دین‌مداری و ولایت‌محوری؛ رمز پیروزی انقلاب اسلامی
کد خبر: 3570994
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

دین‌مداری و ولایت‌محوری؛ رمز پیروزی انقلاب اسلامی

گروه دانشگاه: دین‌مداری و تلاش برای استقرار حکومت اسلامی به عنوان مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی (عج)، مهمترین دغدغه‌ای بود که با تبعیت و پیروی مردم از روحانیت و حرکت در مسیر ولی‌فقیه به پیروزی انقلاب شکوه‌مند اسلامی منتج شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی پیرامون پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی اظهار کرد: تحقق شکوه‌مند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) موجب شد تا تبیین ابعاد و زوایای مختلف چگونگی پیروزی مردم بر رژیم پهلوی و قدرت‌های استکباری مورد واکاوی همه محققان و صاحب‌نظران قرار گیرد، و از آنجا که انقلاب اسلامی ایران از عمق استراتژیک اعتقادی و دینی در شالوده حرکت عظیم مردم بر علیه شاه برخوردار است، لذا همه مورخان و صاحب‌نظران، خیزش عظیم ملت ایران در بهمن 57 را بر محور مولفه‌های دین‌خواهی، آموزه‌های استکبارستیزانه و قیام ملت مسلمان علیه اقدامات ضد دینی حکومت پهلوی تبیین نموده‌اند.

وی افزود: در این میان، مردم علی‌رغم حصول برخی پیشرفت‌های ظاهری و تجددمآبانه (بخوانید وابستگی به اقتصاد نفتی و مصرف‌گرایی) به ویژه در دهه 50، لیکن با تحمل مصائب مختلف در راه تحقق پیروزی انقلاب اسلامی کوشیدند و با تبعیت از علما و فقهای شیعی به ویژه امام خمینی(ره)  به عنوان مرجعیت دینی و ولی‌فقیه جامعه اسلامی، التزام خود را به آموزه‌ها و ارزش‌های دینی به منصه ظهور رساندند.

مختاری خاطرنشان کرد: در تبیین این مساله باید به تجددگرایی و نوسازی سریع وارداتی ایران در دهه 50 اشاره کرد، افزایش قیمت نفت از 4 دلار به 30 دلار در آن برهه از زمان، ثروت هنگفتی نصیب رژیم پهلوی نمود که بذل و بخشش‌های محمدرضا پهلوی به دولت‌های غربی را به همراه داشت، در برخی از مراکز استان‌های مهم کشور به ویژه برخی مناطق اعیان‌نشین تهران نمادهای تجددگرایی رشد قابل‌توجهی یافت، دسترسی سریع به واردات بی‌رویه و ارزان کالاها به نحوی بود که همه مواد مصرفی از خارج از کشور تامین می‌شد؛ لذا نابودی تولید داخلی و افزایش بی‌حد و حصر بیکاری در کشور غیرقابل اجتناب گردید، از سوی دیگر ترویج مصرف‌گرایی در جامعه، تشدید فاصله طبقاتی و فساد وحشتناک رژیم شاهنشاهی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و ... رقم زد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآور شد: با همه این تفاسیر آمریکا گرایی، ثروت بادآورده ناشی از فروش نفت 30 دلاری و...، رژیم پهلوی را از اقتدار حبابی در منطقه برخوردار کرد، لیکن پیشرفت ناقص و تقلیدوار  در برخی مظاهر تمدنی و غربی نیز نتوانست از عمق استراتژیک انقلابی‌گری، اسلام‌خواهی و سنت‌گرایی  مردم بکاهد بلکه بر خلاف شاه پهلوی که پس از فرار ذلت‌بار از ایران، با تمسک به  برخی اقدامات تجددگرایانه خود در احداث فرودگاه و دانشگاه و ... ملت را ناسپاس و نمک‌نشناس خواند، لیکن حقیقت این است که  همدلی عمیق و راهبردی میان روحانیت و مردم آن‌چنان برجسته و بی‌بدیل بود که پیروی مطلق مردم از علمای و فقهای اسلامی به‌ویژه امام خمینی(ره) به پیروزی عظیم و شکوه‌مند انقلاب اسلامی منتهی گردید.

وی ادامه داد: بنابراین دین‌مداری و تلاش برای استقرار حکومت اسلامی به عنوان مقدمه‌ای برای حکومت جهانی حضرت مهدی موعود(عج) مهم‌ترین دغدغه‌ای بود که با تبعیت و پیروی مردم از روحانیت مروج اسلام اصیل و حرکت در مسیر ولی‌فقیه جامعه اسلامی به عنوان نایب عام امام زمان(عج) به پیروزی انقلاب شکوه‌مند  اسلامی رهنمون گردید؛ یعنی  همان مقوله‌ای که شاه و اربابان غربی و آمریکایی‌اش، از درک آن عاجز ماندند.

