دیپلماسی اقتصادی؛ اولویت دستگاه سیاست خارجی دولت دوازدهم
کد خبر: 3627885
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
فلاحت‌پیشه عنوان کرد:

دیپلماسی اقتصادی؛ اولویت دستگاه سیاست خارجی دولت دوازدهم

گروه سیاسی: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: وزارت امور خارجه باید به عنوان پشتیبان سیاست اقتصادی دولت در خارج عمل کند، زیرا دولت براساس قانون برنامه نیازمند جذب حداقل 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است که بخش اعظم این کار باید از طریق سفارتخانه‌های کشورمان انجام پذیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیانات خویش در مراسم تنفیذ، سه جهت‌گیری اصلی و کلان دولت را مشخص کرده و فرمودند: «پرداختن به مشکلات مردم به‌ویژه مشکلات معیشتی و اقتصادی» به عنوان اولویت اصلی، «تعامل گسترده با دنیا و ارتباطات وسیع با ملت‌ها و دولت‌ها»، و «ایستادگی همراه با صلابت و قدرت در مقابل سلطه‌طلبان»، سه جهت‌گیری اصلی است که باید به‌طور همزمان در دستور کار دولت باشد.

نکته مهم این بود که دو اولویت از این سه اولویت در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل است که نشان از اهمیت این حوزه دارد و لازم است دولت دوازدهم با بهره‌مندی مطلوب از ظرفیت‌های سیاست خارجی، کشور را از منافع و مواهب این گسترش ارتباطات و تعاملات در جهت رفع مشکلات اقتصادی و افزایش اشتغال بهره‌مند ساخته و از سوی دیگر طرح‌های دولت جدید امریکا در زمینه احیای مجدد پروژه ایران‌هراسی با همراهی برخی کشورهای مرتجع منطقه را ناکام سازد.

تعیین اولویت‌های 3گانه رهبری برای دولت یادآوری قانون اساسی و سند چشم‌انداز است
 
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت سیاست خارجی و دیپلماسی در دولت دوازدهم با توجه به اولویت‌های ترسیم شده برای دولت از سوی رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ در خصوص گسترش تعاملات و ارتباطات با سایر کشورها از یک سو و ایستادگی و مقابله با سلطه‌طلبان از سوی دیگر گفت: اولویت‌هایی که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ مطرح کردند گوشزد کردن قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله است. قانون اساسی بر دفاع از مستضعفین جهان و مقابله با استکبار تأکید دارد و جمهوری اسلامی ایران در جایی که استکبار سعی بر تحمیل اراده خود دارد باید در جبهه مقابله با استکبار قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از طرفی تأکید بر گسترش ارتباطات و تعاملات همه‌جانبه با سایر کشورهای جهان، گوشزد کردن سند چشم‌انداز بیست ساله به ویژه بند آخر این سند است که در آن امده است ایران باید در افق 1404 قدرت اول منطقه در حوزه‌های اقتصادی، علمی، دفاعی، امنیتی و ... با تعامل سازنده با دنیا باشد؛ یعنی در بند آخر سند چشم‌انداز بیست ساله دولت‌ها ملزم به تعامل سازنده با کشورهای جهان هستند.

افزایش ارتباط با دنیای خارج از آمریکا در کنار مقابله با زیاده‌خواهی‌های مستکبران
 
فلاحت‌پیشه اظهار کرد: ما حصل تحلیل مصداقی من از سخنان ایشان این است که در دنیایی که آمریکا مهد و محور جبهه استکبار است جمهوری اسلامی ایران نباید در مقابل آمریکا و ایادی آمریکا کوتاه آمده و مقابله به مثل انجام دهد، ولی در عین حال می‌تواند و باید با سراسر دنیای خارج از آمریکا تعامل گسترده داشته باشد و رهبری این امکان را فراهم کرد که وزارت خارجه بدون هیچ منعی بتواند با دنیای خارج از حیطه جبهه استکبار رابطه برقرار کند و روابط را توسعه دهد.

فلاحت‌پیشه درباره پیام حضور گسترده هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف در برهه‌ای که ترامپ به شدت به دنبال احیاء و تشدید پروژه ایران‌هراسی به همراه برخی متحدان منطقه‌ای خود است، گفت: مراسم تحلیف در درجه اول نماد وحدت همه دستگاه‌ها و قوا در داخل کشور بود و در درجه دوم نمایانگر اراده نظام برای همکاری با دنیای غیر از آمریکا بود.

اراده ایران برای همکاری با همه کشورها؛ پیام حضور هیئت‌های خارجی از 5 قاره در تحلیف

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: حضور هیئت‌هایی از همه قاره‌های جهان این پیام را ارسال کرد که جمهوری اسلامی می‌تواند با همه کشورها کار کند و آمریکا همه دنیا نیست و ایران دیپلماسی را در دستور کار خودش قرار داده و نمی‌خواهد وارد فضای تنش‌زا شود و قدرت آمریکا هم محدودتر از آن چیزی است که ترامپ ادعای آن را دارد.

وی یادآور شد: همین تغییرات تاکتیکی که اخیرا در رفتار برخی متحدین آمریکا از جمله عربستان، مانند دعوت از مقتدی صدر به عربستان، مشاهده شد نشان می‌دهد که این کشورها متوجه شده‌اند که سیاست‌های ایران‌هراسانه ترامپ پایدار نخواهد ماند، چون ایران توانسته به خوبی از پسابرجام با دنیا کار کند و تعامل داشته باشد و به هیچ وجه تحریم‌های فرامرزی علیه ایران شکل نخواهد گرفت.

وزارت خارجه پشتیبان سیاست اقتصادی دولت در خارج باشد

 
فلاحت‌پیشه درباره لزوم یا عدم لزوم تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه برای پیشبرد این سیاست‌های کلان گفت: به اعتقاد من وزارت امور خارجه باید به صورت کانونی عمل کند و از کشورهای منطقه بیشترین تعاملات خود را شروع کرده و وارد فضای تنش‌زدایی شود به ویژه که امروز امکان تنش‌زدایی با برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان فراهم شده است تا پس از آن این تنش‌زدایی در سطح دنیا گسترش یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: وزارت امور خارجه باید به عنوان پشتیبان سیاست اقتصادی دولت در خارج عمل کند، زیرا دولت براساس قانون برنامه نیازمند جذب حداقل 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است که بخش اعظم این کار باید از طریق سفارتخانه‌های کشورمان انجام پذیرد. 
captcha