اصلی‎ترین رکن تولید محصولات فرهنگی اثرگذار در کشور چیست
کد خبر: 3687714
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
حجت‌الاسلام موسوی هوایی پاسخ داد:

اصلی‎ترین رکن تولید محصولات فرهنگی اثرگذار در کشور چیست

گروه جامعه: معاون پژوهشی آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مسئله تولید فرهنگی فاخر باید در نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور جای خودش را پیدا کند، گفت: مهمترین و اصلی‎ترین رکن تولید محصولات فرهنگی اثرگذار در کشور القای ارزش‎های انقلابی و دینی است که ما نتوانسته‎ایم در این حوزه خوب عمل کنیم.

القای ارزش‎های دینی؛ اصلی‎ترین رکن تولید محصولات فرهنگی اثرگذار در کشور است
حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد موسوی هوایی، معاون پژوهشی آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به چرایی عدم اشتیاق جامعه به سمت محصولات فرهنگی کشور و نقش مسئولان و دستگاه‌های مربوطه برای پر کردن خلأ به وجود آمده در این حوزه گفت: متاسفانه امروز مدیریت فرهنگی کشور در بسیای از مواقع، از تلاش‌ها و پویش‌های مردمی در این حوزه جا می‌‎ماند و ما می‎بینیم محصولاتی که ما و دستگاه‎های دولتی و امثال آن تولید کرده‎ایم نسبت به ذائقه مردم عقب است.

وی با بیان اینکه انقلاب ایران، انقلابی فرهنگی و به دور از شعار است، تاکید کرد: مهمترین و اصلی‎ترین رکن تولید محصولات فرهنگی اثرگذار در کشور القای ارزش‎های انقلابی و دینی است؛ اما ما نتوانسته‎ایم در این حوزه خوب عمل کنیم؛ لذا در این شرایط مردم ناخواسته به سمت محصولاتی می‎روند که فاقد این ویژگی است. پس باید با تشخیص ذائقه مردم محصولاتی را تولید کنیم که هدفش تثبیت و یا تغییر ذائقه مخاطب باشد.
 
هنر وارداتی!
موسوی هوایی ادامه داد: در این جریان یکی از اساسی‌ترین کار‌هایی که ما باید انجام دهیم این است که محصولات خودمان را به گونه‌ای به مردم معرفی کنیم که تاثیرگذار بوده و مخاطب را جذب کند. متاسفانه بسیاری از محصولات فرهنگی ما رنگ و بوی غربی به خود گرفته است و لذا یکی از مهم‎ترین دلایل آن به این جهت است که مدل هنری که ما در تولید محصولات فرهنگی پذیرفته‌ایم، یک هنر وارداتی است؛ این همان هنری است که امروز در فضای جامعه ما مطرح شده و مردم از آن استفاده می‌کنند.

معاون پژوهشی آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه کشور ما محصولات فرهنگی غنی و با قدمت بسیار زیادی دارد، افزود: کشور ما ازگذشته تا کنون هنر شعر، هنر نقاشی، قالی‌بافی، معماری و هنر‌های بسیاری دیگری ازجمله هنر‌های صنعتی و فرهنگی و تئائر حوزی و تعزیه اصیل را داشته، اما متاسفانه از آن‌ها به خوبی حفاظت نشده و آن را گسترش نداده‎ایم. همین مسئله منجر به عدم پذیرش محصولات فرهنگی ملی و مذهبی در کشور شده است.

وی تصریح کرد: در بحث فرهنگ، نمودی که بعد از انقلاب شروع شد، آثاری در قبل از انقلاب هم داشت و ما متاسفانه کار فرهنگی قوی هم در رابطه با این مسائل انجام ندادیم و خود را مشغول گرفتاری‌های متفاوتی همچون عدم بودجه، که آن‌هم در حوزه فرهنگ روز به روز کمتر می‌شود، بودیم؛ لذا اساسی‌ترین کاری که در این مسئله باید انجام دهیم این است که در نهاد‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور این مطلب جای خودش را پیدا کند.

