بایدها و نبایدهای قرآن در شیوه تربیتی
کد خبر: 3694896
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲

بایدها و نبایدهای قرآن در شیوه تربیتی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با نگاهی به آیات قرآن متوجه خواهیم شد که خداوند حتی برای پیامبر(ص) به‌عنوان معلم بشریت بایدها و نبایدهایی در خصوص هدایت انسان‌ها تعیین کرده است که در شیوه درستی تربیتی باید از آن‌ها بهره‌مند شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اختتامیه جشنواره کشوری تجربیات برتر آموزشی ـ تربیتی اساتید و معلمان آموزش دینی و قرآن ابتدایی که امروز، هفتم اسفندماه در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، بیان کرد: معلم قرآن بودن دو نعمت را در بردارد؛ یکی معلمی کردن که شغل انبیاست و نعمت دوم، تعلیم کتاب وحی است.
وی افزود: رویکرد اصلی تربیت قرآنی و دینی در پایه ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما برای این کار باید اصول و مبانی کار بر اساس آموزه‌های قرآن استخراج شود.

حکیم زاده با اشاره به اینکه تربیت به دو صورت شکلی و محتوایی است، اظهار کرد: تربیت شکلی قرآن، همان برگزاری مسابقات قرآن، جلسات روخوانی و روانخوانی و تدریس مفاهیم است.

تربیت محتوایی با رنگ خدا شدن همراه است
وی با بیان اینکه مبانی اصلی تربیت با قرآن، راهگشا است، ابراز کرد: تربیت محتوایی قرآنی یعنی رنگ خدا شدن و درک مفهوم آیه 138 سوره بقره «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ، اين است نگارگرى الهى و كيست‏ خوش‏نگارتر از خدا و ما او را پرستندگانيم» است، یعنی کسانی که می خواهند رنگ خدایی داشته باشند، باید اعمالشان مطابق با قرآن باشد.
وی گفت: چهار نکته محوری در تربیت قرآنی مطرح است که شامل ماهیت انسان به عنوان متربی، ماهیت خدا به عنوان مربی که در آیه رب السموات و الارض اشاره شده است و اصول تعامل بر پایه هدایت که پیامبر(ص) است.
وی اضافه کرد: انسان سرمایه است چون مخلوق خداست و از این جهت که روح خدا در وی دمیده شده، ارزشمند است و از طرفی خدا تمام ابزار رشد را برای این مخلوق خود فراهم کرده است.

نقش محوری مربی در تعلیم و تربیت از منبع وحی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: کتاب خدا در تعیلم و تربیت ملاک و چارچوب ماست، اما فرق بسیار است اگر معلم این کتاب علی(ع) باشد یا معاویه!
وی در تشریح این مطلب افزود: برداشت مفاهیم از قرآنی که در دست اهل بیت(ع) است با کتابی که در دست داعش است بسیار فرق دارد از این رو به نقش محوری معلم در تعلیم کتاب می توان پی برد.
وی گفت: بر اساس آیات الهی در تشریح خلق و خوی پیامبر(ص) به عنوان معلم و هدایتگر انسان‌ها نوع رفتار و برخورداری از اخلاق خوش از مهمترین شاخصه‌های یک مربی است.
وی ادامه داد: وقتی خداوند به پیامبرش که فخر عالم هستی است می‌گوید: بگو من بشری همانند شما هستم، نشان‌دهنده این است که هر فرد در هر جایگاهی از تدریس حق تفاخر بر دیگری را ندارد.

تأکید قرآن و نقش اصیل تشویق در تربیت متربی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اصالت تشویق اظهار کرد: خداوند در آیات متعدد بندگان خود را برای کارهای نیک مورد تشویق قرار داده است لذا مربی باید بر اساس نکات تربیتی قرآن نیز اصل تشویق را در نحوه تربیت خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه خداوند در آیه 114 سوره هود قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّـیِّئَاتِ، همانا نیکی‌ها بدی‌ها را نابود می‌کند»، گفت: مربی باید پاک‌کن به دست باشد تا مچ‌گیر، تا با هر کار خوب متربی کارهای بدش را فراموش کند و کارهای خوبش را مورد تشویق قرار دهد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه بیش از 104 آیه قرآن دعاهای جمعی را در بردارد، ابراز کرد: تقویت اصالت کار جمعی بین متربیان یک نمونه از کار قرآنی است که باید ترویج یابد.

شیوه تربیتی بر اساس داستان از آموزه‌های قرآن است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: داستان، قالبی است که خداوند برای انتقال مباحث دینی در قرآن استفاده کرده است لذا استفاده از این شیوه آموزشی تاثیر بسزایی در تربیت متربیان به ویژه در سنین کودکی دارد.
وی اظهار کرد: واژه «ناس» که بارها در قرآن آمده است همه مردم را دربر می‌گیرد، و خداوند نیز قرآن را برای «ناس» یعنی همه مردم نازل کرده است لذا سه گانه رحمانی یعنی خدا، پیامبر(ص) که به عنوان رحمه للعالمین معرفی شده و قرآن کریم که همه برای جمیع مردم است؛ این سه‌گانه رحمانی با واژه‌هایی چون رحمت، رحمان و رحیم بارها در آیات تکرار شده است.
حکیم زاده بیان کرد: تمام این سه‌گانه رحمانی نزول رحمت برای مومنان و موقنان است تا انسان به هدف غایی یعنی همان خلیفةاللّهی نائل شود که این هدف با حرکت مطلوب انسان به سمت حیات طیبه میسر است اما باید دید نقش انسان در این حرکت چیست؟ که این سؤال با آیه «لیس للانسان الا ما سعی» پاسخ داده می شود یعنی انسان در این حرکت نقش اصلی را دارد و در واقع همه کاره است.

بایدها و نبایدهای تعلیم و تربیت بر اساس قرآن
وی در خصوص شاخصه‌های هدایت‌گری در قرآن تصریح کرد: با نگاهی به آیات قرآن متوجه خواهیم شد که خداوند حتی برای پیامبر(ص) به عنوان معلم بشریت بایدها و نبایدهایی در خصوص هدایت انسان‌ها تعیین کرده است.
حکیم زاده اضافه کرد: در آیات قرآن مکرر بیان شده است که پیامبر(ص) به عنوان رحمت، بشیر، نذیر و شاهد مبعوث شده یعنی خداوند پیامبر را برای این چهار مأموریت برانگیخت؛ اما بر اساس همین کتاب وحیانی نکته جالب توجه این است که حدود اختیارات پیامبر(ص) تعیین شده است، یعنی نه حفیظ و نه وکیل مردم است.

انتهای پیام

captcha