حکمرانی؛ مهمترین اصل در استقلال دیجیتال کشور/ نیازهای زندگی در زیست‌بوم‌ جدید
کد خبر: 3815575
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
موسویان مطرح کرد:

حکمرانی؛ مهمترین اصل در استقلال دیجیتال کشور/ نیازهای زندگی در زیست‌بوم‌ جدید

گروه فناوری اطلاعات ــ مدیر بخش حکمرانی و مدیریت جشنواره رسانه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه این بخش ما را با سازندگان و تولید‌کنندگان محتوایی آشنا می‌کند که مفهوم حاکمیت را در تمدن جدیدی می‌شناسند و می‌توانند همراه حکمرانان زبان‌ گویایی برای نحوه زندگی در زیست‌بوم‌های جدید باشند، گفت: در زیرساختی زندگی می‌کنیم که مربوط به ما نیست و این موضوع معنای استقلال ما را زیر سؤال می‌برد.

سیدمرتضی موسویان، مدیر بخش حکمرانی و مدیریت یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به جزئیات این بخش و ضرورت پرداخت به موضوع حکمرانی و مدیریت در حوزه دیجیتال، گفت: جشنواره رسانه‌های دیجیتال مهمترین آوردگاه برای سنجش عیار آثار، محصولات و خدمات رسانه‌های دیجیتال در کشور است؛ خوشبختانه در یازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال، به جای پلت‌فرم، بحث موضوع در طبقه‌بندی آثار رسیده دخالت دارد.

وی افزود: توجه به موضوع در طبقه‌بندی آثار کاملاً منطقی است و کار را به شکل منطقی پیش خواهد برد. این کار باعث می‌شود تا به اهدافمان نزدیک‌تر شویم. یکی از مواردی که در این باره بسیار اهمیت دارد حکمروایی در حوزه تمدنی محسوب می‌شود که در راه است. همان طور که رهبر انقلاب می‌فرمایند: «ما با یک انقلاب تمدنی روبرو هستیم و اگر این انقلاب تمدنی را درک نکنیم، جای جبرانی برای ما وجود نخواهد داشت». بحث مربوط به حکمروایی، مدیریت و یا حکمرانی به هر زبانی که هرکدامشان هم معانی متفاوتی دارد اگر مد نظر ما نباشد نمی‌توانیم در فضای جدید و این تمدن نو نظمی را که حاصل اراده و استقلال داخلی است ایجاد کنیم.

مدیر بخش حکمرانی و مدیریت یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: نکته اساسی اینجاست که وقتی از یک تمدن داخلی صحبت می‌کنیم، به این معنی است که این تمدن جدید کاملاً پارادایمی است، یعنی تمامی قوانین گذشته را بی‌اعتبار می‌کند؛ بی‌اعتبار کردن قوانین گذشته هم به‌این معنی است که ما باید با شناخت دقیق از تمدن، به نوشتن قوانین و مقرارت جدید به شکلی دقیق اقدام کنیم. این موضوع در تمامی زمینه‌ها وجود دارد، همان گونه که رهبر معظم انقلاب در بهمن‌ماه سال 1396 فرمودند: «انقلاب تمدنی در عرصه سیاست، اقتصاد، اجتماع، فرهنگ، محیط زیست و در همه زمینه‌ها تأثیرگذار است»، به این معنی است که این موضوع نوع بینش، دیدگاه و سبک زندگی‌ها را هم تغییر می‌دهد.