مختاری گفت: این‌گونه است که در برهه‌هایی از تاریخ انقلاب، رسانه‌های غربی با طرح برخی شائبه‌های سخیف و توهین‌آمیز به امام(ره) و دیگر علما و مراجع معظم تقلید و مردم سعی در تحریف انقلاب اسلامی گرفتند و نویسندگان و اندیشمندان غربی با الهام از سیطره سکولاریسم بر جوامع غربی و نقش متزلزل نهادهای دینی و عجز و ناتوانی متولیان دینی مسیحیت در هدایت‌بخشی جامعه غربی، در راستای تسری این نقیصه به مبانی معرفتی نظام اسلامی به ویژه تضعیف نقش روحانیت در پیروزی تاریخی مردم در  انقلاب اسلامی ایران برآمدند، لذا در واکاوی نقش بی‌بدیل  روحانیت  به ویژه امام  خمینی (ره) و دیگر فقهای عظام در پیروزی انقلاب اسلامی  به بیراهه رفتند و  قدرت‌طلبی و جمع‌آوری ثروت را به عنوان عامل انگیزشی! روحانیون و علمای اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 برشمردند؛ یعنی همان تصویری که «هنری لوکاس» در کتاب تاریخ تمدن درباره وضعیت حاکم بر کلیساها ارائه کرده و گفته است: «دارایی‌های دنیوی و مناسبات سیاسی‌ای که بر اثر دارایی‌ها گسترش می‌یافت، کلیساییان  را به فساد آلود».

وی افزود: وجود چنین ذهنیتی در میان مورخان غربی موجب شد تا پدیده‌ای شگرف به نام انقلاب اسلامی برای جوامع غربی قابل درک نباشد و حتی هر روز بر توهمات آن‌ها افزوده شود به نحوی که  در پیش‌فرض‌هایشان نسبت به نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی به تحریف و تخریب روی آوردند. از سوی دیگر  عناصری هم‌چون لیدی شیل، ه‍م‍س‍ر وزی‍ر م‍خ‍ت‍ار ان‍گ‍ل‍ی‍س‌ در اوائ‍ل‌ س‍ل‍طن‍ت‌ ن‍اص‍رال‍دی‍ن‌‌ش‍اه،‌ در خاطراتش چنین می‌نویسد: «در تمام شهرهای ایران عده کثیری مجتهد و ملای دانشمند وجود دارد که در راستی و درست‌کاری آن‌ها هیچ شکی نیست و اغلب مورد پشتیبانی و احترام عامه مردم قرار دارند و همگی با جان و دل به اجرای دستوراتشان گردن می‌نهند. بعضی از آن‌ها به قدری در اعمال و رفتارشان وسواس دارند که حتی از تفسیر احکام و قضاوت شرعی نیز خود‌داری می‌کنند تا مبادا از این بابت مرتکب قصور و بی‌عدالتی شوند.»

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: بدیهی است مواضع پارادوکسیکال میان پیش‌فرض‌های مادی نویسندگان غربی مبنی بر وجود قدرت‌طلبی در روحانیت شیعه  با اعتراف برخی تاریخ‌نویسان غربی که به حق  بر نفوذ اجتماعی عالمان شیعی در میان مردم و نیز  رقابت مراجع معظم تقلید در بی‌اعتنایی به مواهب و قدرت‌های مادی تاکید کردند  به نوبه خود غرض‌ورزی دین‌ستیزان غربی و تلاش قدرت‌های استکباری در تحریف  دین و  تضعیف جایگاه روحانیت را هویدا می‌سازد که البته توهمات اسلام‌ستیزان برای  نادیده‌انگاری  ماهیت دینی در پیروزی انقلاب اسلامی کماکان ادامه دارد و این دور باطل در غرب هم‌چنان از سوی برخی اندیشمندان و سیاست‌مداران غربی به گوش می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در خاتمه باید گفت تقویت دوباره هم‌دلی میان مردم (امت) و روحانیت  به مانند یوم‌الله 22 بهمن 1357، بر مبنای نظریه ولایت فقیه؛ به عنوان بازوی اجرایی تحقق دموکراسی امامتی (امامت و انسان کامل)، خواهد توانست کارآمدی و ابرقدرتی روزافزون  انقلاب اسلامی ایران در مقابل دموکراسی لیبرالی و نظریه موهوم جهانی‌شدن  به منصه ظهور رساند.

captcha