اسلام‌گرایی نقش برجسته‌ای در مناسبات سیاسی ترکیه دارد
کد خبر: 3725698
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱

اسلام‌گرایی نقش برجسته‌ای در مناسبات سیاسی ترکیه دارد

گروه سیاست و اقتصاد- یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: جریان اردوغان بخشی از جریان اسلام‌گرای داخل ترکیه بوده و گام به گام فضای اسلامی کردن اجتماعی ترکیه را با همان تفسیر خود پیش برده است، و برهمین اساس باید گفت اسلام‌گرایی نقش برجسته‌ای را در مناسبات سیاسی ترکیه ایفا می‌کند.

نتیجه انتخابات ترکیه، افزایش اقتدارگرایی اردوغان را به همراه دارد

علیرضا رضاخواه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا شعبه اصفهان با بیان پیامدهای داخلی و خارجی پیروزی رجب طیب اردوغان در انتخابات ترکیه اظهار کرد: با این پیروزی، قدرت در داخل ترکیه یکدست‌تر می‌شود و بسیاری از کارشناسان از اقتدارگرایی اردوغان در عرصه داخلی صحبت می‌کنند. از طرف دیگر، فضای داخلی برای مخالفان اردوغان تنگ‌تر و برای حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان به دلیل مشروعیتی که به دست آورده‌اند، بازتر می‌شود.
وی افزود: جریان‌هایی مثل مجموعه کردها که مخالفت‌های جدی دارند و نیز جریان کمالیسم که به شدت مخالف اردوغان است، در محاق قرار می‌گیرند و طبعا اردوغان برای افزایش نفوذ خود سیاست‌های پوپولیستی‌اش را ادامه می‌دهد و همچون گذشته به سمت جلب آرای ملی‌گراها حرکت می‌کند.
این روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌المللی تصریح کرد: یکی از دلایلی که به پیروزی اردوغان در انتخابات کمک کرد، حفظ شرایط اضطراری بود که به نوعی برگ برنده وی محسوب می‌شد؛ البته این وضعیت باعث خاموشی جریان اپوزیسیون نمی‌شود و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که رفتار رادیکال از سوی مخالفان اردوغان افزایش می‌یابد، به این معنا که مخالفان کرد تمایلات رادیکال‌تری نسبت به مخالفت‌های مسلحانه نشان دهند و جریان کمالیسم بعد از یک دوره رکود، به اردوکشی خیابانی روی آورد.
رضاخواه ادامه داد: در عرصه بین‌المللی، اردوغان تلاش می‌کند در چانه‌زنی با اتحادیه اروپا از موضع بالاتری وارد شود و با فراغ بال بیشتری سیاست‌های خود در سوریه را پیگیری کند. در مجموع می‌توان گفت فضای مناسبی در عرصه داخلی و بین‌المللی برای اردوغان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه اردوغان پیروزی قاطعی در انتخابات به دست آورده است، گفت: این پیروزی مسیری دموکراتیک را طی کرده و طبیعی است که در جریان آن، قدرت یکدست‌تر شود. مخالفان وضعیت مناسبی نخواهند داشت، چون در انتخابات پیروز نشده‌اند؛ همین اتفاق برای اردوغان نیز رخ می‌داد، اگر مخالفان می‌توانستند وی را شکست دهند. اردوغان از تمام فرصت‌ها و امکاناتی که به عنوان رئیس‌جمهور در اختیار داشته، استفاده کرده است و مخالفان نیز اگر در قدرت بودند، همین روند را طی می‌کردند. با این پیروزی، مخالفت‌ها با اردوغان سمت‌وسوی جدی‌تری پیدا می‌کند، ولی اقتدارگرایی وی افزایش می‌یابد.
این روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌المللی خاطرنشان کرد: در یک پارادایم کلی، جریان اردوغان بخشی از جریان اسلام‌گرای داخل ترکیه بوده و گام به گام فضای اسلامی کردن اجتماعی ترکیه را با همان تفسیر خود پیش برده است، البته در داخل جریان اسلام‌گرای ترکیه شکاف‌های جدی میان اردوغان با حزب سعادت به رهبری مرحوم اربکان، جنبش فتح‌الله گولن و جریان‌های رادیکال‌تر وجود دارد؛ ولی در مجموع اگر بخواهیم جریان اردوغان را با جریان سکولار قبل از وی مقایسه کنیم، می‌توان گفت در دوره حاکمیت اردوغان آموزه‌های اسلامی نقش پر رنگی در مناسبات سیاسی-اجتماعی ترکیه ایفا می‌کند. آرای اردوغان از جمعیت مسلمان ترکیه به دست آمده که خواسته‌های مشخصی دارند و حضور پر رنگ‌تر بانوان محجبه در مراکز دولتی، کمتر شدن فروش مشروبات الکلی در بوفه‌های شهرهای کوچک و حضور پر رنگ سیاستمداران در مراسم دینی نشان می‌دهد که اسلام‌گرایی نقش برجسته‌ای را در مناسبات سیاسی ترکیه ایفا می‌کند.
انتهای پیام

 

captcha