طراحی اشتباه؛ دلیل زمین‌ماندن تهران سرای قرآن
کد خبر: 3555090
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
چمران در پاسخ به ایکنا گفت:

طراحی اشتباه؛ دلیل زمین‌ماندن تهران سرای قرآن

گروه جامعه: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت اراضی عباس‌آباد و علل زمین ماندن پروژه تهران سرای قرآن در این منطقه، گفت: طرح اولیه تهران‌سرای قرآن ایجاد شد اما به دلیل اشتباه طراح این کار که هیچ نماد و مشخصه ایرانی - اسلامی در آن بکار نرفته بود، تصمیم به تغییر طرح و مکان زمین آن گرفتیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در نشست فصلی خود که امروز 29 آبان ماه برگزار شد، با ارائه گزارشی از اقدامات شورای شهر تهران و مصوبات آن گفت: شورای شهر چند موضوع را در اولویت مصوبات خود قرار داده که یکی از آنها وضعیت ترافیک پایتخت است. ترافیک تهران پیچیده شده و متاسفانه از دو هفته قبل شاهد ترافیک گسترده در معابر تهران هستیم؛ لذا فردا ‌سه‌شنبه، در جلسه علنی شورا، معاون حمل و نقل به ارائه گزارشی در خصوص علل و زمینه‌های این ترافیک می‌پردازد.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که این روزها با آن درگیر هستیم، برنامه ششم توسعه است که با تلاش کمیسیون شوراها و عمران، جلسات متعددی را با نمایندگان مجلس در خصوص سرانجام برنامه ششم توسعه برگزار کردیم، اما متاسفانه هنوز در خصوص بحث عوارض و نحوه واریز آن نگرانی‌هایی وجود دارد. در این برنامه دولت پیشنهاد داده تا عوارضی که توسط مردم پرداخت می‌شود توسط استانداری‌ها، به شهرداری تخصیص داده شود و این در حالی است که عوارض جزو پایدارترین درآمدهای شهرداری محسوب می‌شود و باید پول مردم تهران صرف عمران و بهبود کیفیت شهر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت شهر آفتاب، گفت: قرار است با وزارت صنایع و شرکت نمایشگاه‌ها، در این هفته جلسه‌ای برگزار کنیم تا همه مشکلات بررسی شود و بتوانیم برنامه منظم و دقیقی برای شهر آفتاب و سایت نمایشگاهی سئول داشته باشیم. سازمان نمایشگاه‌ها نیز اعلام کرده است که آماده همکاری با شهر آفتاب است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد شده کمیته مشترکی با حضور مسوولان دو نمایشگاه برگزار شود تا در مورد وضعیت این دو نمایشگاه و تاثیر آنها بررسی و رایزنی شود، گفت: نمی‌توان به طور ناگهانی همه نمایشگاه‌ها را به شهر آفتاب منتقل کرد. مسئولان سایت نمایشگاهی سئول هم اعلام کرده‌اند قراردادهای زیادی منعقد شده و نمی‌توانند به طور ناگهانی همه این قراردادها را کنسل کنند، برهمین اساس باید با تقویت نمایشگاه شهر آفتاب و توسعه فضای مسقف آن زمینه را برای برگزاری نمایشگاه‌های هرچه بیشتر در آن فراهم کنیم.

چمران گفت: از سال 83 تاکنون موضوع ترافیک نمایشگاه در دستور کار شورا قرار دارد و جلسات زیادی با مسئولان در این خصوص برگزار شد و تمام فرضیه‌ها از جمله حمل و نقل و یا حتی خرید زمین برای ایجاد پارکینگ در نظر گرفته شد،  با این حال ترافیک این محدوده به دلیل افزایش خودروها زیاد است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در انتخابات اردیبهشت‌ماه تعداد اعضای شورا 21 نفر خواهد بود، گفت: هنوز پیشنهادات مبنی بر اینکه اعضای شورا به 31 یا 35 نفر برسد، بررسی نشده و انتخابات شورای پنجم برای رقابت 21 نفر خواهد بود.

تخصص‌گرایی در شورای آینده شهر تهران
چمران در خصوص تخصص‌گرایی در شورای آینده شهر تهران هم گفت: در لایحه مدیریت شهری برخی پیشنهاد داده‌اند که افراد در هنگام ثبت‌نام باید اعلام کنند که براساس تخصص‌شان می‌خواهند در چه کمیسیونی باشند اما معتقدیم که این یک انتخابات است نه جدول مندلیف چراکه برای مردم حتی نوشتن نام 31 نفر سخت است چه برسد به اینکه بخواهند کاندیدا را براساس کمیسیون موردنظرشان انتخاب کنند و این مساله سبب می‌شود که اعضا با آرای کم به شورا راه پیدا کنند.

وی در مورد سرانجام اراضی عباس‌آباد نیز با توجه به دستور صریح مقام معظم رهبری درخصوص انجام شدن اقدامات تماما فرهنگی در این اراضی گفت: ما به شدت مخالف ساخت و ساز غیر فرهنگی در این مناطق هستیم. در مورد ساختمان بانک مرکزی متاسفانه کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرسازی سرانجام 17 طبقه را برای احداث آن تصویب کردند و این در حالی است که زور ما به آنها نرسید و بارها با آن مخالفت کردیم.

چمران با بیان اینکه شورای عالی معماری پیشنهاد خوبی در خصوص تغییر کاربری ساختمان بانک مرکزی به نمایشگاه یا موزه با کاربری فرهنگی را تصویب کرده، گفت: حتی ما اعلام کردیم که فنس‌کشی دور این پروژه ممنوع است و حتی پلیس و شهرداری نیز وارد عمل شد و جلوی فنس‌کشی ها را گرفتند و به مدیریت عباس‌آباد، شهردار تهران و معاون شهرسازی صبح امروز نامه نوشتم که مصوبه شورای عالی در این خصوص اجرایی شود و باید با قدرت جلوی آن بایستیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر پروژه‌های زمین مانده در این اراضی از جمله سرای قرآن، گفت: این پروژه تا حدودی اجرا شد. اما طراح آن فردی بود که در انگلیس زندگی می‌کرد و به صورت اشتباه طرحی را ارائه داده بود که هیچگونه نماد اسلامی - ایرانی در آن لحاظ نشده بود.

چمران ادامه داد: پروژه تهران سرای قرآن نیازمند یک طرح اصیل با نماد قرآنی و فرهنگی کشور باید ساخته شود، اما این طراح بعد از مخالفت ما با طرح اولیه‌اش، دو گلدسته با فکر اینکه تنها با گلدسته گذاشتند طرح خود را اسلامی می‌کند برای آن پروژه طراحی کرد، که باز هم با آن چیزی که مد نظر ما بود فاصله داشت. لذا مقرر شد که طرحی دیگر جایگزین شود، اما بعد از بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم که جای آن نیز نامناسب است و روی رمپ و لوپ می‌خواهند آن را بنا کنند و تصمیم به تغییر مکان گرفتیم به همین دلیل این پروژه هنوز زمین مانده است.

رئیس شورای شهر تهران از اولویت‌های بودجه سال 96 شهرداری سخن گفت و افزود: اتمام پروژه‌های نیمه تمام و پرداخت بدهی‌ها شهرداری از اولویت‌های بودجه است و هیچ پروژه‌ جدید مگر به صورت ضرورت ساخته نمی‌شود. در مورد سرانجام واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر هم هنوز جلسات کارشناسی درخصوص نحوه واگذاری برگزار نشده است.

captcha