سازوکار مالی اروپا؛ عامل فروپاشی هیمنه آمریکا
کد خبر: 3787513
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵

سازوکار مالی اروپا؛ عامل فروپاشی هیمنه آمریکا

گروه سیاست و اقتصاد ــ تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا بیشتر اهمیت سیاسی دارد تا اقتصادی و به شرط تداوم و عملیاتی شدن می‌تواند مقدمه‌ای برای ایجاد کانال‌های مالی موازی با وضعیت حاضر و شکستن هیمنه آمریکا در کنترل فضای اقتصادی جهان باشد.

سازوکار مالی اروپا؛ عامل فروپاشی هیمنه آمریکا

علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به راه‌اندازی سازوکار مالی اروپا برای ایران، اظهار کرد: در حوزه روابط بین‌الملل، همین که اتحادیه اروپا در رابطه با برجام رفتاری متفاوت از آمریکا نشان می‌دهد، حاکی از اختلافات درونی میان اروپا و آمریکا و فاصله گرفتن آنها از یکدیگر است. برجام را می‌توان تنها دستاورد بین‌المللی اتحادیه اروپا در حوزه سیاسی دانست که حیثیت سیاسی‌اش را پای این دستاورد گذاشته و بنابراین سعی می‌کند تا از حیثیت سیاسی خود دفاع کرده و برجام را به عنوان یک توافق بین‌المللی حفظ کند، ولی برجام این شأنیت را برای آمریکا ندارد و اینجاست که شاهد اختلاف میان اروپا و امریکا هستیم.
وی افزود: ما بیش از اینکه در فکر استفاده از این شکاف باشیم، باید برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود تلاش کنیم، چون این اختلاف علی‌رغم اینکه وجود دارد، آن‌قدرها جدی نیست و نمونه آن را می‌توان در کودتای ونزوئلا شاهد بود که اروپا و آمریکا اختلافات خود را کنار گذاشته و با یکدیگر علیه دولت مادورو متحد شدند.
این روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌المللی اضافه کرد: راه‌اندازی این سازوکار تأثیر جدی به خصوص در کوتاه مدت بر فضای اقتصادی ایران نخواهد داشت، تأثیر کوتاه مدت آن بر بازار ارز بوده که فضای روانی آن را کنترل کرده است. اقتصاد اروپا به شدت خصوصی بوده و دولت‌ها تأثیر جدی بر شرکت‌های بزرگ ندارند و نمی‌توانند به آنها برای تعامل اقتصادی با ایران فشار وارد کنند، به خصوص اینکه بسیاری از این شرکت‌ها با آمریکا در تعامل هستند و هزینه تحریم‌ها را نمی‌پذیرند.

دولت به دنبال سرمایه‌گذاری در مسائل غیرنفتی باشد 
رضاخواه با تأکید بر اینکه توافق به دست آمده بیشتر یک اتفاق نمادین و سیاسی است تا یک اتفاق اقتصادی، خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله پیش روی ما در حوزه اقتصاد، توانایی برای فروش نفت است، چرا که اقتصاد ما وابسته به نفت بوده و تمام این راهکارها برای این است که بتوانیم پول حاصل از فروش نفت را به دست آوریم. متأسفانه تمام دولت‌هایی که قبل و بعد از انقلاب روی کار آمدند، به شدت به نفت وابسته بوده و هستند و به راحتی حاضر نیستند فضای اقتصادی را تغییر داده و در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانیم در برابر تحریم‌ها و تأثیرات بیرونی با دست پر عمل کنیم. در واقع راه‌اندازی کانال مالی میان ایران و اروپا، بخشی از تلاش دولت برای باز گرداندن پول نفت است.
وی ادامه داد: اینکه در بلند مدت بتوانیم از این کانال مالی استفاده کنیم، خیلی امیدوارکننده نیست، ولی در حوزه روابط بین‌الملل، اتفاق مهمی به حساب می‌آید، چون سیاست تحریمی آمریکا تداوم دارد و باعث می‌شود بسیاری از کشورهایی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند مثل روسیه و چین، در تلاش برای ایجاد راهکارهای موازی مالی باشند. اگر یک کانال پولی و مالی موازی با آنچه در حال حاضر وجود دارد و تحت سیطره و کنترل آمریکا است، ایجاد شود، آن وقت هیمنه آمریکا در کنترل فضای اقتصادی جهان شکسته خواهد شد. این اتفاق در کوتاه مدت رخ نخواهد داد، ولی سازوکار مالی اروپا به شرط عملیاتی شدن می‌تواند مقدمه و آغازگر این فرایند باشد.
انتهای پیام

captcha