معرفی دانشجویان ایثارگر از سوی سازمان‌ها/ راه‌اندازی باشگاه ملی فداکاری
کد خبر: 3551080
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
مهدی عباسی خبر داد:

معرفی دانشجویان ایثارگر از سوی سازمان‌ها/ راه‌اندازی باشگاه ملی فداکاری

گروه دانشگاه: دبیر ششمین آئین ملی اعطای تندیس فداکاری دانشجویان با بیان این‌که معرفی‌کننده ایثارگران این دوره، سازمان‌ها و نهادها بودند، گفت: به‌زودی باشگاه ملی فداکاری دانشجویان ایران تشکیل و به نهادی برای حمایت از دانشجویان فداکار تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، ششمین آئین تجلیل از سی‌و دو دانشجوی برگزیده فداکاری روز گذشته 14 آذرماه، به همت جهاد دانشگاهی، در دانشگاه تهران برگزار شد. در این مراسم ضمن تجلیل از دانشجویان فداکار و ایثارگر، از سه خانواده شهدای دانشجوی مدافع حرم و خانواده دانشجویی که با اهدای اعضای بدن وی، جان چند بیمار را نجات داده بودند، با اهدای تندیس و لوح تقدیر فداکاری قدردانی شد. هم‌چنین جمعی از مسئولان و برگزارکنندگان این آئین به ایراد سخن پرداختند.
مهدی عباسی، دبیر ششمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان ایران اولین سخنران مراسم بود و با یادآوری واقعه تلخ زلزله بم، درباره شکل‌گیری این آئین، گفت: در پی زلزله ویرانگر بم که جان ده‌ها هزار نفر از هم‌وطنان ما را گرفت و هزاران نفر دیگر را مصدوم و بی‌خانمان کرد، جمع زیادی از دانشجویان، همگام با موج ملی فداکاری و امدادرسانی به زلزله‌زدگان بم کمر همت بربستند و داوطلبانه در دشوارترین شرایط ممکن و با کمترین امکانات به یاری هم‌وطنان خویش شتافتند. لذا سازمان جهاد دانشگاهی به مثابه نهاد علمی و فرهنگی کشور را بر آن داشت تا با برپایی رویدادی فرهنگی از این دانشجویان قدردانی کند. به این منظور آئین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان شکل گرفت و اجرای آن از سال 1383 و با یادبود زلزله بم آغاز شد.

اهداف آئین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان
وی اهداف این مراسم را این‌چنین بیان کرد: آئین اعطای تندیس ملی دانشجویان فداکار ایران، رویداد فرهنگی مهمی است که با اهدافی هم‌چون زنده نگه داشتن و پاسداشت ارزش‌های الهی، انسانی و اخلاقی در جامعه به ویژه در میان دانشجویان، ترویج فرهنگ فداکاری، شجاعت، دلاوری و نوع‌دوستی در میان دانشجویان، برانگیختن دانشجویان به مشارکت در کنش‌های امدادی و خیرخواهانه و سپاس‌گذاری و قدردانی از دانشجویان فداکاری است که هرساله از جمع گروه‌های دانشجویی یا دانشجویانی که فعالیت داوطلبانه و فداکارانه در عرصه‌های مختلف اجتماعی داشته‌اند، انتخاب می‌شوند.

