ارتباط موثر با همسر؛ شریان حیات‌بخش زندگی
کد خبر: 3700033
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

ارتباط موثر با همسر؛ شریان حیات‌بخش زندگی

گروه اجتماعی - مشاور و کارشناس مسائل خانواده گفت: ارتباط موثر همسران سبب کسب آرامش آنان می‌شود و نقش شریان حیات بخش به زندگی را دارد که در تمام قسمت‌های زندگی رسوخ می‌کند.

فرشته استیری، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: زوجین برای مستحکم‌تر شدن پیوندشان نیاز به آموزش مهارت‌های زندگی دارند و زمانی که بیاموزند، چگونه می‌توانند با یکدیگر ارتباط موثر داشته باشند، تعارضاتشان را با درک متقابل و عدم پیشگویی و ذهن‌خوانی کم می‌کنند.

وی با تأکید براهمیت آموزش مهارت‌های ارتباطی زوجین و تأثیر آن در کاهش مشکلات، متذکر شد: متأسفانه هیچ نوع آموزشی پیش ازازدواج به زوجین داده نمی‌شود و به همین خاطر آمار طلاق  در سال‌های اولیه زندگی بالا است.

استیری افزود: فقدان مهارت‌های ارتباطی در زوجین دلیل بسیاری از تنش‌های خانوادگی است وهیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که بدون آموزش، مهارت‌های ارتباطی را فرا گرفته است، بنابراین باید برای ارتباط موثر به همسران آموزش داده شود.

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: ارتباط موثر زوجین، شکوفایی همسران و بهبود کیفیت زندگی‌شان را به دنبال دارد، این درحالی است که ارتباط غیرموثرهمسران مانع شکوفایی عاطفی و حتی ابزاری برای سلب آسایش و آرامش روانی آنان است.

ارتباط موثر با همسر؛ شریان حیات بخش زندگی

وی تأکید کرد: ارتباط موثر همسران سبب کسب آرامش آنان می‌شود و نقش شریان حیات بخش به زندگی را دارد که در تمام قسمت‌های زندگی رسوخ می‌کند.

استیری با بیان اینکه ارتباط موثر زوجین با یکدیگر بستری برای توسعه پایدار یک کشور است، گفت: در قرآن معاشرت پسندیده با همسر حتی در جایی که مورد علاقه فرد نباشد سفارش شده است و سب برخورداری از خیر کثیر به شمار می‌رود.

نبود کارگاههای آموزشی مهارت ارتباطی برای زوجین

این مشاور خانواده، ضمن انتقاد از نبود کارگاه‌های آموزشی برای مهارت ارتباط موثر بین زوجین، عنوان کرد: نهادهای اجتماعی وظیفه دارند که امکان آموزش را برای همسران جوان فراهم کنند، زیرا توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی از آرامش خانواده‌ها سرچشمه می‌گیرد.

 وی، مهم‌ترین عامل ارتباط موثرهمسران را گفتگو دانست و بیان کرد: تفاوت‌های جنسینی بین مردان و زنان موجب می‌شود که یکدیگر را کمتر درک کنند و صمیمیت و همدلی کم شود، از همین رو زوجین باید تلاش کنند  تا این تفاوت‌ها را درک کرده و سپس راه‌های ارتباطی بین خود را با گفتگوی مسالمت‌آمیز و حفظ احترام هموار کنند.

عوامل تأثیر گذار در برقراری ارتباط همسران

استیری با بیان اینکه چند عامل در ارتباط موثر بین زوجین تأثیرگذاراست، متذکر شد: اولین عامل در ارتباط بین زوجین پیش زمینه‌‌ای است که آنان از والدین خود الگو گرفته‌اند؛ اگروالدین در زندگی خود صداقت داشته باشند، فرزندان آنان که  زوجین کنونی هستند در نحوه ارتباط‌شان صداقت به خرج می‌دهند.

این مشاور خانواده، وضعیت خلقی و هیجانی را از دیگر عوامل در برقراری ارتباط عنوان کرد و گفت: اگرهمسران دارای ویژگی‌های اخلاقی منفی باشند، این خلق منفی باعث می‌شود تا حرف‌ها و کارهای همسرشان را به صورت منفی دریافت کنند و حتی از رفتار مثبت همسرش، برداشت منفی داشته باشد.

