراسان رضوی اظهار کرد: کمک به تسهیل ازدواج، تأمین مسکن، تأمین جهیزیه و کمک در زمینه‌های علمی و فناوری امروزه به‌عنوان اولویت در جامعه شناخته می‌شوند. این کمک‌ها نتایج مفیدی نیز داشته‌اند، انجمن وقف علم و فناوری با پیگیری اداره‌کل اوقاف استان با همکاری پارک علم و فناوری و مجموعه دانشگاهی استان راه‌اندازی شده است.

ذاکری بیان کرد: در راستای برنامه‌ریزی‌های انجام شده، حدوداً ۳۰ موقوفه در این زمینه در استان توسط واقفان به ثبت رسیده است، موقوفات ارزشمندی که واقفان آنان را وقف کرده‌اند که درآمد آنان تا ابد در زمینه‌های علمی، دانش‌بنیان و سلامت جامعه که تضمین کننده جامعه در موضوعات علمی، پژوهشی و درمانی هستند، صرف شود.

وی ادامه داد: علوم به دو گونه کاربردی و پایه تقسیم می‌شوند، علوم کاربردی شامل تأسیس دانشگاه، بیمارستان و... بوده اما این مسائل نیاز به مقدماتی چون نیرو، تجهیزات، امکانات، تحقیق، پژوهش و... داشته که آنان همان علوم پایه خواهند بود. علوم پایه مقدمه علوم کاربردی بوده و مقام معظم رهبری همواره بر توجه به آنان تأکید داشته‌اند. ما نیز وظیفه داریم در این زمینه تمام تلاش خود را برای تقویت این مسائل به کار گیریم تا نتایج آنان را در علوم کاربردی مشاهده کنیم.

معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم رسانه‌ها شامل خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و... با ظرفیت‌های خود بتوانند در این زمینه‌ها کمک بسیاری داشته باشند، به‌دنبال این روند، افرادی که در سطح جامعه به کار خیر مشغولند و آمادگی دارند را درگیر این مسائل کنند؛ چرا که قدم نخست در این مسائل فراگیر کردن آن است. قطعاً تعداد افرادی که پا به این مسیر گذارند، زیاد خواهد بود و اگر در جلب اعتماد این افراد موفق باشیم نتایج بهتری خواهیم گرفت.

انتهای پیام

captcha