تجلیل از دانشجویان شهید مدافع حرم در ششمین آئین
عباسی از نحوه برگزاری ششمین آئین اعطای تندیس فداکاری دانشجویان گفت و خاطرنشان کرد: این رویداد فرهنگی از سال 1383 تا 1387 هر سال به‌طور پیوسته برگزار می‌شد، اما طی سال‌های اخیر به دلایلی که بررسی آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد، با وقفه مواجه شدیم. اینک افتخار این را داشتیم که ششمین دوره این آئین را با امید به تداوم آن در سال‌های آینده و با عزمی استوار در این مسیر برپا می‌داریم. فعالیت‌های مربوط به ششمین آئین پس از بررسی‌های اولیه و ابلاغ آن به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی از حدود یک سال پیش در دبیرخانه دائمی این آئین در سازمان جهاد دانشگاهی تهران آغاز شد. در ابتدا نمایندگانی از سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در قالب شورای سیاستگذاری گردهم آمدند. وظیفه این شورا تعیین مصادیق فداکاری، حوزه‌های مرتبط، شاخص‌ها، امتیازها و نهایتا انتخاب برگزیدگان بود. در کنار این شورا کمیسیون‌های تخصصی نیز در سازمان‌های عضو شورا تشکیل شد که نسبت به شاخص‌های تخصصی هر سازمان، بررسی پرونده داوطلبان و سرانجام پیشنهاد برگزیدگان به شورای سیاستگذاری اقدام کردند. در این دوره علاوه بر معرفی نامزدها از سوی سازمان‌ها، با ایجاد بخش ثبت‌نام آزاد در سایت اینترنتی جشنواره، این امکان به دانشجویان یا گروه‌های دانشجویی داده شد که خود یا دوستانشان را نامزد دریافت تندیس ملی فداکاری معرفی نمایند.
وی افزود: هم‌چنین در این مصادیق فعالیت داوطلبانه و و حفاظت از محیط زیست و تجلیل و قدردانی از دانشجویان شهید مدافع حرم، به مجموع مصادیق دوره‌های پیشین افزوده شده است. این دوره سی‌ودو برگزیده در دو بخش تندیسی و تقدیری دارد، بی‌تردید هستند دانشجویان یا گروه‌های دانشجویی که شایسته تندیس و لوح تقدیر از گروه‌های مختلف‌اند. آن‌چه در این‌جا انجام می‌شود، ماحصل بررسی‌ها و برآوردهای دبیرخانه تندیس فداکاری است که از میان افراد شناسایی شده، صورت می‌گیرد. هم‌چنین با توجه به تلاش دبیرخانه و کمیته انتخاب در بررسی دقیق نامزدها و امتیازدهی به آن‌ها، گاهی برخی دانشجویان و یا گروه‌های دانشجویی، با فاصله امتیاز اندکی از برگزیدگان موفق به دریافت تندیس یا لوح تقدیر نشدند. دبیرخانه تصمیم گرفته است پرونده کسانی را که فعالیت‌های شاخصی داشته و فاصله امتیازشان از برگزیدگان اندک بوده است، به شرط تداوم شرایط دانشجو بودن و فعال بودن، در دوره آینده نیز بررسی کند. دیگر این‌که برگزیدگان گاه فعالیت فرابخشی در چند حوزه اجتماعی داشته‌اند. دبیرخانه و سازمان‌های همکار کوشیده‌اند، هر یک برگزیدگان را براساس اصلی‌ترین و موثرترین فعالیت‌شان انتخاب کند، البته در این زمینه نیم‌نگاهی به کارنامه کل افراد داشته است.

تاسیس باشگاه ملی فداکاری دانشجویان
وی در ادامه گفت: در این‌جا لازم است مراتب سپاس‌گذاری خویش از اعضای محترم شورای سیاستگذاری، جناب آقای دکتر رحیمیان و رئیس محترم شورای سیاستگذاری که مسئولیت چند دوره پیش را هم برعهده داشته‌اند، و در این دوره نیز راهنمایی بی‌دریغشان راه‌گشا بود، جناب آقای عطار؛ نماینده محترم سازمان بهزیستی کشور، جناب آقای دمیرچی‌لو؛ نماینده محترم سازمان جمعیت هلال احمر، جناب آقای گلچین؛ نماینده محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران، جناب آقای موسوی؛ نماینده محترم وزارت بهداشت، جناب آقای حسین‌زاده؛ نمیانده محترم وزارت علوم که در میانه راه جای خود را به سرکار خانم عدمی دادند، سرکارخانم محمدی؛ نماینده محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست، جناب آقای مفرد؛ نماینده محترم سازمان بسیج سازندگی و جناب آقای حاجی‌بیگی؛ نماینده محترم سازمان انتقال خون، و هم‌چنین روسا و مدیران محترم سازمان‌های مختلف، اعطا کنم.
وی افزود: همراهی و حمایت این بزرگواران، طعم تلخ کم‌لطفی‌های برخی سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی کشور را نسبت به این رویداد فرهنگی اندکی می‌زداید. بی‌تردید انجام چنین کار دشوار و فشرده‌ای، بدون همکاری و حمایت ایشان امکان‌پذیر نبود. هم‌چنین بر خود فرض می‌دانم از حمایت‌های بی‌دریغ جناب آقای دکتر طیبی؛ رئیس محترم جهاد دانشگاهی، آقای پورعلی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، آقای دکتر شریفی‌زاده؛ رئیس محترم جهاد دانشگاهی تهران، روسای محترم سازمان‌های عضو شورای سیاستگذاری و مسئولین محترم دانشگاه تهران، به ویژه دانشکده ادبیات وعلوم انسانی و همه اعضای دبیرخانه سپاس‌گذاری کنم. این نوید را می‌دهم که درصورت حمایت و پشتیبانی نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی کشور، به‌زودی باشگاه ملی فداکاری دانشجویان ایران تشکیل و به نهادی برای حمایت از دانشجویان فداکار تبدیل خواهد شد.

