تأمين منافع كشور با کنارگذاشتن خودبينی و رفتارهای جناحي امکان‌پذیر می‌شود
کد خبر: 3557189
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
معاون اول رئیس‌جمهور:

تأمين منافع كشور با کنارگذاشتن خودبينی و رفتارهای جناحي امکان‌پذیر می‌شود

گروه اقتصاد: اسحاق جهانگیری با تأكيد بر اينكه هدف بايد توسعه و پيشرفت ايران عزيز باشد، اظهار کرد: براي عزت ايران بايد از نام‌ها عبور كرد و برای تأمين منافع و مصالح كشور خودبينی و رفتارهای جناحي را كنار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگيری، معاون اول رئیس‌جمهور، صبح امروز، سه‌شنبه 7 دی‌ماه، در جمع مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهميت و جايگاه اين وزارتخانه در پيشرفت و توسعه صنعتي كشور، گفت: از ۶۰ سال پيش اراده‌اي در كشور شكل گرفت تا ايران به جرگه كشورهاي صنعتي بپيوندد. در اين سال‌ها برنامه‌ها و راهبردهاي مختلف توسعه نوشته و اجرا شده است، امروز ايران با توجه به وجود هزاران جوان تحصيلكرده و فارغ التحصيل رشته هاي مهندسي و نيز بازار بزرگ ۸۰ ميليوني و قرار داشتن در موقعيت ويژه جغرافيايي مي تواند مسير توسعه صنعتي كشور را به سرعت طي كند.
معاون اول رئيس جمهور تصريح كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد نقش كليدي و محوري در توسعه صنعتي داشته باشد و سياست‌گذار اصلي توسعه در حوزه هاي مختلف باشد.
وي با بيان اينكه حتي توسعه رشته‌هاي مرتبط با خدمات نظير راه‌اندازي شركت‌هاي مهندسي، مشاوره‌اي، بيمه‌ها و حمل و نقل نيازمند توسعه صنعت در كشور است، اظهار کرد: اين وزارتخانه نقش مهمي در اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي دارد و بسياري از طرح‌هاي مهم اولويت‌دار مرتبط با اين سياست‌ها بايد در اين وزارتخانه اجرا شود.
رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با اشاره به ابلاغ اين سياست‌ها از سوي رهبر معظم انقلاب در ابتداي سال و برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده در ستاد، گفت: شاه‌بيت سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به حركت درآوردن چرخ توليد و رونق اقتصادي در كشور است و اكنون كه در ماه‌هاي پاياني سال قرار داريم بايد با ارزيابي دقيق بتوانيم برآورد كنيم كه تا چه اندازه به اهداف تعيين شده نزديك شده‌ايم.
جهانگيری گزارش‌هاي ارائه شده از سوي بخش‌هاي مختلف وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌هاي مختلف را ارزشمند توصيف كرد و با تاكيد بر اينكه بايد اجراي اين طرح‌ها و نتايج آن به مردم معرفي شود، گفت: قطعا مردم از راه‌اندازي طرح‌هاي اقتصادي در كشور خوشحال مي‌شوند. خوشبختانه ۷ طرح اولويت‌دار كه بر عهده اين وزارتخانه گذاشته شد پيشرفت‌هاي خوبي داشته كه منجر به افزايش توليد و اشتغال شده است.
وي افزود: كمك به راه‌اندازي ۷۵۰۰ واحد صنعتي كوچك و متوسط كه در سرتاسر كشور قرار دارند باعث شده تا موضوع عدالت‌محوري سياست هاي اقتصاد مقاومتي به شكل كامل از سوي مردم درك شود زيرا در مناطق محروم و كمتر توسعه‌يافته نيز بنگاه‌هاي صنعتي وجود داشته كه با تمركز بر حل مشكلاتشان دوباره فعال شده و اشتغال بوجود آورده اند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: راه‌اندازي اين طرح‌ها بهترين شيوه براي لمس آشكار سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي مردم است زيرا با زندگي آحاد مردم ارتباط دارد. در ابتداي شروع اين طرح برخي ترديد داشتند و مي‌گفتند قرار است منابع مالي دولت در جايي هزينه شود كه از آن توليد و كار بيرون نخواهد آمد، خوشبختانه اين طور نشد و با نظارت بانك‌ها تسهيلات در اختيار واحدهايي قرار گرفت كه امروز مشغول توليد هستند.
دكتر جهانگيري با قدرداني از زحمات مديران بانك‌ها كه با درك و آگاهي از اراده مسئولان ارشد نظام براي تحول در اقتصاد پاي كار آمدند، گفت: اينكه ۱۹ تا امروز هزار واحد توليدي توانسته اند از منابع بانكي وام دريافت كرده و وارد چرخه توليد شوند قابل تقدير است.
