کتاب‌آرایی کلیشه‌ای در ایران/ اصالت و ویژگی‌های هنر ایرانی کمرنگ شده است
کد خبر: 3557861
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱
در اختتامیه نشان شیرازه عنوان شد:

کتاب‌آرایی کلیشه‌ای در ایران/ اصالت و ویژگی‌های هنر ایرانی کمرنگ شده است

گروه ادب: مدیر عامل خانه کتاب عصر امروز در اختتامیه نشان شیرازه گفت: کتاب‌آرایی در کشورمان روتین و کلیشه‌ای است و اصالت و ویژگی‌های هنر ایرانی کمرنگ شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه «دومین سالانه هنر طراحی کتاب ایران» (نشان شیرازه) عصر جمعه 10 دی‌ماه با حضور مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و جمعی از اهالی هنر و نشر در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
مجید غلامی‌جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در این مراسم با اشاره به جایگاه و ارزش هنر در کتاب گفت: طی سالیان گذشته نقش کتاب‌آرایی و محتوای خوب یا بد تأثیر بسزایی در نشر کتاب داشت و با توجه به اینکه سابقه ایرانی‌ها در زمینه کتاب‌آرایی مثال‌زدنی است؛ از این رو آثار فاخر بسیاری در این حوزه خلق شده است و هر موزه در خوری را که سرمی‌زنیم هنر ایرانی را می‌توان دید و اما باید تأسف بخوریم که چرا این آثار در ایران نیست و باید موزه‌های بزرگ جهان این هنر ایرانی را داشته باشند و از آن لذت ببرند.
وی افزود: از 200 سال قبل که کتاب وارد ایران شد و هنر کتاب‌آرایی که هنر دستی و تک‌نسخه‌ای به حساب می‌آمد از کتاب‌های چاپی فاصله گرفته و نسبت به دوره‌های قبل رونق کمتری داشت که این هنر به‌تدریج ترویج یافت.
غلامی‌جلیسه ادامه داد: اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 میلادی اروپایی‌ها در کتاب‌آرایی گوی سبقت را از ایرانی‌ها ربودند و توانستند آن را با استفاده از ابزار و امکانات گسترش دهند و امروز اصالت و ویژگی‌های ایرانی در کشورمان کمرنگ شده است، با وجود اینکه آثار خوب و فاخری در این حوزه داریم اما کافی نیست و باید با دقت و توجه بیشتر این موضوع دنبال شود.
وی با اشاره به اهداف جشنواره بیان کرد: شاید این جشنواره از یک طرف قدردانی از هنرمندان عرصه کتاب‌آرایی را دنیال می‌کند و از طرفی دیگر به ناشران گوشزد می‌کند تا از هنر ایرانی استفاده کنند و این جشنواره صرفاً به دنبال افزابش و ارتقای سطح کیفی کتاب‌آرایی نیست؛ از این رو در وهله اول به ناشران متذکر می‌شویم که کتاب‌آرایی و هنر آن بخش مهمی از بخش نشر کتاب بوده و ناشران باید با دقت نظر آن را دنبال کنند و هنرمندان می‌توانند در این راستا گام بردارند.
مدیرعامل خانه کتاب در ادامه بیان کرد: در بخش سخت‌افزاری کتاب‌آرایی با مشکلاتی مواجه هستیم و از طرف دیگر مواد اولیه با کیفیت از جمله کاغذ، مقوا، جوهر و ... وجود ندارد و یا ماشین‌آلات چاپ به روز نیستند و کار ما روتین و کلیشه‌ای شده و لازمه خروج از این فضا، توجه کافی به موضوع کتاب‌آرایی است.
محمود آموزگار، مدیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز در ادامه گفت: شکل کتاب در جذب مخاطب و انتقال مفاهیم و مضمون و محتوای آن تأثیر مهمی دارد و کمک می‌کند تا کتاب با پذیرش بیشتری همراه باشد.
وی افزود: کتاب‌آرایی در میان ناشران مورد توجه است از جمله مرحوم محمد زهرایی که دقت بسیاری در این زمینه داشت و بر زیبایی کتاب تأکید می‌کرد و آثاری هم که تولید می‌کرد بیانگر همین اعتقاد بود.
آموزگار ادامه داد: کتاب‌آرایی بخش قابل توجه از نشر است و در این راستا در حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان موفقیت‌هایی را در سطح بین‌الملل کسب کرده‌ایم اما این موضوع باید با توجه بیشتری دنبال شود.
در ادامه این مراسم کیانوش قریب‌پور، دبیر دومین «نشان شیرازه» بیان کرد: سال گذشته این جشنواره را با عنوان «کتاب سال طراحی ایران» برگزار کردیم و امسال نشان شیرازه نام گرفت تا هم مختصر باشد و هم در آینده تبدیل به برند ارزش‌گذاری کتاب در حوزه کتاب‌آرایی باشد.
وی افزود: متأسفانه در ایران صنعت نشر نداریم و حجره‌های بزرگ شده نشر داریم، در حوالی یک دهه پیش در طراحی جلد و کتاب‌آرایی شاهد سرآمدان گرافیک بودیم و امسال نتوانستیم کسی را در این حوزه پیدا کنیم و اغلب کتاب‌ها از نظر جلد کتاب کامل نبودند و بخشی از اجزای آنها می‌لنگید.
قریب‌پور به خودخواهی برخی هنرمندان در این عرصه اشاره کرد و گفت: هنرمند وظیفه‌اش طراحی کتاب است نه جاودانه شدن. متأسفانه خودخواهی برخی هنرمندان در این زمینه سبب شده، همانگونه که سینماگران به دنبال نابازیگران بروند، ناشران نیز به دنیال ناطراحان بروند تا از ژست‌ها و اداهای روشنفکرانه رهایی یابند.
وی در ادامه تصریح کرد: طراح کتاب باید در یک فضای زیرپوستی هنر خود را نشان دهد و صفحه‌آرایی را به محل تاخت و  تاز هنر خود تبدیل کند. از این‌رو امیدواریم این جشنواره و این نشان طی سال‌های آینده تبدیل به یک معیار و برند شود.
دبیر جشنواره «نشان شیرازه» یادآور شد: در دومین دوره جشنواره کتاب سال طراحی ایران (نشان شیرازه)  700 اثر به دستمان رسید که در مرحله اول به 80 کتاب رسیدیم و پس از آن در مرحله نهایی 9 کتاب برگزیده و 4 اثر شایسته تقدیر شد.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۱۱ - ۱۱:۰۵
0
0
باید این موضوع به طور دقیق مورد بررسی و نظارت قرار گیرد
captcha