اختتامیه نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید» برگزار می‌شود
کد خبر: 3837707
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران

اختتامیه نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید» برگزار می‌شود

گروه ادب ــ اختتامیه نخستین دوره جشنواره ملی «هدهد سفید» با معرفی ۵ کتاب برگزیده، به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک‌شهر برگزار می‌شود.

اختتامیه نخستین جشنواره «نشان هدهد سفید» برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مراسم اختتامیه جایزه بزرگ خوانندگان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان «نشان هدهد سفید» که با اهدافی، چون تقویت جریان کتب تألیفی درحوزه کودکان و نوجوانان، تشویق پدیدآورندگان و مولفان، معرفی محبوب‌ترین کتاب‌ها از نظر خوانندگان به اجرا درآمد، چهارشنبه ۶ شهریور ماه از ساعت ۱۵ در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران برگزار می‌شود.

در این مراسم ضمن تجلیل از ۵ اثر برگزیده پر امانت در کتابخانه‌های عمومی (شامل ۳ اثر در حوزه کودک و ۲ اثر در حوزه نوجوان)، بر اساس بیشترین کتاب خوانده شده برای داوری، از ۱۰ داور کودک و نوجوان و ۳ داورکتابدار به عنوان برگزیده کشوری، با اهدای مبلغ ۵ میلیون ریال به هر یک از برگزیدگان، تجلیل خواهد شد.

همچنین در این جشنواره در سطح استان‌ها از یک داور کودک، یک داور نوجوان و یک داور کتابدار همزمان با آیین تکریم هفته کتاب و معرفی برترین‌های کتابخانه‌های عمومی تجلیل خواهد شد.

انتخاب کتاب‌های برگزیده در این جایزه بزرگ بر اساس «آرای هیئت داوران مشتمل بر هزار داور کودک و نوجوان»، «نظرات و آرای کتابداران خبره کتابخانه‌ها و کارشناسان در مورد هرکتاب» انجام شده؛ به این منظور از بین کتاب‌های کودک و نوجوانی که به قفسه‌های کتابخانه‌های عمومی راه یافته‌اند، بر اساس آمار کتاب‌هایی که بیشترین امانت را داشته‌اند، ۱۲۰ عنوان کتاب در زمینه کودک و ۱۲۰ عنوان کتاب در زمینه نوجوان فهرست شدند.

همچنین داوران از میان ۷ هزار عضو فعال کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی با شاخص‌هایی، چون شرکت در مسابقه، عضویت، تعداد کتاب‌های به امانت گرفته شده، میزان مشارکت در فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی، توانایی نقد، ارائه نظر و... انتخاب شدند و پس از مشخص شدن حوزه جغرافیایی و کتابخانه، حدود ۸۵۰ داور کودک و نوجوان، مرحله نهایی داوری را در کتابخانه‌های سراسر کشور انجام دادند.

در این روند فهرست کتاب‌های راه یافته به مرحله نهایی در ۶ موضوع داستان کودک، غیرداستان کودک، شعر کودک، غیرداستان نوجوان و شعر نوجوان بررسی و انتخاب شد و داوران پس از ۴ ماه خواندن کتاب‌ها، بر اساس شیوه‌نامه مشخص شده به آثار رأی و امتیاز دادند. در پایان کاربرگ‌ها توسط دبیرخانه گردآوری شد و نظرات، آراء و امتیاز‌های داوران بر کتاب‌ها، جمع‌بندی و پردازش شد و در هر موضوع ۱۰ الی ۱۵ کتاب به مرحله نهایی رسیدند.

روند داوری نخستین دوره «نشان هدهد سفید» زیر نظر شورای نظارت شامل افسانه شعبان‌نژاد و حمیدرضا شاه‌آبادی، حسین فتاحی، فریدون عموزاده خلیلی (دبیر مدال هدهد) انجام شد و فهرست کتاب‌های برگزیده نشان هدهد سفید با عنوان «فهرست هدهد سفید» به همراه کتاب‌هایی که از سوی مخاطبان به مرحله نهایی راه یافته‌اند تحت عنوان «فهرست‌های پیشنهادی» معرفی می‌شوند.

کتاب‌هایی که نشان هدهد سفید را دریافت کرده‌اند مجاز خواهند بود این نشان را که نشانه انتخاب کتاب از سوی مخاطبان کودک و نوجوان عضو کتابخانه‌های عمومی است، پشت کتاب‌ها درج کنند. همچنین این کتاب‌ها را نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شکلی ویژه معرفی و ترویج خواهد کرد و نویسندگان آن‌ها نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

علاقه‌مندان برای حضور در اختتامیه نخستین دوره جشنواره «هدهد سفید» می‌توانند از ساعت ۱۵ چهارشنبه ۶ شهریور ماه به کتابخانه مرکزی پارک‌شهر تهران مراجعه کنند.

انتهای پیام

captcha