محرم بزرگترین تحول اجتماعی است
کد خبر: 3639268
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱

محرم بزرگترین تحول اجتماعی است

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان عنوان کرد: اگرچه ماه محرم همراه با حزن و اندوه و عزاداری است اما بزرگترین نشاط اجتماعی را دربردارد؛ چرا که همه چیز را هدفمند کرده و باعث حرکت اجتماعی منسجم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی دشتکی، مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان، چهارشنبه 15 شهریور ماه در جلسه ستاد هماهنگی شئون مذهبی و مناسبت‌های مذهبی اظهار کرد: محرم و صفر در فرهنگ دینی و مذهبی ما مسلمانان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: اگر اکنون ملت ایران به عنوان یکی از کشور‌های سربلند و سرافراز در جهان مطرح است به برکت فرهنگ عاشورا و مهدویت است، مکتب سرخ حسینی و سبز مهدوی چیزی است که ما را از فرهنگ، نظام، ادیان و مذاهب دیگر تمیز می‌دهد.

حجت‌الاسلام دشتکی اضافه کرد: حقیقت و معنای حکومت توحیدی و اسلامی در مکتب عاشورا و مهدویت است و اگر اکنون از دفاع مقدس سرافرازانه یاد می‌کنیم به برکت عاشورا و مهدویت است و سعادت بشر با هر دیدگاه و تفکری وابسته به شناخت فرهنگ ایثار و شهادت و مکتب عاشورا است.
مدیر تبلیغات اسلامی استان عنوان کرد: در صورت بی توجهی به فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان محور اصلی نظام توحیدی و آفرینش طبیعت بشر، باعث افول جایگاه والای انسان و سپس انحراف و انحطاط او خواهد شد و آن زمان که این اتفاق رخ دهد تمامی ارزش‌های انسانی و حقوق بشریت پایمال خواهد شد.
وی گفت: محرم و صفر بهترین فرصت جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است لذا برنامه ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که این نگاه را در جامعه اسلامی و سایر جوامع شناسانده و تعمیق بخشد.
حجت‌الاسلام دشتکی با بیان اینکه بزرگترین معروف در مسائل فرهنگی ملت‌ها؛ عاشورا است ادامه داد: عاشورا مکتبی است که تمام بشریت با هر دین و مذهبی می‌توانند از آن بهره‌ها بگیرند آزاد اندیشی و آزاده بودن فرهنگی است که بسیاری از ملل به دنبال آن هستند و چه زیبا این مهم در واقعه عاشورا تحقق یافته است.
فرهنگ ایثار و شهادت، بزرگترین معروف عاشورا
مدیر کل تبلیغات اسلامی همدان یادآور شد: تمامی ملل حتی انسان‌های غیر موحد می‌توانند از فرهنگ ایثار و شهادت که به عنوان بزرگترین معروف عاشورا است به عنوان پشتوانه بزرگ حرکت اجتماعی بهره‌مند شوند حال در این میان انگیزه اصلی و هویت عظیم شیعه فرهنگ غنی عاشورا است.
وی ابراز کرد: چه زیبا امیرالمومنین(ع) فرموده‌اند: «همه حدود و احکام الهی در مقابل امر به معروف و نهی از منکر قطره‌ای است در برابر دریا»، حال اگر جوامع به دنبال سلامت اجتماعی است باید نسبت به این معروف بزرگ پافشاری کند و اندیشه و افکار جوانان و نوجوانان را عمق بخشد.
حجت‌الاسلام دشتکی یادآور شد: عمق بخشی اندیشه و افکار انسان باعث رویش، پویش و نشاط و شادابی او خواهد شد، محرم اگرچه همراه با حزن و اندوه و عزاداری است اما بزرگترین نشاط اجتماعی را در بر دارد چرا که همه چیز را هدفمند کرده و باعث حرکت اجتماعی منسجم می‌شود.
این مقام مسئول بیان کرد: لذا در این راستا لازم است رسانه‌های ملی و سنتی اعم از هیئات مذهبی و مساجد در جهت تحقق اهداف مهم عاشورا تلاش مضاعف داشته باشند چرا که جامعه امروز نسبت به نیازمند تر و تشنه تر از گذشته به فرهنگ عاشورا است.
وی اظهار کرد: دستگاه‌ها و نهاد‌های متولی همچون سنوات گذشته برنامه‌های مختلفی در ماه محرم و صفر خواهند داشت که از این میان می‌توان به برگزاری تجمع بزرگ مردمی با محوریت هیئات مذهبی در اولین روز از هفته دفاع مقدس و امر به معروف و نهی از منکر در همه شهرستان‌های استان اشاره کرد.
حجت‌الاسلام دشتکی با اشاره به اینکه تهیه الویت تبلیغی و توجه به محتوای تبلیغ در ایام محرم در هر بعدی امری ضروری است افزود: برگزاری همایش توجیهی مبلغین و هیئات مذهبی به صورت استانی، اجتماع مادحین در سایر شهرستان‌های استان، برگزاری همایش احلی من العسل در پنجم مهر ماه در جهت معرفت افزایی دانش آموزان و توجه و ورود شبکه تبلیغی به شعار سال و طرح سلامت اجتماعی از دیگر برنامه‌های این ایام است.
captcha