فداکاری در راستای بالندگی جامعه
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن موذنی، معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران به سخنرانی پرداخت و از ایثارگران جامعه یادی کرد و گفت: جلسه بسیار محترم و باارزشی است. در موقعیتی ایستاده‌ام که باید از ایثار و ایثارگری سخن بگویم، اما سخن گفتن از ایثار کار آسانی نیست، یاد و خاطره همه شهدا و ایثارگران را گرامی می‌داریم. در این راستا قرآن کریم در آیه 9 سوره مبارکه حشر می‌فرماید: «یؤثِرُونَ عَلَی َُنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ: آنها را بر خودش مقدم می‌کردند، هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند». از میان مردم جامعه افرادی هستند که ایثار می‌کنند، فداکاری می‌کنند، ولو به ضرر خودشان تمام شود. امیر مومنان حضرت علی(ع) آن فداکاری بزرگ را انجام داد، که این ایام ماه ربیع‌الاول، مربوط به آن ماجرا است. این افراد، خودشان به آرامش، امنیت و زندگی نیاز داشتند، درحالی که همه این‌ها را فدا کردند و یک مسیری را انتخاب کردند و قطعا این‌ها ایثارگران به معنای واقعی در جامعه هستند.
وی افزود: آن کسی که یک حرکتی را انجام می‌دهد و یک فرد را نجات می‌دهد، در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست، هلال احمر، آتش‌نشانی، فرد یا افرادی را نجات می‌دهد و در جایگاه و لباس ما نیز هستند افرادی که هم فرد را نجات می‌دهند و هم جامعه را، بلکه یک نسل را نجات می‌دهند. زندگی امام خمینی(ره) سراسر ایثار و فداکاری بود. تمام ناملایمات را بر خود هموار و تحمل می‌کند تا یک جامعه را به آبادی برساند. این یک نوع فداکاری است. جنگ تحمیلی شروع می‌شود و عزیزانی رهسپار جبهه‌ها می‌شوند و حدود هشتاد هزار جانباز و ایثارگر هستند که بخشی از جسم و بدنشان را فدا کردند تا جامعه نجات پیدا کند. کسانی دیگر در محیط مدرسه و دانشگاه این فداکاری را به نوعی دیگر دنبال می‌کنند. همه این‌ها یعنی یک سری افراد وجود دارند که حاضرند از جان و مال خود بگذرند تا یک نسل نجات یابد و جامعه بالنده شود.

روحیه ایثار یعنی تلاش بیشتر، توقع کمتر
وی روحیه ایثار را زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و خاطرنشان کرد: در سالی هستیم که به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری، نام‌گذاری شده است. آن‌چه که لازم است در حوزه فرهنگ ایثار بگویم این است که فرهنگ؛ روح مقاومت اقتصادی است. امروزه گفتمان اقتصاد مقاومتی اگر می‌خواهد در جامعه محقق شود، باید با رویکرد مباحث ارزشی باشد. امروز روحیه ایثار یعنی «تلاش بیشتر، توقع کمتر». اگر ما بحث اقتصاد مقاومتی را در جامعه مطرح می‌کنیم، می‌گوییم که در حوزه ایثار قدم برمی‌داریم، جنس اقتصاد مقاومتی؛ ایثار است. تا ایثار نباشد، اقتصاد مقاومتی نهادینه نمی‎‌شود. در حوزه‌هایی که کمبود ایجاد می‌شود، کمبود مساوی است با ایده و ابداع. مسائل اقتصادی در حقیقت باید یک پیش‌زمینه از مسائل فرهنگی داشته باشد. اگر ما فعالیت اقتصادی انجام دهیم، باید قبل از آن روی فرهنگ جامعه کار شود. ما هر پیشرفتی که در جواع غربی می‌بینیم، شاهدیم قبل از آن‌که توسعه انجام شود، یک حرکت فرهنگی در جامعه رواج پیدا کرده و درباره آن پژوهشی نیز انجام می‌شود. امروز به عنوان الگوساز فرهنگی، حرکت شما یک پروسه است و مربوط به زمان حال نیست و باید این گروه‌ها به‌طور مستمر در جامعه حضور داشته باشند.

