معرفی «بانوی ملکوت»؛ یکی از منابع جشنواره رضوی
کد خبر: 3610374
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲

معرفی «بانوی ملکوت»؛ یکی از منابع جشنواره رضوی

گروه ادب: «بانوی ملکوت» از جمله منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است که به کوشش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود؛ توجه به جایگاه و شأن والای حضرت معصومه(س) و شباهت ایشان با حضرت زینب(س) و معرفی فواطم آل هاشم از مباحث مطرح در این کتاب است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «بانوی ملکوت» با زیرعنوان نگاهی به حیات معنوی کریمه آل محمد(ص)، حضرت فاطمه معصومه(س) اثر آیت‌الله علی کریمی جهرمی که به کوشش بوستان کتاب منتشر شده است،‌ از جمله آثار معرفی شده هفتمین جشنواره فرهنگی هنری رضوی است.

از جمله عناوینی که در فهرست این کتاب آمده است می‌توان به قم در آینه اخبار و روایات، قم حرم اهل بیت(ع)،‌ «مزایا،‌ خصوصیات و عناوین شهر قم»،‌ مزایای مردم قم،‌ چراغ حرم اهل بیت(ع)، فواطم آل هاشم و فاطمه معصومه(س)، اهتمام شیعه به زیارت حضرت معصومه(س)، کانون هدایت و فیض دائم، محدثه آل محمد(ص)، تکریم حریم قم و حضرت معصومه(س)، وفات کریمه اهل بیت(ع)، درخشش حضرت معصومه(س)،‌ شباهت حضرت معصومه به حضرت زینب(س)،‌ بیت‌النور یا محراب عبادت حضرت معصومه(س)، موقعیت و محبوبیت حضرت معصومه، کرامات حضرت معصومه و ... اشاره کرد.

در بخش دیگری از این کتاب به افتخارات و گروهی از مفاخر قم اشاره شده است که زکریا بن آدم قمی، زکریا بن ادریس یا ابوجریر القمی، احمد بن اسحاق بن عبدالله بن سعد اشعری قمی، علی بن ابراهیم قمی،‌ علی بن الحسین بن موسی بن بابویه قمی، آخوند ملامحمد طاهر قمی،‌ شیخ غلامرضا قمی معروف به حاج آخوند،‌ حاج میرزا محمد ارباب، مرحوم شیخ ابوالقاسم قمی،‌ حاج شیخ مهدی حکمی قمی،‌ حاج میرزا محمد فیض قمی،‌ حاج آقا حسین قمی و محدث قمی از آن جمله هستند.

نویسنده در پیشگفتار این کتاب ضمن برشمردن کاستی‌های خود و برخورداری از لطف و عنایت حضرت معصومه(س) به این موضوع پرداخته است که در راستای سپاسگزاری اندک از لطف و رحمت الهی به دلیل این فیض عظیم،‌ اقدامی انجام دهد که این کتاب نتیجه آن است. وی در این رابطه یادداشت‌هایی را که از سالیان سال درباره آن حضرت نوشته بود را تنظیم کرده و به آستان مقدس حضرت معصومه(س) تقدیم کرد که این کتاب حاصل آن است.

از جمله بحث‌های محوری که در این کتاب به آنها پرداخته شده است می‌توان به اخبار و روایات مربوط، قم؛ حرم اهل بیت(ع) و چراغ حرم اهل بیت(ع)؛ حضرت معصومه(س) اشاره کرد. در همین راستا اشاره‌ای به یکی از روایات از امام رضا(ع) داریم که فرموده‌اند: «برای بهشت،‌ هشت در است و برای اهل قم یکی از آن درهاست. پس خوشا به حال آنان،‌ خوشا به حال آنان،‌ خوشا به حال آنان.»

