رایزنی فلسطینی وزرای عرب با همتایان اروپایی
کد خبر: 3695038
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹

رایزنی فلسطینی وزرای عرب با همتایان اروپایی

گروه بین‌الملل ــ هیئت وزرای خارجه عرب در نشستی که در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، با همتایان اروپایی خود پیرامون تصمیمات اخیر دونالد ترامپ در مورد قدس بحث و تبادل‌نظر کردند.

انتقاد دبیرکل اتحادیه عرب از تصمیمات خطرناک آمریکا درباره قدس

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین؛ هیئت وزرای عرب که شامل احمد ابوغیط؛ دبیرکل اتحادیه عرب و وزرای خارجه کشورهای اردن، فلسطین، عربستان سعودی، مصر، مراکش و امارات است، نشستی را در بروکسل با همتایان اروپایی خود و فدریکا موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیرامون تصمیمات اخیر دونالد ترامپ در مورد قدس برگزار کردند.

وزرای خارجه عرب و اروپایی در این نشست پیامدهای تصمیمات ترامپ در مورد قدس را بسیار خطرناک توصیف کردند.


احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی نسبت به پیامدهای خطرناک انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس در ماه می آینده و همزمان با سالروز اشغال فلسطین هشدار داد. وی از کشورهایی که به قوانین و معاهدات بین المللی پایبند بوده و با تصمیمات و مواضع آمریکا اعلام مخالفت کرده اند، تقدیر و تشکر کرد و بر ضرورت نقش آفرینی هرچه بیشتر کشورهای اروپایی در مسیر حمایت از روند سازش بین طرفین فلسطینی و صهیونیستی تاکید کرد.

 

هیئت وزاری خارجه عرب همچنین از کشورهای اروپایی خواست دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهد تا طرح صلحی که قرار است به زودی ارائه دهد، همسو و متناسب با اساس و مرجع مورد توافق عملیات سازش و قطعنامه های بین‌المللی باشد.

این هیئت همچنین خواستار شناسایی هرچه سریع‌تر کشور فلسطین به منظور تقویت فرصت‌های پیش‌روی صلح شد.

آن‌ها همچنین گزینه‌های جایگزین برای پیشبرد مسئله سازش در صورت اصرار آمریکا بر رویکرد و تصمیمات یک‌جانبه خود که نقش آن به عنوان یک میانجی عادل و بی طرف را زیر سوال می برد، را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزرای خارجه عرب بر ضرورت حفظ آژانس آنروا که به میلیون ها آواره فلسطینی خدمت رسانی می کند، تاکید کرد.

انتقاد اتحادیه اروپا

در همین راستا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصمیم اسرائیل برای اعمال مالیات بر املاک کلیساهای قدس اشغالی را مورد انتقاد قرار داد.

وی در کنفرانس خبری مشترک با ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن در بروکسل تصریح کرد: امیدواریم در اسرع وقت راه حلی برای این مسئله اندیشیده شود، زیرا قدس شهری مقدس برای ادیان سه گانه (اسلام، مسیحیت و یهود) است و همه باید به این ویژگی خاص قدس احترام بگذارند.

موگرینی اظهار داشت که موضوع احیای روند سازش در فلسطین را با وزرای خارجه عرب و احمد ابوغیط دبیرکل اتحادیه عرب مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهد.

انتقاد دبیرکل اتحادیه عرب از تصمیمات خطرناک آمریکا درباره قدس

وی تاکید کرد که اتحادیه اروپا تمامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین واقع در اراضی اشغالی فلسطین را غیر قانونی می‌داند.

گفتنی است که شهرداری قدس اشغالی از روز شنبه(5 اسفندماه) گذشته اقدام به اخذ مالیات از کلیساهای این شهر می‌کند. در اعتراض به این اقدام، درهای کلیسای قیامت بسته شد.

انتهای پیام

 

captcha