طلب باران با پخت غذای نذری
کد خبر: 3705452
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰

طلب باران با پخت غذای نذری

گروه شهرستان‌ها- با بروز خشکسالی در سال‌های اخیر بسیاری از مردم همانند ائمه اطهار(ع) با اقامه نماز باران دست به دعا برداشتند و برخی نیز در این بین با پخت غذای نذری و توزیع آن از خداوند سبحان طلب نزول رحمتش را دارند.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، نوزدهمین دعا از صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) با هفت فراز در طلب نزول باران و رحمت الهی است و بیان شده که خداوند با باران، زمین مرده را زنده می‌کند.
«اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیثَ، وَ انْشُرْ عَلَینَا رَحْمَتَک بِغَیثِک الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ أَرْضِک الْمُونِقِ فِی جَمِیعِ الْآفَاقِ؛ بارخدایا، ما را به باران سیراب ساز و رحمتت را بر ما بگستران به باران بسیار از ابری که برای رویانیدن گیاه شگفت انگیز در همه آفاق روان گشته».
«وَ امْنُنْ عَلَی عِبَادِک بِإِینَاعِ الثَّمَرَةِ، وَ أَحْی بِلَادَک بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ، وَ أَشْهِدْ مَلَائِکتَک الْکرَامَ السَّفَرَةَ بِسَقْی مِنْک نَافِعٍ، دَائِمٍ غُزْرُهُ، وَاسِعٍ دِرَرُهُ، وَابِلٍ سَرِیعٍ عَاجِلٍ؛ و بر بندگان خود با به بار آمدن میوه منّت گذار و سرزمین‌های مرده را با شکفتن شکوفه‌ها زنده کن و فرشتگان بزرگوار خود را به بارانی سودمند گواه گیر، بارانی بسیار و انبوه و پیوسته با برکات گسترده، بارانی تند و سریع و شتابان».

طلب باران با اطعام مستمندان
یكى از دستورات اسلام این است كه هنگام خشكسالى و قحطى دعا كنیم یا نماز«استسقاء»(طلب باران) بخوانیم تا رحمت الهی نصیبمان شود.
می‌توان گفت با آنچه که در آیات قرآن در خصوص باران آمده، انسان‌ها محتاج نزول باران هستند چرا که بدون آن زندگی غیرممکن و محال است.
همچنین در نبود آب در روستا، با خشک شدن چشمه‌ها و نابودی مزارع کشاورزی و دامداری، روستائیان ناگزیر به کوچ به سمت شهرها هستند.
در چند سال اخیر که شاهد بارش‌های کمی بودیم، بسیاری از مردم دست به دعا برداشتند و برخی با اقامه نماز و برخی دیگر با پخش غذای نذری از خداوند سبحان، طلب نزول رحمت و باران کرده‌اند.

طلب باران با اطعام مستمندان
در فروردین سال جاری، برخی از مردم روستاها و شهرها و از جمله مردم روستای بلقان‌آباد شهرستان خوشاب همانند رسم کهن و قدیمی دست به دعا برداشتند و با پخش غدای نذری از خداوند سبحان طلب باران و نزول رحمتش را کردند.
مهندس علی ظهیرپور، یکی از ساکنان این روستا در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی گفت: این رسم نیکو از گذشته در این روستا وجود داشته و هر ساله تقریبا این مراسم نذری برای نزول رحمت الهی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در این مراسم خودجوش مردمی، برخی با به دست گرفتن علم سیدالشهدا(ع) در کوچه‌های روستا راه می‌افتند و از مردم برای پخت غذا کمک‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند، افزود: در مراسم امسال، کانون فرهنگی شهدای بلقان‌آباد و مسجد المهدی نقش فعالی داشتند.

ظهیرپور با بیان اینکه برای مراسم امسال، مبلغ 17 میلیون ریال کمک نقدی جمع‌آوری شد، ابراز کرد: با این مبلغ و کمک‌های مردمی، دو هزار پرس غذا تهیه شد که در بین مستمندان، اهالی روستا و مهمانان پخش شد.

طلب باران با اطعام مستمندان
کلام آخر را از نهج‌البلاغه انتخاب می‌کنیم،‌ آنجا که در کلام امیرمؤمنان حضرت علی(ع) آمده است: «خداوندا، نباتات کوه‌های ما از خشکسالی افسردند و خشکیدند و خاک تیره روی زمین ما را از بی آبی پوشانده است.
حیوانات ما سخت تشنه‌اند و در جایگاه‌های استراحت خود حیرت زده. همانند زنان بچه مرده می‌نالند و از رفت و برگشت با لب تشنه در چراگاه‌ها و آبشخورها درملالند. پروردگارا، بر ناله ناله کنندگان و سوزش دلسوختگان عنایتی و بر این جانداران در مسیر حرکتها و مدخل آسایشگاه‌هایشان ترحمی فرما.
بار پروردگارا، باران رحمتت را چنان بگستران که نباتات بلندیهای زمین ما سرسبز و خرم شوند. و بر نشیبهای زمین ما سرازیر گردد و با آن بارش رحمت محیط ما پر حاصل شود. و میوه‌ها سر برآورند، و جانداران بار دیگر طعم زندگی دریابند. و اثر این رحمت ربانی تو بر همه آنان هم که از ما بدورند، برسد و اراضی و مردم پیرامون ما از آن رحمت حیات بخش تو کمک بگیرند. خداوندا، از برکات گسترده و عطاهای بزرگ خود بر بندگان بینوا و حیواناتی که به حال خود رها گشته‌اند عنایتی فرما. و بارانی طراوت بخش برای ما نازل فرما. بارانی چنان انبوه و شدید که قطره‌هایش به یکدیگر فشار آورند و هر یکی دیگری را به جلو راند.»
انتهای پیام

captcha