یک نفر از هر 5 نفر در طیف ناامنی روانی قرار دارد/ با 1480 تماس بگیرید
کد خبر: 3567921
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
ربیعی عنوان کرد:

یک نفر از هر 5 نفر در طیف ناامنی روانی قرار دارد/ با 1480 تماس بگیرید

گروه جامعه: وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی در مراسم افتتاح مرکز مشاوره تلفنی 1480، گفت: 23.4 درصد از افراد 15 تا 64 ساله در طیفی از ناامنی روانی قرار داشته و نیازمند دریافت خدمات مشاوره هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی ربیعی، وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی، امروز یک‌‌شنبه دهم بهمن ماه در مراسم افتتاح بزرگ‌‌ترین مرکز مشاوره تلفنی کشور طی سخنانی با تأکید بر اینکه در برنامه ششم توسعه مسئله سلامت اجتماعی به خوبی مورد توجه قرار گرفته است، عنوان کرد: ابهامات قانونی زیادی در خصوص وظایف و عملکرد سازمان بهزیستی وجود داشت؛ زمانی که احکام دائمی قوانین برنامه ششم توسعه ارائه شود، اختیارات قانونی بهزیستی بیشتر و این ابهامات رفع خواهدشد.

وی با عنوان کردن این مطلب که صدای بهزیستی مانند صدای گروه‌های هدف آن شنیده نمی‌شود، اظهار کرد: بسیاری از پزشکانی که در بهزیستی کار می‌کنند هفت برابر کمتر از افرادی که بیرون از این سازمان کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند.

پوست‌اندازی اساسی در برنامه ششم توسعه برای بهزیستی صورت خواهد گرفت

ربیعی با تأکید دوباره بر اینکه پوست‌اندازی اساسی در برنامه ششم توسعه برای بهزیستی صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: همه افراد در دوران‌های مختلف زندگی خود نیاز به مشاوره دارند و این یک نیاز اساسی است. من هم در دوره‌ای از زندگی خودم نیاز به مشاوره داشتم و باید این فرهنگ ایجاد شود که اگر نیاز به راهنمایی داریم به مشاوران مراجعه کنیم. ما نیاز به مشورت در انتخاب مسیر‌ها در دوراهی‌های زندگی خود داریم و مشاوره گرفتن لازمه زندگی انسانی است.

وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی ادامه داد: در گذشته به کمک خانواده و اطرافیان نیاز مشاوره‌ای انسان‌ها برطرف می‌شد اما در جوامع کنونی مشاوره گرفتن و مشاوره دادن پیچیدگی‌های زیادی پیدا کرده است چرا که خود انسان‌ها و جوامع پیچیده شده است.

وی افزود: در جوامع کنونی متغییرهای غیر قابل کنترل زیاد شده است، سرعت تحولات نیز بالا رفته و انسان‌ها با هزاران ارتباط و سؤال‌های متعدد مواجه هستند به همین دلیل بشر بیش از گذشته نیاز به مشاوره و تکیه‌گاه روانی دارد. در شرایطی که ندانسته‌ها و تعاملات ما بر زندگی شخصی ما تأثیر زیادی می‌گذارد نقش مراکز مشاوره و نهادهای مشاوره بیشتر هویدا می‌شود.

ربیعی بر لزوم شناخت تفاوت‌های نسلی در عصر حاضر تأکید کرد و گفت: تنش‌های اجتماعی بیش از هر زمان دیگری بشر را احاطه کرده است از سوی دیگر سبک زندگی نسل‌های جدید تغییر کرده است، روز به روز جوامع دچار سرگشتگی شده و نیاز به مشاوره بیشتر احساس می‌شود.

73 درصد کاهش‌ عمر ما مربوط به سبک زندگی ما می‌شود

وی عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که امروزه 53 درصد مرگ و میرها بر اثر شیوه زندگی، 21 درصد بر اثر عوامل محیطی، 16 درصد بر اثر عوامل وراثتی و 10 درصد بر اثر خدمات بهداشتی است. یعنی 73 درصد کاهش‌ عمر ما مربوط به سبک زندگی ما می‌شود. بنابراین نیاز داریم هزینه کنیم تا مردم با امنیت بیشتری زندگی کنند.

وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی در ادامه با اشاره به نتایج پژوهش‌هایی که نشان می‌دهد، 23.4 درصد از افراد 15 تا 64 ساله در طیفی از ناامنی روانی قرار دارند، گفت: یعنی از هر 5 نفر یک نفر در طیف ناامنی روانی قرار داشته و نیاز به دریافت خدمات مشاوره‌ای دارد و نیاز است که ما به این افراد به ویژه افرادی که نیازمند‌تر هستند و توان پرداخت هزینه‌های جلسات مشاوره را ندارند خدمات ارائه دهیم.

زنان به ویژه زنان تنها بیشتر احساس ناامنی روانی می‌کنند

وی با ابراز تأسف از اینکه زنان به ویژه زنان تنها بیشتر احساس ناامنی روانی می‌کنند و افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند سهم بیشتری از این احساس را دارند، اظهار کرد: افرادی که نیاز به مشاوره دارند می‌توانند با شماره 1480 تماس بگیرند. ویژگی‌های این خط حفظ گمنانی افراد، سهولت دسترسی و فوریت دسترسی است. از سوی دیگر بهزیستی با 178 مرکز ارائه مشاوره حضوری قرار داد منعقد کرده است که در صورت نیاز افراد به مراکز مشاوره حضوری معرفی شوند و هزینه این مشاوره نیز توسط بهزیستی پرداخت خواهد شد.

ربیعی اعلام کرد: در حال حاضر بیش از 520 مشاور در خط 1480 در سراسر کشور در حال ارائه خدمات هستند و امیدواریم سطح مشاوره‌ها را به یک میلیون مشاوره برسانیم.

وی تصریح کرد: با حفظ گمنانی افراد، می‌توان مشکلات را احصاء کرد؛ مشاوران مراکز 1480 مخزن دانش برآورد سلامت روانی ایرانیان هستید و می‌توانید با پر کردن فرم‌هایی در خصوص آسیب‌ها و مشکلات مطرح شده به براورد سلامت ایرانیان کمک کنید.

وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی در پایان با تأکید بر اینکه باید نهادهای کمک کننده به کاهش آلام روانی مردم ایجاد شود، گفت: خداوند دوست دارد کسانی را که انسانی را احیا می‌کنند. وقتی شما زنی را به زندگی با همسرش برمی‌گرداند، وقتی مردی را به زندگی پایبند می‌کنید، وقتی فردی که در مراحل اولیه اعتیاد است را به سلامت باز می‌گردانید بدانید که خداوند نیز سلامت و رحمت را به زندگی شما خواهد آورد.

captcha