تفهیم انتخاب اصلح به جامعه؛ از وظایف معلمان قرآن/ مبلغ سلامت‌های گفتاری و رفتاری باشیم
کد خبر: 3598892
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
توپچی اظهار كرد:

تفهیم انتخاب اصلح به جامعه؛ از وظایف معلمان قرآن/ مبلغ سلامت‌های گفتاری و رفتاری باشیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس فرهنگسرای قرآن و عترت تهران با یادآوری ضرورت مشاركت در انتخاب اصلح تأكید كرد كه یكی از وظایف اصلی ما به‌عنوان معلمان قرآن و كرسی‌داران جلسات قرآنی و فعالان قرآنی این است كه از قبل آیات قرآن، حساسیت را در ارتباط با مسائل اجتماعی بسیاری جدی به جامعه تفهیم كنیم.

علی‌اكبر توپچی، مدرس قرآن و رئیس فرهنگسرای قرآن و عترت تهران در حاشیه سفر به شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، در پاسخ به اینكه نقش معلمان و نیروهای قرآنی در جامعه نسبت به این موضوع چیست، گفت: معلم قرآن، معلم قرآن نیست بلكه مبلغ قرآن، دین، پاكی‌ها، درستی‌ها و سلامت‌های گفتاری و رفتاری در جامعه است بنابراین این یك تكلیف برای همه كسانی كه اهل قرآن هستند، است كه با قدرت نسبت به مسائل اجتماعی ورود كنند و نقطه نظرات خود را مطرح كنند و مراقبت كنند از اینكه جامعه دچار واخوردگی، تنبلی و بی‌توجهی نسبت به مسائل اجتماعی نشود.

معلم قرآن، مبلغ سلامت‌های گفتاری و رفتاری در جامعه است

این مدرس قرآن كریم اظهار كرد: ما كرسی‌هایی را از منظر و جایگاه قرآن در اختیار داریم كه مردم ما را قبول و به ما اعتماد دارند و ما را اهل قرآن می‌دانند لذا ما نیز باید به افراد جامعه، جوانان و كسانی كه در ارتباط با جامعه می‌توانند نقش داشته باشند این التیماتوم را بدهیم كه اگر شما دخالت نكنید و در انتخابات حضور نداشته باشید و از حیثیت‌های فردی و اجتماعی جامعه دفاع نكنید، دشمنان ما بیكار نمی‌نشینند.

تلاش دشمن در ایجاد رخوت و سستی در جامعه ماست

وی تأكید كرد كه جامعه ما یك جامعه دینی است و دشمن بسیار زیاد دارد و اینطور نیست كه همه ما را تأیید كنند بلكه می‌خواهند رخوت و سستی جامعه ما را بگیرد و با چند خبر نادرست یك نوع بی اعتمادی در جامعه ما ایجاد كنند كه بگوییم این‌ها كاری نكردند و اصلاً هیچكدام به درد نمی‌خورند.

یكی از وظایف اصلی معلمان قرآن، تفهیم حساسیت انتخاب اصلح به جامعه است

توپچی ادامه داد: اگر این‌گونه به سراغ مسائل اجتماعی برویم، نمی‌توانیم مشكلات جامعه خود را حل كنیم لذا با توجه به این موضوع یكی از وظایف اصلی ما به عنوان معلمان قرانی و كرسی‌داران جلسات قرآنی و فعالان قرآنی این است كه از قبل آیات قرآن، حساسیت را در ارتباط با مسائل اجتماعی بسیاری جدی به جامعه تفهیم كنیم.

اشاره به تأكید قرآن درباره شركت در تغییر سرنوشت خویش

رئیس فرهنگسرای قرآن و عترت تهران با اشاره به آیه 11 سوره رعد «... إِنَّ اللَّهَ لَا یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...؛ ... در حقیقت ‏خدا حال قومى را تغییر نمى‏ دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند...»، گفت: این یك تأكید قرآنی است كه باید در جامعه خود نقش ایفا كرده و تأثیرگذار باشیم و سرنوشت اجتماع را رقم بزنیم و اگر سهل‌انگاری كنیم و اتفاق نادرستی در جامعه بیفتد ما هم در آن سهیم و دخیل هستیم و مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت.

صداقت از بزرگترین معیارهای انتخاب اصلح است

وی در ادامه در تبین ویژگی‌های انتخاب اصلح در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا، گفت: یكی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معیارها در جامعه و تفكر اسلامی ما، بحث صداقت است.

وی افزود: وقتی به قرآن نگاه می‌كنیم، می‌بینیم بسیاری از مقاطع و بخش زیادی از آیات قرآن كریم اشاره می‌كند كه اساس تمام انتخاب‌هایی كه در این كتاب آسمان رخ داده بر اساس صداقت افراد بوده است به عنوان مثال در ارتباط با حضرت یوسف(ع) و حضرت نوح(ع) و غیره همین قصه است یعنی آن صداقتی كه بین گفتار و رفتار فرد در اعمال و رفتارش نسبت به جامعه و اطرافیان باید وجود داشته باشد، یكی از معیارها و پارامترهایی است كه باید در ارتباط با انتخاب مدنظر همه ما باشد.

توپچی با تأكید بر اینكه باید موضوع صادق بودن افراد را بر گرفته از روح و نگاه قرآن نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مدنظر خود قرار دهیم، گفت: همچنین مباحثی نظیر مدیر بودن و كارا بودن و مسلط به مسائل اجتماعی و سیاسی بودن، بحران‌های جامعه را خوب شناختن از دیگر مباحثی است كه باید در انتخاب اصلح بدان توجه كنیم.

رفع تمام مشكلات جامعه ذیل پرچم صداقت قرار می‌گیرند

این داور مسابقات قرآن كریم با یادآوری اینكه امروز در جامعه مسائل و مشكلات عدیده اقتصادی داریم كه مقام معظم رهبری نیز تأكید كردند كه كاندیداها این مسائل را در نظر بگیرند، گفت: تمام این ویژگی‌ها و مباحث در زیر چتر داشتن صداقت قرار می‌گیرند چرا كه تا زمانی من با خودم و جامعه‌ام صداقت نداشته باشیم، مطمئناً كارآمد نخواهم بود.

وی ادامه داد: اینكه كارآمد نباشم اما خودم را كارآمد جلوه دهم یا اینكه مدیر نمی‌توانم باشم اما خودم را برای جامعه مدیر جلوه دهم، اصلاً صداقت نیست البته اینجا ما قطعاً بحث نفاق را نداریم چون بالاخره همه كسانی كه در شورای نگهبان به عنوان كاندیدا شورای شهر و یا ریاست جمهوری تأیید می‌شوند، قطعاً آن نكات كلی را دارا هستند اما این صداقت بسیار كمك كننده است.

captcha