کمجان هنوز جان دارد، به همت ایثارگران محلی
محمد درویش، مدیرکل امور مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست به عنوان سخنران بعدی این آیین، گریزی به دغدغه‌های زیست‌محیطی زد و گفت: به نوبه خود از جایگاه امور مشارکت‌های مردمی، از برگزاری چنین آئینی قدردانی می‌نمایم، چون فکر می‌کنم اگر قرار باشد مشکلات عدیده کشورمان حل شود، نیاز به نسلی فداکار، جهادگر و تلاشگر داریم. به تالاب کمجان در فارس رفته بودم، تنها تالابی که هنوز نفس می‌کشد. حتما می‌دانید پریشان، بختگان و ارژن از مهم‌ترین دریاچه‌های استان فارس همگی خشک شدند و همه سرنوشتی را پیدا کردند که گاوخونی، آلماگل، آجی‌گل و هم‌چنین جازمویارن پیدا کردند. آن‌جا در نزدیکی کمجان فردی است که کمک می‌کند تالاب هنوز سرپا باشد، با زمین‌خواران درگیر شده بود و توانسته بود با کمک نیروهای محلی، کمجان را حفظ کند. از او پرسیدم چه می‌خواهی؟ گفت آقای درویش! من چیزی نمی‌خواهم، اما دختر من که شش سال دارد، از من یک سوالی می‌پرسد و من نمی‌توانم به او جواب دهم. پرسیدم چه سوالی؟ گفت: می‌گوید: می‌خواهم بدانم پدرم من را بیشتر دوست دارد یا تالاب را؟! من فکر می‌کنم این‌ها مصداق بارز فداکاری است.

من برای ایران چه کرده‌ام؟

وی تاثیر گروه‌های دانشجویی در نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست را مهم ارزیابی و اذعان کرد: نگاهمان به محیط‌زیست، طبیعت و حیات‌وحش مثل نگاهمان به خانواده، وطن و دینمان باشد. در این شرایط است که می‌توانیم از شرایط بحرانی امروز به سلامت عبور کنیم. هیچ گروهی موثرتر از دانشجویان نمی‌توانند کمک کنند به ما که از این شرایط به سلامت بگذریم. اگر می‌خواهیم شرایط افت دو متر و بیشتر از سفره‌های آب زیرزمینی را در کشور مهار کنیم، یا اگر می‌خواهیم جریان قتل‌عام هجده میلیون بلوط را متوقف کنیم، اگر می‌خواهیم اجازه ندهیم تا هم‌چنان گروهی از هم‌وطنان ما در کنار لاشه خون‌آلود حیوانات با افتخار لبخند بزنند و عکس بگیرند، این نیاز است که یک جنبش اجتماعی در رفتار و عملکرد نخبگان و دانشجویان کشور شروع شود. ما دچار بحران‌های بزرگی هستیم. یک دانشجوی محیط‌زیستی باید در رفتارش علاوه بر گفتار نشان دهد که محیط زیست کشورش برای او مهم است. به جای این‌که بگوید: «ایران برای من چه کرده؟»، بگوید: «من برای ایران چه کرده‌ام؟». یک دانشجوی محیط‌زیستی هرگز از کیسه پلاستیکی استفاده نمی‌کند، همیشه با خود یک لیوان همراه دارد و از لیوان‌های یک‌بار مصرف استفاده نمی‌کند، سوار خودروی تک‌سرنشین نمی‌شود و تا حد امکان از دوچرخه، وسایل حمل‌ونقل عمومی یا پیاده‌روی استفاده می‌کند. این‌ها رفتارهایی است که می‌تواند در تغییر رفتار زیست‌محیطی جامعه ایرانی موثر باشد.

