جای دین در امور اجتماعی خالی است/سئوالی که باید از متولیان دین پرسید
کد خبر: 3674359
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
محبوبی:

جای دین در امور اجتماعی خالی است/سئوالی که باید از متولیان دین پرسید

گروه اجتماعی: مشاور وزیر کشور گفت: بهره‌گیری از دین می‌تواند از هر تدبیر دیگری در امور اجتماعی کاراتر باشد. اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت در مسائل اجتماعی و کاهش آسیب‌ها استفاده کنیم سئوالی است که باید از نهادهای متولی دین پرسید.

رضا محبوبی، مشاور وزیر کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که مداخلات حوزه آسیب‌های اجتماعی به ویژه در دو سال اخیر، رشد برخی از آسیب‌ها همچون طلاق، اعتیاد را متوقف کرده است. اگر روند این فعالیت‌ها چند سال دیگر ادامه یابد می‌توان مطمئن‌تر درباره اثر بخشی اینگونه فعالیت‌ها در کنترل و کاهش آسیب‌ها اظهار نظر کرد.
وی ادامه داد: پدیده‌های اجتماعی چند بعدی و بسیار پیچیده هستند به همین دلیل نمی‌توان یک عامل را دست کاری و منتظر آثار آن بود، اینکه خیلی از فعالان اجتماعی یا خبرنگارن نسبت به عدم کارایی برنامه‌های عملیاتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقد دارند به این دلیل است که تغییرات در پدیده‌ها و مسائل اجتماعی چندان محسوس نیست، ارزیابی‌های ما مبتنی بر داده‌های ثبتی، منابع معتبر و بی‌طرف حاکی از این است که در خیلی از آسیب‌های اجتماعی علائمی از کنترل و مهار دیده می‌شود که می‌تواند بر موضوعاتی دیگری چون رشد جمعیت، مداخلات فرهنگی و اجتماعی، بهبود عملکرد نهادهای حمایتی و... تاثیرگذار باشد.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی کشور تصریح کرد: ظرفیت و سرمایه بی‌نظیری در کشور داریم که شاید کمتر از آن استفاده می‌کنیم، این سرمایه همان دین است. بنده به عنوان کارشناس عنوان می‌کنم بهره‌گیری از این ظرفیت و سرمایه می‌تواند از هر تدبیر دیگری کاراتر باشد به این دلیل که آموزه‌های دین مبتنی بر فطرت انسانیت است که از سوی شارع مقدس تدوین شده است.
محبوبی با بیان اینکه جامعه ما در طول قرن‌ها نشان داده که دین در تار و پود جامعه حضور دارد، گفت: اگر می‌خواهیم در کنترل و کاهش آسیب‌ها توفیق داشته باشیم باید در همه فعالیت‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی، دین را اولین محور قرار دهیم استفاده از منابع دینی در وضعیت اخلاقی جامعه اثرگذار خواهد بود. اگر این اتفاق بیافتد سایر تدابیر حوزه آسیب‌ها اجتماعی موثر واقع خواهد شد.
مشاور وزیر کشور تاکید کرد: اینکه هنوز نتوانسته‌ایم از ظرفیت دین در مسائل اجتماعی و کاهش آسیب‌ها استفاده کنیم سئوالی است که باید از نهادهای متولی دین پرسیده شود، آیا نهادهای مرجع دین همچون روحانیت، حوزه علمیه و... با شرایط جامعه امروز همراه هستند؟ این نهادها در خیلی از مواقع نتوانستند جلو بیایند، از دین به اندازه ظرفیتش استفاده نمی‌شود که یکی از دلایل آن، کارکرد نهادهای متولی است و دلیل دیگر به عوامل مانع این کار همچون زندگی روزمره، مشکلات معشیتی مردم، تغییرات ارزشی به سبب حضور ماهواره در نهاد خانواده، فضای مجازی، فرد گرایی مفرط برمی‌گردد.
معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی کشور تاکید کرد: نیاز به مطالعه، برنامه ریزی و بومی سازی مفاهیم اجتماعی در جامعه به ویژه جامعه علمی و دانشگاهی داریم در این خصوص نهاد دین و دانشگاه مسئولیت دارند. روشنفکران ما در این خصوص وظیفه دارند، البته این موضوع در جامعه روشنفکری بومی پذیرفته شده است که هیچ مطالعه و مداخله‌ای در حوزه جامعه شناسی ایران بدون لحاظ کردن دین، کامل نیست.
محبوبی در پایان بیان کرد: علم جامعه شناسی، علم فهم جامعه است و جامعه شناس نمی‌تواند از دور، جامعه را رصد کند. گسترش مطالعه کیفی در یکی دو دهه اخیر ناشی از همین ضرورت است حتی روش‌های تحقیق از کمی به کیفی مشارکتی سوق پیدا کرده است و به نظر بنده بخش عظیمی از نخبگان جامعه شناس چنین ویژگی‌های را دارا هستند و نمی‌توان این قشر از جامعه را متهم کرد که فقط در اتاق‌های کار خود در حال تحلیل جامعه هستند.

captcha