موسویان اضافه کرد: آنچه امسال و در یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال آغازگر این مطلب است، ایجاد کمیته حکمرانی و مدیریت محسوب می‌شود. این بخش می‌تواند تشویقی برای همه کسانی که در این زمینه محصول و محتوایی تولید می‌کنند، باشد. همه کمک کرده‌اند که خانواده‌ها و مردم خودشان را به‌روز کنند. وقتی که ما حکمرانی و مدیریت فضای مجازی را در کشور برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم با توجه به زیرساخت‌های خودمان به روزرسانی محتوا را انجام دهیم اما اگر به‌روز شدن با توجه به اراده دگری انجام شود، ما مجبور خواهیم بود در زیر ساخت‌های دگرساخته زندگی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه زیر‌ساخت‌های خود‌ساخته ما را به استقلال نزدیک می‌کند، اظهار کرد: نکته اساسی و بسیار مهم بخش حکمرانی و مدیریت این است که با سازندگان و تولید‌کنندگان محتوایی آشنا شویم که مفهوم حاکمیت در تمدن جدیدی را می‌شناسند و می‌توانند همراه حکمرانان باشند و بتوانند زبان‌گویایی برای نحوه زندگی در زیست‌بوم‌های جدید باشند.

مدیر بخش حکمرانی و مدیریت یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال اضافه کرد: شما وقتی امروز متوسط حضور افراد را در شبکه‌های اجتماعی نگاه می‌کنید، می‌بینید که رفته‌رفته بخش اعظمی از زندگی انسان‌ها در این شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و این زندگی براساس نوع دیدگاه آن‌هایی است که زیرساخت‌ها را در اختیار مردم قرار داده‌اند؛ اگر تلاشی در این زمینه نکنیم، سبک زندگی ما در این شبکه‌ها براساس فلسفه و نوع دیدگاه دیگران تنظیم خواهد شد.

موسویان بیان کرد: موضوع حکمرانی و مدیریت در رسانه‌های دیجیتال چیزی است که فقط مربوط به کشور ما نسیت و هر کشوری از جمله کشور‌های اروپایی هم متناسب با فرهنگ کشور خودشان برای آن برنامه دارند؛ کشور‌هایی مانند کره جنوبی از سال‌ها قبل در این زمینه وارد شده و توانستند به مرحله‌ای برسند که ۹۲ درصد جمعیتشان در زیرساخت‌های خودساخته زندگی کنند. کشور چین هم در درجه اول این امر قرار دارد و توانسته منفعت مردمش را در فعالیت این زیست بوم بیشتر کند؛ یعنی این کشورها توانسته‌اند از داده‌هایی که در تمدن اخیر جزء مهمترین المان‌های با ارزش در حکمرانی و مدیریت هستند جلوگیری کنند.

وی گفت: نکته قابل بررسی در موضوع حکمرانی و مدیریت این است که وقتی در مورد یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی صحبت می‌کنیم، فقط بر روی این نکته تأکید نداریم که بتوانیم از صحنه‌های ناشایست و کانال‌های ناهنجار جلوگیری کنیم، بلکه اصل قضیه این است که در زیرساختی زندگی می‌کنیم که مربوط به ما نیست و این موضوع معنای استقلال ما را زیر سؤال می‌برد. زیرساختی که تمام داده‌های ما را با خودش می‌برد و می‌تواند با آنالیز آن داده‌ها حکمرانی را به دست گیرد. این همان شرط اول حکمرانی در تمدن جدید، یعنی اشراف و تجریه تحلیل داده است.

مدیر بخش حکمرانی و مدیریت یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال با اشاره به جایگاه این موضوع در این جشنواره اظهار کرد: انتظار ندارم کار ویژه‌ای را در خصوص این موضوع بسیار مهم و اساسی در این دوره از جشنواره، مانند سایر حوزه‌ها ببینم و قطعاً آثار ارسالی در این حوزه کمتر از سایر حوزه‌ها خواهد بود؛ اما اینکه در این دوره تجربه‌ای از فعالیت در این حوزه داشته باشیم و کسانی که قابلیت این موضوع دارند را در این زمینه شناسایی و فعالیت‌هایشان را تجمیع کنیم، قطعاً در آینده اثرگذار خواهد بود. در آینده با این افراد نشست‌هایی هم خواهیم داشت و ارتباط شبکه‌ای را با آن‌ها برقرار خواهیم کرد تا برای توسعه زیرساخت و فهم بیشتر مردم از تمدنی که در راه است و زیاد هم با آن ارتباط نداریم استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha