رویکرد قرآنی ما در حوزه قرائت غلط است
کد خبر: 3700615
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
بیژنی‌اول:

رویکرد قرآنی ما در حوزه قرائت غلط است

گره فعالیت‌های قرآنی- قاری و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه هر چند در حوزه ترویجی و تبلیغی خوب کار شده است اما باید در آموزش‌های مقدماتی قرآن، به مفاهیم و معنا نیز توجه شود، گفت: رویکرد قرآنی ما در حوزه قرائت غلط است و باید به اصول ابتدایی، اصلی و لاینفک تلاوت که بحث معنا، تفسیر و حفظ است نیز در پرورش قاری توجه کنیم.

سعید بیژنی‌اول، قاری و مدرس قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه در جلسات قرآن و همچنین به طور کلی جامعه قرآنی به دنبال قرائت هستند تا تفسیر، ابراز کرد: هنر تلاوت مجموعه‌ای از دانش‌هاست که بخشی از آن معنا، تفسیر و ... است ولی در این حوزه، انگار اصولی نیست و اگر قاری بخواهد معنامحور بخواند، تعریف نشده و داور باید قضاوت کند که این معنامحور بوده یا خیر.
وی ادامه داد: در مسابقات وقتی نمره معنامحوری کم است، قاری بیشتر به دنبال کسب 90 نمره دیگر است و این امر باعث می‌شود که نمره معنامحوری مغفول واقع شود؛ در حالی که باید قاری خود را ملزم به آن بداند و به دنبال تفسیر برود.
رویکرد قرآنی ما در حوزه قرائت غلط است/ معنا، جزو لاینفک تلاوت است
بیژنی اول درخصوص آسیب‌شناسی توجه‌ نکردن به معنا و تفسیر قرآن، ابراز کرد: هر چند در حوزه ترویجی و تبلیغی خوب کار شده است اما رویکرد قرآنی ما در حوزه قرائت غلط است؛ چرا که از اصول ابتدایی، اصلی و لاینفک تلاوت بحث معنا، تفسیر و دانش پنهان است که قاری باید در این زمینه هم مهارت داشته باشد.

رویکرد قرآنی ما در حوزه قرائت غلط است/ 8 فروردین
این قاری و مدرس قرآن کریم اذعان کرد: متاسفانه برخی جلسه‌دارها این دانش را ندارند و بیشتر به دنبال صوت و لحن هستند تا افراد را به این واسطه جذب کنند، ولی این روش باید تغییر کند؛ همچنین رشد بی‌رویه مسابقات و کسب شهرت باعث شده که اکثر متسابقان به سه نمره معنا و تفسیر توجهی نکنند.
همزمان با آموزش روخوانی و روانخوانی به مفاهیم هم پرداخته شود
وی مطرح کرد: آموزش قرآن ما غلط است در حالی که باید بعد از روخوانی و روانخوانی و حتی توامان با آن، به کلمات، جملات و مفاهیم ورود پیدا کنیم و قاری را به سمت مفهوم سوق دهیم نه صرف قرائت؛ روند چنین است که به مجرد اینکه قاری اصول قرائت را یاد می‌گیرد به مسابقات دانش‌آموزی ورود پیدا می‌کند و بعد در گرداب غلط این مسیر می‌افتد.
بیژنی اول اظهار کرد: البته در راستای تغییر این رویه ما داریم کار می‌کنیم و هیئت مذهبی قاریان قرآن مشهد را راه‌اندازی کردیم که در آن خانواده شهدا، قرآنیان و اکثر اساتید حضور دارند و پای بحث‌های تفسیر و عترت می نشینند، هم‌چنین در این جلسه تلاوت با حضور قرآنیان بین‌المللی و ممتاز نیز صورت می گیرد و به مباحث تدبر و تفسیر نیز پرداخته می شود.
تفسیر، حفظ و قرائت باید با هم باشد/ به تلاوت معنا‌محور توجه شود
این قاری ممتاز قرآن کریم با بیان اینکه برخی قرآنیان معتقدند هر کس قشنگ‌تر بخواند، قرآنی‌تر است، بیان کرد: با این نوع تفکر، فرد به دنبال ظواهر می‌رود اما باید به قاریان گفته ‌شود که براساس معنا و تفسیر و با توجه به مضمون آیه بخوانند که ما اصول این روش را در جلسات‌مان آموزش می‌دهیم؛ هر چند این امر باید در همان بدو ورود و در آموزش‌های مقدماتی صورت بگیرد و مباحث تفسیری جزیی از آموزش‌ قرائت باشد، یعنی باید تفسیر و حفظ و قرائت با هم باشند.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مهدوی
|
Iraq
|
۱۳۹۷/۰۱/۰۸ - ۱۸:۰۹
0
0
باسلام
نظر شخصی شما در اهداف خودتون کاربرد دارد نه در جامعه
رویکرد قرآنی کشور در زمینه قرائت حرف اول رو در کشور میزنه.
شما خودتونو عقل کل میدونید بقیه رو نفهم
لطفا در حدتوان خود صحبت کنید
captcha