در بخشی که مربوط به حرم اهل بیت(ع) است،‌ مقصود از حرم، معنا و مفهوم گسترده‌تری دارد و خلاصه منظور، سراسر شهر قم و کل این سرزمین مقدس و شریف است و این بر اساس روایت یا روایاتی است که از اهل بیت(ع) وارد شده و بر اساس آن روایات، امام معصوم،‌ این سرزمین را متعلق به خود و خاندان خود دانسته و حرم خویش خوانده است و از این رو قم، سراسر حرم اهل بیت(ع) است. در لغت، حرم آن چیزی است که انسان از آن حمایت و دفاع می‌کند. چیزی که انتهاک و حرمت‌شکنی آن روا نیست. از همین رو بیت‌المقدس را حرم اقصی گویند چون لفظ حرمان گفته شود، مقصود مکه و مدینه باشد.

نام قم از خطاب رسول خدا(ص) به شیطان گرفته شده است که فرمودند «قم» و بنابر روایات دیگر،‌ از «قیام» گرفته شده است و چون کشتی نوح در این سرزمین قائم شد و ایستاد،‌ لذا آن را قم گفتند و طبق روایت سوم به تناسب حضور مردم قم با قائم آل محمد(ص) و قیام اهل قم با آن حضرت و استقامت‌شان،‌ این سرزمین را قم نامیده‌اند.

در بخش مربوط به فواطم آل هاشم و فاطمه معصومه(س) نیز به معرفی فاطمه بنت اسد، مادر حضرت امیرالمومنین علی(ع) که پیامبر(ص) درباره وی فرمودند: «بعد از ابوطالب هیچ کس درباره من نیکوکارتر از او نبود و من پیراهن خود را به وی پوشاندم تا از حله‌های بهشتی بر او پوشانده شود و در قبر او خوابیدم تا عذاب قبر بر او آسان شود.»

حضرت فاطمه زهرا(س)، دختر رسول خدا(ص) دیگر شخصیت این بخش است. همچنین از فاطمه دختر امیرالمومنین(ع) در این بخش یاد شده است که فرزند یکی از همسران حضرت علی بعد از شهادت حضرت زهرا(س) است. فاطمه بنت الحسین(ع) نیز دختر سیدالشهدا(ع) است که مورد محبت شدید آن حضرت بود و مجمع کمالات به شمار می‌رفت. امام حسین(ع) به دلیل شدت علاقه‌اش به حضرت زهرا(س)،‌ دختر خود را به نام آن حضرت نام‌گذاری کرده بودند. از این بانوی بزرگ خطبه‌ای غرا و کوبنده در کوفه خوانده شده است که در آن،‌ مظلومیت جد بزرگوارش علی(ع) و پدر مظلومش حسین(ع) را به صورتی زیبا و عباراتی دل‌گداز بیان کرده است.

فاطمه بنت موسی بن جعفر(ع) نیز شخصیت دیگر در این بخش است. شیخ مفید نوشته است که برای حضرت ابوالحسن موسی(ع) 37 فرزند پسر و دختر بود و ضمن برشمردن آنان می‌فرماید و فاطمه الکبری و فاطمه الصغری. ظاهر این است که حضرت فاطمه معصومه همان فاطمه کبری باشد. این بانو دارای مقامی شامخ و رفیع است و ائمه طاهرین(ع) از این بانوی با جلالت با تمام تجلیل و تکریم یاد کرده‌اند.

درباره شباهت حضرت معصومه(س) و حضرت زینب(س) نیز نکاتی ذکر شده است که از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که هر دو سرافراز بوده و دختر امام معصوم و آسمانی هستند. دیگر اینکه هر دو بانو،‌ خواهر امام معصوم هستند. همچنین هر دو عمه امام معصوم بوده و مورد تقدیس و تکریم امام معصوم قرار گرفته و حجت بالغه الهی،‌ زبان به مدح و ثنا و ستایش آن دو گوهر گرانبها گشوده است. هر یک از این دو بانو مورد تعظیم و احترام سه امام مفترض الطاعه قرا گرفته‌اند. همچنین هر دو علاقه شدیدی به برادر عزیز و والامقام خود داشتند.

این کتاب در 161 صفحه، به بهای 10 هزار تومان و در ده هزار نسخه، در قالب سرگذشت‌نامه منتشر شده است.

captcha