برگزاری جشن «نفس» در همدان
کد خبر: 3618187
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸

برگزاری جشن «نفس» در همدان

گروه اجتماعی: مسئول تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان همدان عنوان کرد: جشن نفس برای نخستین بار در استان در راستای تقدیر از 80 خانواده اهدا کننده عضو، مرداد ماه برگزار خواهد شد.

مجید حمیدی، مسئول تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، اظهار کرد: «جشن نفس» برای نخستین بار در استان در راستای تقدیر از 80 خانواده اهدا کننده عضو، مرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی با اظهار تاسف از اینکه روزانه چندین بیمار به علت عدم پیوند اعضا، جان خود را از دست می‌دهند افزود: اهدا عضو نیازمند فرهنگ سازی در جامعه است و این جشن نیز با هدف فرهنگ سازی و افزایش آگاهی مردم در پذیرش اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در جهت بازگشت حیات مجدد به انسانی دیگر برگزار می‌شود که با این عمل زیبا و جاودانه روح متوفی نیز در آرامش خواهد بود.

حمیدی با بیان اینکه خانواده‌های دریافت کننده و اهدا کننده عضو در این مراسم حضور خواهند داشت اضافه کرد: توجه ویژه مسئولین ذی‌ربط به امر پیوند اعضاء در استان در راستای پیشگیری از مرگ بیمارانی است که منتظر در صف پیوند عضو هستند، افزایش امید به زندگی در بیماران نیازمند به پیوند عضو و رفع برخی شبهات در خصوص اهدای اعضای بیماران مرگ مغزی از دیگر اهداف برگزاری این جشن است.

مسئول تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان با اشاره به اینکه جشن نفس در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی برگزار خواهد شد گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار نفر در این مراسم حضور یابند، گفتنی است مهمانان ویژه این برنامه نیز هنرمندان، مجریان و مسئولین کشوری و استانی هستند.

وی یادآور شد: در راستای اهدای عضو بیماران مرگ مغزی اقدامات بزرگی انجام شده اما همچنان فرهنگ سازی تأثیرگذارترین عامل در این اتفاق است چرا که اهدای حداقل یک عضو و حداکثر هشت عضو یک بیمار مرگ مغزی نجات‌دهنده یک یا هشت بیمار است.

حمیدی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون رضایت خانواده 10 بیمار مرگ مغزی جهت اهدای عضو عزیزانشان گرفته شده است، ابراز کرد: آنچه آمار نشان می‌دهد حاکی از موثر بودن و فراگیر شدن فرهنگ اهدای عضو است چرا که در بازه زمانی سال‌های 81 تا 89 تنها 9 مورد اهدا عضو در استان صورت گرفته است این در حالی است که این رقم در سال 94 به 19 مورد و در سال 95 به 20 مورد افزایش یافته است در سه ماهه اول سال 96 نیز 10 مورد رضایت وجود داشته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان تنها پیوند کلیه انجام میشود، اظهار کرد: در حال حاضر بین 50 تا 70 نفر در انتظار پیوند کلیه هستند، استان همدان با وجود بهره‌مندی از فرهنگ و تمدنی قدیمی می‌تواند به عنوان استان شاخص غرب کشور در پیوند اعضا معرفی شود که این اجرایی شدن این مهم، همکاری و تعامل دستگاه‌های ذی ربط را می‌طلبد.

captcha