به گزارش ایکنا؛ ایسنا نوشت: در نخستین هم اندیشی آموزش عالی هنرهای سنتی که با تاکید بر مبانی آموزش هنرهای سنتی و نظام استاد شاگردی در دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان برگزار شد، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ، زیبایی شناسی هنر را در شناخت مبانی معنوی آن مطابق با نظام استاد شاگردی بیان کرد و با اشاره به اهمیت مفهوم معنویت به عنوان ماهیت روحانی و اصیل هستی، مبانی معنوی را بنیاد هستی شناسی هنر دانسته و با تاکید بر مبانی زیبایی شناسی فلسفه هنر اسلامی، آداب تشرف، اخلاق پسندیده و باور و اعتقادات را بن مایه نظام استاد شاگردی دانست.
رئیس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعلیم و مشق و صفای باطن را عناصر معنوی برشمرد که هنرمند را در مسیر نظام استاد شاگردی قرار میدهد. وی با اشاره به لذت، محاکات، مابعدالطبیعه و ارزش درزیبایهای هنر اسلامی، آشنایی با مبانی معنوی و همسو شدن با ابعاد تعالی و کمال را مسیر حرکت و بازنمایی هنر دانسته و کمال و بعد لایتناهی در این عرصه بروز و ظهور خواهد یافت.
ایمانی خوشخو با تاکید به اهمیت مفهوم معنویت و رهایی از رویکردهای محدود به آن، هنرهای سنتی ایرانی را مهد شکوفایی استعداد و خلاقیت هنرمند بیان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ ضمن تاکید بر عناصر نظام استاد شاگردی و مبانی فلسفه هنر اسلامی، آشنایی با مضامین معنوی را یکی از عناصر مهم در درک عمیق و پیاده سازی هنرهای سنتی در نظام آموزشی دانست.
در ابتدای این نشست بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان، ضمن خیرمقدم به حضار، بر اهمیت جایگاه هنرهای سنتی و هنرمند در ایران اشاره کرد و این نشست را مقدمهای برای سایر اقدامات و فعالیتهای دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی فرشچیان دانست.
در این نشست که تا بعداز ظهر ادامه یافت، با ایراد سخنرانیهای تخصصی به همراه پرسش و پاسخ با حضور اساتید برجسته و هنرمندان سنتی ایران از جمله اسماعیل بنی اردلان، حسین یاوری، ایرج داداشی، حمیدرضا قلیچ خانی، محمدعلی رجبی، امیر رضایی نبرد، حسن ستاری، لیلا زینلی، مژگان درانی و مهدی قربانی و نیز جمعی از محققین و اساتید دانشگاهی برگزار شد.
انتهای پیام