دولت یازدهم در راستای سازگار كردن توسعه با محیط زیست تلاش می‌كند
کد خبر: 3581454
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
ابتكار:

دولت یازدهم در راستای سازگار كردن توسعه با محیط زیست تلاش می‌كند

گروه اجتماعی: رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست كشور بر این نكته تأكید كرد كه دولت یازدهم و شخص دكتر روحانی، در راستای سازگار كردن توسعه با محیط زیست همواره تلاش كرده و می‌كند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، معصومه ابتكار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست كشور امروز، 16 اسفندماه در بازدید از منطقه حفاظت شده گوزن زرد شهرستان ارسنجان در استان فارس، این منطقه را یكی از زیباترین مناظر كشور دانست كه می‌توان با اتكا به همین زیبایی، فعالیت‌های اقتصادی مناسبی خصوصا برای جوامع محلی رقم زد.

وی افزود: دولت تدبیر و امید جهت‌گیری و هدف‌گیری‌های مختلفی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته و دارد و بهبود شرایط معیشت، ‌اشتغال و اقتصاد مردم و رفع مشكلات اجتماعی موجود در كشور و مسائل مربوط به آب و محیط‌ زیست، را مدنظر قرار داده است.

ابتكار با تصریح اینكه معیشت و اقتصاد تمام جوامع به نوعی با محیط زیست و طبیعت گره خورده است، گفت: هرجا طبیعت آسیب دید، معیشت و زندگی مردم هم با مشكل و آسیب مواجه شد؛ هرجا تعادل را رعایت كردیم، ‌آب و هوا و خاك و طبیعت محافظت و معیشت مردم حفاظت شد.

این مقام مسئول با تأكید براینكه دولت یازدهم و شخص دكتر روحانی، در راستای سازگار كردن توسعه با محیط زیست همواره تلاش كرده و می‌كند، گفت: تلاش ما این بوده و هست كه فرهنگ حفاظت از طبیعت را در وجود تك تك ایرانیان زنده نگه‌داریم و مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد را به عرصه وارد كنیم.

وی با بیان اینكه در حفاظت از طبیعت و عرصه‌های طبیعی نیازمند مدیریت صحیح منابع موجود و استفاده صحیح از این داشته‌ها هستیم، گفت: تمام مردم خصوصا جوانان، كشاورزان و بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد برای این هدف مهم باید پای كار باشند.

ابتكار با بیان اینكه شهرستان ارسنجان دارای 2 منطقه شكار ممنوع و یك مركز گوزن زرد است، گفت: همه این داشته‌ها به‌علاوه همسایگی با تالاب بسیار مهم بختگان، از ارسنجان یك زیست‌بوم متنوع و زیبا ساخته كه تنها جنگل‌های بلوط آن، منظری فوق‌العاده مهم در بحث طبیعت‌گردی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تصریح اینكه اولین ظرفیت این منطقه، طبیعت‌گردی است، گفت: البته فعالیت‌های طبیعت گردی باید برنامه‌ریزی شده و همخوان با الزامات زیست‌محیطی بوده و به اشتغال و معیشت مردم خصوصا مردم محلی بینجامد.

وی با بیان اینكه رویكرد دولت فراهم كردن زمینه مشاركت مردم برای حفاظت از منابع و مناطق طبیعی و زیست‌بوم‌ها است، گفت: برای حفاظت‌ از داشته‌هایی نظیر تالاب‌های فارس خصوصا بختگان، برنامه‌های مطالعه زیست بومی، ردیف‌های مشخص و برنامه‌هایی را در دستور كار داریم. جلساتی در شیراز و در سطح شورای عالی آب تشكیل و مسائل مختلف مطرح و تصمیم‌های خوبی در زمینه حق‌آبه و حفاظت از تالاب‌ها و چگونگی استفاده از مشاركت مردم اتخاذ شده است.

رئیس سازمان محیط زیست اعتقاد دارد كه تالاب‌ها بعضا به‌دلیل برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز و غیرمجاز، بی‌توجهی در مدیریت منابع آب و سدسازی و در نهایت تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی، آسیبی دیده‌اند، گفت: باید عملكردهای خود را با واقعیت‌ها سازگار كرد.

ابتكار اظهار كرد: امروز باید پذیرفت كه در بسیاری از نقاط كشور نمی‌توان به سراغ فعالیت‌هایی كه نیازمند آّب بوده و تمركز به منابعی نظیر آب دارد، برویم بلكه باید معیشت افراد خصوصا بومیان جوامع محلی را با برنامه‌هایی كه اتكا به طبیعت به‌معنای برداشت و مصرف از طبیعت دارد، قرار دهیم.

معاون رئیس‌جمهور با تأكید براینكه دولت در این راستا كمك كرده و می‌كند، حمایت سازمان حفاظت محیط ‌زیست از ایجاد غرق‌های اختصاصی را اعلام كرد و گفت: اگر شرایط و الزامات و مقررات كامل رعایت شود، امكان سرمایه‌گذاری عینی و مناسب در این بخش وجود دارد.

captcha