موسوی هوایی به ایکنا، گفت: زمانی که رهبر معظم انقلاب سیاست‌های فرهنگی کشور را مطرح کردند، همه باید در راستای فرمایش ایشان فعالیت کنیم و خود این مطلب یک شاهکار فرهنگی است؛ یعنی وقتی شما شاخصه‎های سیاست‌های کلان فرهنگی کشور را تعیین می‌کنید که می‌تواند فرهنگ ملی و اسلامی را ارتقا دهد خود این مسئله یک کار بزرگ فرهنگی است. اما اصل این کار را کسی باید انجام دهد که سکان‌دار کشور است. به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم و در دولت جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور و وزرا و در جا‌هایی که قرار است برنامه‌ریزی در ایران نسبت به مسئله محصولات فرهنگی شود، ضرورت است مسئله فرهنگ، تغییرات و دگردیسی بومی انقلابی ایرانی و اسلامی را در تمام این بخش‌ها ببینیم.
 
باید به جوان‎ها میدان دهیم
معاون پژوهشی آموزشی سازمان تبلیغات اساسی‌ترین مسئله حرکت این موضوع را میدان دادن به جوان‌ها دانست و اظهار کرد: ما باید به جوان‎ها میدان دهیم؛ اما متاسفانه در کار‌های مختلف به جوان‎ها میدان‌ داده نمی‌شود و این حیف کردن سرمایه‌های بزرگ کشور است. رویکرد ما باید به جوان‌ها و نگاه ما به سمت داخل باشد، بعد از این در تولید یک محصول فرهنگی از سناریوی آن گرفته تا مرحله اجرا باید تماما به صورت بومی و با استفاده از نیرو و توان داخلی ایجاد شود.

وی بیان کرد: باید در هر نقطه و مرحله‌ای برای محصولات فرهنگی سرمایه‎گذاری خاص همان مرحله انجام شود. امروز یکی از اشکالاتی که دیده می‌شود این است که سناریو‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما در موضوعات فرهنگی یا به صورت مستقیم ترجمه غربی است و یا اینکه برداشت شده از بازار غربی است؛ خود این مورد استعداد‌های داخلی کشور را می‌میراند و لذا ما باید به این سمت حرکت کنیم که این محصولات را بومی‌سازی کرد و به نحوی آن‌ها را طراحی کنیم که در کشور آثار جوانان خودمان را شاهد باشیم.

وی یکی دیگر از اساسی‌ترین اقدامات را حرکت در جهت ساخت و ساز فرهنگ عمومی در راستای مصرف کالا‌های فرهنگی داخلی دانست و گفت: رویکرد تولید کالای خوب نیز توسط تولیدکنندگان از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد که می‌توان این رویکرد را از منابع اسلامی و اصول دینی استخراج کرد.
 
مسئولانی که از تولید ملی و حمایت از آن سخن می‌گویند از کالا‌های ایرانی استفاده کنند
حجت‌الاسلام موسوی هوایی تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مطالبی که باید در زمینه محصولات فرهنگی مورد توجه قرار داده شد و بر مبنای روش تربیت قرآنی و اهل بیت (ع) در نظر بگیریم این است که افراد و مسئولانی که از تولید ملی و حمایت از تولید داخلی سخن می‌گویند خود از کالا‌های ایرانی استفاده کرده و خانواده‌های خود را نیز برای انجام این کار ترغیب کنند.

معاون پژوهش و آموزش سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه باید تولید کنندگان داخلی را به نحوی تشویق کنیم که تولیدات فاخری در شأن ملت ایران تولید کنند به ایکنا، گفت: اقشار تأثیرگذاری، چون روحانیان، ائمه جماعات، مبلغین، مداحان، رؤسای تشکل‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی و قرآنی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی طیف گستره‌ای در سراسر کشور هستند که گروه هدف ما برای ترویج و استفاده از تولید ملی تا فضایی عمومی در زمینه فرهنگ‌سازی است.
captcha