وی نگرش منفی افراد در زندگی زناشویی را از مهم‌ترین عوامل در ارتباط غیرموثر و ناکارآمد دانست و افزود: اگر فردی نسبت به موضوعی نگرش منفی داشته باشد، حتی مهارت‌های ارتباطی نمی‌تواند به وی کمک کند تا ارتباط خوبی را با همسرش داشته باشد.

استیری به باورهای غلط که بین زوجین رایج است، اشاره کرد و گفت:  این باورها ارتباط زوجین را دچار اختلال می‌کند از جمله این باورها «غیر قابل اعتماد بودن زنان و مردان است» و یا اینکه فرد تصور می‌کند که «همسرش باید بداند که چه چیزی می‌خواهد» و باور سوم «من می دانم که همسرم چه چیزی می‌خواهد».

نکات کاربردی ارتباط موثر زوجین

این کارشناس مسائل خانواده با اشاره به نکات کاربردی در ارتباط موثر زوجین، گفت: زوجین باید به تحسین و تمجید یکدیگر بپردازند، انگیزه گفتگو را بالا ببرند وهمسران باید طرف مقابل خود را درک کنند، در چارچوب فکری یکدیگر صحبت کنند و نسبت به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

وی تصریح کرد: رعایت این نکات کاربردی در ارتباط موثر باعث درک و همدلی متقابل می‌شود، زوجین نسبت به یکدیگر محبت بیشتری دارند و در نتیجه وقتی همسرمتوجه شود که راجع به علاقه وی صحبت می‌کنیم او نیزیاد می‌گیرد که  درمورد به علایق ما صحبت کند.

استیری با اشاره به دیگر نکات کاربردی در برقراری ارتباط موثر عنوان کرد: بهتر است زوجین حرف همدیگر را قطع نکنند  ومیزان صحبت آنان 50-50 باشد وفرصت مناسب به هر دو طرف داده شود و حتی در نوع بلند کردن و آرام صحبت کردن نیز باید تعادل را برقرار کنیم.

لزوم توجه به مکان مناسب برای گفتگو

این مشاور و روانشناس توجه به مکان مناسب برای گفتگو را نیز مهم دانست و گفت: بهتراست از مکانی برای گفتگو استفاده شود که میزان گرمایش و سرمایش و نور و سرو صدا دخیل در گفتگو نباشد و باعث آزار نشود که گفتگو را قطع کند.

رعایت احترام در برقرای ارتباط

وی افزود: زوجین باید درگفتگو احترام یکدیگر را داشته باشند و منصفانه برخورد کنند؛ خودشان را جای همسرشان قرار دهند و بعضی از نکات را از زاویه دید همسر نگاه کنند.

استیری بیان کرد: زوجین باید ذهنشان را واکاوی کنند و قبل از گفتگو مطالب را روی کاغذ بنویسند و مطالب نوشته را بخوانند و نکاتی که نیاز به ویرایش داشت و مناسب گفتگو نیست را حذف کنند.

اهمیت رازداری زوجین

این مشاور خانواده با تأکید بر اهمیت رازداری همسران، گفت: بسیاری از اسرار است که اگر در ارتباط‌های موثر و گفتگوی مناسب بیان شود سبب ایجاد مشکلاتی برای زوجین و اطرافیان می‌شود، بنابراین باید حواسمان به اسراری که درل داریم باشد که پیش کسی آن را برملا نکنیم.

مچ گیری ازعوامل ناکارآمد در برقرای ارتباط  موثر زوجین

وی، مچ‌گیری را از دیگر موارد ارتباط ناکارآمد دانست و متذکر شد: اگر در گفتگو مچ‌گیری کنیم، همسرمان تمایل به ادامه گفتگو ندارد، پس دفتر خاطرات را ورق نزنید و حوادث گذشته را هیچ وقت یادآوری نکنید.

عدم لجبازی

استیری افزود: زوجین باید یک‌دندگی و پا فشاری بر موضوع نکنند و گاهی قضاوت را بر عهده زمان بگذارند.

این مشاورخانواده تصریح کرد: در اتفاقات و مسائلی که بین زوجین اتفاق افتاد،ه سعی کنیم که ما موضوع را با گفتگو حل و فصل کنیم، چراکه بعضی از زوجین سعی می‌کنند با رفتار نادرست مثل کوبیدن در و پرخاشگری مسائل را حل کنند، این در حالی است که گوش دادن و درک طرف مقابل از جمله مهم‌ترین عوامل ارتباط موثر است.

انتهای پیام

captcha