وي با اشاره به اينكه نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر واحدهاي توليدي براي افزايش توليد و ايجاد اشتغال بايد همچنان پيگيري شود، گفت: امروز شاهديم كه مسئولان اين وزارتخانه به طور مستمر در حال سفر به اقصي نقاط كشور و بازديد از پروژه‌هاي دردست اجرا هستند تا با رفع موانع به راه اندازي سريع تر اين طرح‌ها كمك كنند.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به هدف گذاري انجام شده براي ميزان صادرات غيرنفتي در سال جاري گفت: از نحوه اجراي بسته حمايت از صادرات راضي نيستم بايد همه دستگاه هاي متعهد در اين باره فعال شوند و اگر نتوانند در اين باره اقدام كافي و لازم انجام دهند در انتهاي سال مديران اين دستگاه ها را به مردم معرفي خواهيم كرد زيرا از نظر ما عدم تحرك و عدم حمايت از صادرات تخلف است.
دكتر جهانگيري در عين حال گزارش گمرك كشور درباره رشد وزني ۳۲ درصدي صادرات غير نفتي در ۹ ماهه امسال را ارزشمند توصيف كرد و گفت: بايد شيب حركت صادرات غيرنفتي تا آخر سال با برنامه ريزي منظم افزايش داشته باشد تا بتوانيم به بخشي از اهداف در نظر گرفته شده دست پيدا كنيم.
رييس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با بيان اينكه ايران وارد تراز مثبت تجاري شده است و اميدواريم بتوانيم اقتصاد كشور را از طريق صادرات و واردات و بدون اتكا به منابع نفت اداره كنيم، گفت: بايد تلاش شود تا كالا هاي سرمايه اي مورد نياز بدون واسطه و از توليد كننده و مبدأ اصلي وارد كشور شود.
وي افزود: دولت با تمام قوا و تدوين آيين‌نامه‌هاي مختلف وارد امر مبارزه با قاچاق شده است و خوشبختانه رقم قاچاق از ۲۵ ميليارد به ۱۵ ميليارد دلار كاهش يافته كه اقدامي ارزشمند است.
معاون اول رئيس جمهور همچنين تكميل و بهره‌برداي ۵۴۰۰ طرح با پيشرفت فيزيكي بالاي ۶۰ درصد را مثبت دانست و گفت: سرمايه گذاري ۱۷ هزار ميليارد توماني و ايجاد چند هزار شغل در طرح هاي نيمه تمام كاري بزرگ است كه بايد براي  مردم اطلاع رساني شود.
دكتر جهانگيري با اشاره به افتتاح چندين طرح ملي در سفرهاي استاني خود، گفت: تاكنون ۱۸ طرح بزرگ صنعتي و ملي از مجموع ۳۲ طرح بزرگ كه بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده به بهره برداري رسيده و هزاران شغل ايجاد كرده است كه بايد در اين زمينه از هماهنگي وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك ها كه با انرژي براي پيشبرد طرح هاي اقتصاد مقاومتي حاضر شده اند، قدرداني كرد.
وي در بخشي از سخنانش با ابراز تعجب از اينكه پيشرفت كشور عده‌اي را آزار مي‌دهد، گفت: وقتي اعلام مي‌شود كشور در جايي رشد و پيشرفت داشته متاسفانه برخي دچار غصه و عزا مي‌شوند زيرا فكر مي‌كنند اين موفقيت‌ها به اسم كساني نوشته خواهد شد كه مسئوليت دارند و كشور را اداره مي‌كنند.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه هدف بايد توسعه و پيشرفت ايران عزيز باشد ، اظهار کرد: براي عزت ايران بايد از نام‌ها عبور كرد و براي تامين منافع و مصالح كشور خودبيني و رفتارهاي جناحي را كنار گذاشت.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه برخي از اين افراد در گذشته با شعارهايشان كشور را به جایی رساندند كه فضايي براي فعاليت و همكاري در داخل و خارج وجود نداشت، گفت: حالا عده‌اي آمده اند و آرامش و اميد به كشور آوردند و مردم نيز به آنها اعتماد دارند و به آينده كشور اميدوار شده‌اند تا مشكلات حل شود، نبايد اين فضا را تخريب كرد.
