آشنایی زوجین با روش‌های ارتباط کلامی؛ گامی در راستای تحکیم بنیان خانواده
کد خبر: 3675367
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

آشنایی زوجین با روش‌های ارتباط کلامی؛ گامی در راستای تحکیم بنیان خانواده

گروه اجتماعی: یکی‌از علل طلاق و جدایی زوج‌های جوان این است که این افراد روش‌های ارتباط کلامی را نمی‌دانند. به همین دلیل به‌جای آن‌که طرف مقابل خود را ببینند و درک کنند، فقط خود را می‌بینند.

حجت‌الاسلام محمدرضا خدایی، از کارشناسان فرهنگی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با علل طلاق گفت: یکی‌از علل طلاق و جدایی زوج‌های جوان این است که این افراد روش‌های ارتباط کلامی را نمی‌دانند. به همین دلیل به‌جای آن‌که طرف مقابل خود را ببینند و درک کنند، فقط خود را می‌بینند.
وی اضافه کرد: خیلی از افراد وقتی هم که به حرف دیگری گوش می‌دهند، به فکر این نیستند که احساسات طرف مقابل را درک نمایند؛ بلکه درصددند که خود را برای جواب بعدی و حرف زدن بعدی کنند.
حجت‌الاسلام خدایی ادامه داد: این مهم را در قرآن حکیم از سوره مبارکه زمر می‌فهمیم؛ آن‌جا که در آیات 17 و 18 زمر می‌فرماید: «وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ(17) الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ».
وی گفت: خدای متعال در این دو ایه فرموده است: «و آنان كه خود را از طاغوت به دور می‎‏دارند تا مبادا او را بپرستند و به‌سوى خدا بازگشته‏اند آنان را مژده باد پس بشارت ده به آن بندگان من كه (17) به سخن گوش فرامی‎دهند و بهترين آن را پيروى می‎‏كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان».
این کارشناس فرهنگی و مذهبی اضافه کرد: اگر اختلاف بین زن و شوهر هر روز بالا گرفت باز قرآن‌کریم توصیه می‌کند که برای حل اختلاف به حکمیت تن دهند و یک نفر حَکَم(داور) از طرف مرد و یک حَکَم از طرف زن که البته باید انسان‌های مجرب و عاقلی باشند و سعی کنند کار را با تدبیر جلو ببرند انتخاب شوند تا بلکه با پادرمیانی آن دو، اختلاف حل شود.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر به هیچ روی ادامه زندگی میسر نبود خداوند حکیم برای برون‌رفت از مشکلات راهی را بازگذاشته است؛ بنا بر فرموده قرآن اگر فرایند طلاق و جدایی درست صورت گیرد و به کسی ظلم نشود، خداوند طرفین را از فضل خود برخوردار می‌نماید چنان‌که در آیه 130 سوره نساء در این رابطه می‌فرماید: «وَإِن یَتَفَرَّقَا یُغْنِ اللّهُ کُلاًّ مِّن سَعَتِهِ وَکَانَ اللّهُ وَاسِعًا حَکِیمًا ؛ و اگر آن دو از یکدیگر جدا شوند خداوند هر یک را از گشایش خود بى‏‌نیاز گرداند و خدا همواره گشایشگر حکیم است».

captcha