وي با بيان اينكه وقتي بانك مركزي اعلام مي‌كند رشد اقتصادي كشور در شش ماهه اول ۷.۴ درصد بوده است و مركز آمار اين رشد را ۶.۴ درصد اعلام مي كند، يك آقايي كه معناي رشد را نمي داند مي‌گويد اين ارقام متعلق به نفت است و نتيجه مي گيرد كه عربستان بايد بيشتر در اين باره افتخار كند!
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه معلوم نيست از زير سؤال بردن آمار و ترديد‌افكني درباره دستاوردهاي نظام و انقلاب چه چيزي حاصل اين افراد مي‌شود كه دستاوردهاي كشور را زير سؤال مي‌برند؟ پرسيد: مگر رهبري نگفتند كه آمار رسمي كشور نبايد مخدوش شود؟ بدانيد كه رييس جمهور و اعضاي ارشد دولت هيچ اطلاعي ندارند كه بر چه مبنايي مراكز اصلي كشور آمارها را تهيه مي‌كنند و هرچه آنها مي‌گويند از نظر ما قابل قبول است.
دكتر جهانگيري افزود: مركز آمار مي گويد رشد اقتصادي كشور منهاي نفت ۴.۳ درصد است؛ در منطقه كدام كشور اين ميزان رشد را داشته است؟ يا در بخش صنعت رشد بيش از ۴ درصد بوده و در بخش كشاورزي بيش از ۵ درصد؛ آيا نبايد اين ارقام دوستداران كشور را خوشحال كند؟
وي خاطرنشان ساخت: كشوري كه از ركود تورمي بي‌سابقه‌اي در ۵۰ سال گذشته رنج مي‌برد امسال توانسته رشد اقتصادي ۷.۴ درصد داشته باشد و ۷۰۰ هزار شغل ايجاد كند كه بايد همه از اين دستاورد رضايت داشته باشند.
معاون اول رئيس جمهور با انتقاد از كساني كه مدام مي‌گويند اين رشد اقتصادي در جيب مردم تاثيري نداشته است، گفت: در سال‌هاي گذشته وضعيتي براي كشور ايجاد كردند كه نتيجه‌اش فرو رفتن اقتصاد در دره بود، ما با برنامه‌ريزي و تدبير تنها توانسته‌ايم كشور را از سقوط بيشتر نجات دهيم و چند پله بالاتر بياييم اما هنوز در دره هستيم. به همين خاطر است وقتي مي گوييم مردم درآمدشان هنوز به سال ۱۳۹۰ نرسيده عده‌اي خيلي خوشحال مي‌شوند كه پس آن موقع وضعيت مردم خيلي خوب بوده و شما تازه به آن نقطه مي‌خواهيد برسيد، اما واقعيت اين است كه در دو سال آخر دولت قبل يعني سال‌هاي ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به قدري خرابكاري وسيع بود كه جبران آن به زمان زيادي نياز دارد.
دكتر جهانگيري تصريح كرد: به جاي عذرخواهي از مردم به خاطر بلايي كه بر سر كشور آوردند مشغول تخريب كساني هستند كه شانه زير بار زده‌اند تا كشور به نقطه‌اي باثبات برسد. نمي‌خواهند نگراني مردم كم شود آنها تمام هدفشان اين است كه اميد و اعتماد مردم را از ميان ببرند.
وي با تاكيد بر اينكه اميد و اعتماد مردم بزرگترين سرمايه نظام است و اگر مردم نااميد شوند هر اتفاق حساسي ممكن است رخ دهد، گفت: مردم وقتي به دولتمردان اعتماد دارند مي‌دانند كه نبايد نسبت به قيمت ارز، كالا و تورم به وجود آمده نگران باشند زيرا مديران كشور خواهند توانست اين مسائل را مديريت كنند و آنها همين نقطه را نشانه رفته‌اند.
معاون اول رئيس جمهور افزود: مي‌خواهند كاري كنند كه بزرگترين سرمايه نظام يعني اميد و اعتماد مردم به مسئولان و كشور براي برنامه‌ريزي از دست برود و متاسفانه اين كار را رسانه‌هايي انجام مي دهند كه از پول بيت‌المال استفاده مي‌كنند. اگر به تيتر هاي آنها در طول هفته نگاه كنيد مي‌بينيد حتي مجموعه‌هاي بيرون از كشور اگر مي‌خواستند مردم را نسبت به آينده بدبين و مايوس كنند نمي‌توانستند اين چنين برنامه‌ريزي و طراحي داشته باشند.
دكتر جهانگيري خاطرنشان ساخت: اين كارها و اقدامات را در گذشته نيز انجام داده‌اند و برخلاف منافع كشور، نظام و ملت به مصلحت‌هاي شخصي و گروهي خود پرداخته‌اند البته مردم آگاه و دقيق هستند و اين مسائل را خوب مي‌فهمند.
وي سپس با تاكيد براينكه دولت بايد به صورت جدي و تحت هدايت رهبر معظم انقلاب حركتي دقيق براي پيشبرد برنامه ها داشته باشد، گفت: ممكن است برجام در چند جا هم مشكل داشته باشد زيرا اين قرارداد ، قرادادي يك طرفه نبوده و اگر قرار بود متن آن را فقط خودمان مي نوشتيم خيلي از بندها را به حذف و نابودي مخالفان خود اختصاص مي‌داديم اما اين قرارداد در بردارنده همه ايده‌آل‌ها و اهداف ما نيست.
دكتر جهانگيري افزود: همه دنيا به ايران به خاطر موفقيت در مذاكره با كشورهاي۱+۵ تبريك گفتند ولي نبايد شك داشت كه آمريكايي‌ها به دنبال شيطنت هستند.
معاون اول رييس جمهور با طرح اين پرسش كه چرا از برخي از كارشكني‌هاي آمريكايي‌ها خوشحال مي شوند؟ گفت: اين موضوع خوشحالي ندارد و ما بايد تلاش كنيم تا در ارتباط با ساير كشورها مانع از تحركات آنها شويم.
وي در اين باره از كساني كه در ماه‌هاي اخير نسبت به انعقاد قرارداد با دو شركت بزرگ هواپيمايي «بويينگ» و «ايرباس» انتقاد مي‌كنند گلايه كرد و گفت: تا چه زمان ملت ايران بايد به خاطر خريد هواپيماي دست دوم از كشورهاي واسطه تحقير شوند و مسئولان به خاطر نوسازي ناوگان فرسوده كشور مورد شماتت قرار گيرند.
دكتر جهانگيري در پاسخ به اين پرسش كه آيا خريد هواپيما اولويت اصلي دولت است يا بايد به مسائل اصلي ديگر پرداخت؟ گفت: اگر دولت پول نقد داشت و مي خواست تصميم بگيرد حتماً اولويت هايش مسائل ديگر بود اما ما براي خريد هواپيماها تنها ۱۵ درصد پول را پرداخت كرده ايم و بقيه قيمت آن از محل فروش بليط در سالهاي آينده پرداخت خواهد شد بنابراين بايد به باني اين موفقيت بزرگ دست مريزاد گفت.
معاون اول رييس جمهور سپس تاكيد كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد روي مسئله ساخت داخلي و استفاده از توان توليد گران كشور با تمام قدرت بايستد و بنده نيز از اين حركت دفاع خواهم كرد. نبايد بگذاريم تجهيزاتي كه در داخل توان توليد آن را داريم از خارج وارد شود بايد از توليد كنندگانمان حمايت كنيم زيرا اين جزو اصول اقتصاد مقاومتي است.
وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد در حمايت از توليد‌كننده داخلي سخت‌گير باشد اما طبيعي است كه در قراردادهاي خارجي بنابر مصلحت و تشخيص شوراي اقتصاد گاهي تصميم‌گيري مي‌شود كه تا چه اندازه تامين تجهيزات از داخل انجام شود.
دكتر جهانگيري از بخش معدن به عنوان بخشي مهم در توسعه صنعتي كشور ياد كرد و با بيان اينكه همه مسئولان كشور اعتقاد دارند بايد از ظرفيت هاي معدني براي توسعه استفاده بهتري كرد، گفت: در اين مقوله بايد صنايع معدني را نيز فعال كرد. متاسفانه هنوز بخش ساختمان اعم از طرح هاي عمراني، ساخت و سازهاي صنعتي و مسكن تحرك لازم را پيدا نكرده و نتيجه آن ايجاد مشكل براي بخشي از واحدهاي مرتبط با اين صنايع شده است.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: بايد همه دستگاه هاي مرتبط با بخش مسكن، برنامه و كار ويژه اي طراحي كنند تا همگام با حوزه صنعت و كشاورزي بخش مسكن نيز به تحرك وادار شود و يقيناً اگر اين اتفاق بيفتد ايران قادر است به رشدي بالاتر دست پيدا كند و بدون شاخص هاي مرتبط با نفت به رقم خيره كننده اي در رشد اقتصادي دست يابد.
وي در پايان سخنانش از همه تشكل هاي صنعتي و توليد گران كشور در همراهي با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي قدرداني و تشكر كرد و بر رايزني و تفاهم همه دستگاه‌هاي دولتي با بنگاه‌هاي بخش خصوصي، اتاق بازرگاني و خانه صنعت به منظور موفقيت طرح ها و برنامه تاكيد كرد.
captcha