وجه مشترک ایثارگران؛ «خود را ندیدن»

مسعود حبیبی، رئیس سازمان هلال احمر کشور با یاد و خاطره شهدای دانشجوی 16 آذر، گفت: این روزها یادآور ایامی است که سه دانشجوی شهید در دانشگاه تهران جان خود را فدا کردند. اگر امروز دانشجویان در آرامش و امنیت تحصیل می‌کنند، این‌ها از فداکاری شهداست. ایثار و فداکاری معانی والای انسانیت است. ایثار، مثل روح به جسم ما جان می‌دهد. آن‌هایی که انتخاب می‌کنند خوب باشند و خوبی کنند و برای حفظ کیان مملکت و برای کاهش آلام بشریت تلاش کنند، همه اینان نمونه بارز انسان‌های فداکار و ایثارگر هستند. وجه مشترک همه این‌ها «خود را ندیدن» است. آن ملتی که قدر ایثارگرانش را می‌داند و برای فداکاری آنان ارزش قایل است، فرهنگ‌شان مانا و پایدار است. از نگاه بلند جهاد دانشگاهی در این امر تشکر و قدردانی می‌کنم که بانی این اتفاق بزرگ و شناسایی جوانان فداکار بودند.

نکته برجسته ششمین آئین؛ سازمان‌ها معرفی‌کننده ایثارگران هستند

در پایان حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، شناسایی ایثارگران و فداکاران در دانشگاه‌ها را امری ضروری خواند و یادآور شد: جا دارد از این ابتکار زیبا و ارزشمند دوستان جهاد دانشگاهی در برگزاری این جشنواره تشکر کنم. احیا فرهنگ ایثار و هشدار دادن به ما در پیچ‌وخم زندگی که گاهی فراموش می‌کنیم انسان‌های بزرگی که با ایثارشان حق بزرگی به گردن ما دارند، کار عظیمی است. امید که هر دوره با خلاقیت بیشتر، عرصه‌های جدید ایثارگری را کشف کنند و ایثارگرانی که حتما خودشان به دلیل آن شخصیت بزرگی که دارند از نام و شهرت فرار می‌کنند، شناسایی کنند و آن‌ها را به جامعه ما معرفی کنند. ابتکار خوبی که در این دوره دیدم این است که دستگاه‌ها و سازمان‌ها معرفی‌کننده ایثارگران هستند، نه ا‌ینکه کسی بیاید و خودش را ایثارگر معرفی کند. این نکته برجسته این دوره است. فضای دانشگاه‌های ما چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن مشمول انواع ایثارگری‌ها بوده و هست. همین امروز هم در دانشگاه‌های ما چهره‌های متنوع ایثارگری مشاهده می‌شود، چه در جمع اعضای هیئت علمی ما،  چه دربین دانشجویان و یا کارکنان دانشگاه، می‌توانیم جلوه‌هایی از ایثارگری را پیدا کنیم و به شما هم معرفی کنیم. گرچه محیط دانشگاه، عرصه علمی- پژوهشی است اما کسانی که با دلسوزی در این دانشگاه‌ها مشغول فعالیت هستند، بسیار زیادند. در طیف‌های مختلف شاهد هستیم. لازم است بار دیگر با این نگاه به دانشگاه نگاه کنیم و این افراد را در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه کشف کنیم. ایثارگری معمولا در یک فضایی اتفاق می‌افتد که دیگران باید به دنبال کشف آن باشند. از خودگذشتگی معمولا با شهرت و به دنبال جلوه‌گری بودن همراه نیست.

اهدای تندیس ملی فداکاری و لوح تقدیر به دانشجویان برگزیده
بر اساس این گزارش، در ادامه برنامه چندتن از دانشجویان فداکار، با اهدای تندیس ملی فداکاری از سوی دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی تجلیل شدند. برگزیدگان این بخش عبارتند از: محسن رجایی‌پناه، سیدرضی نبوی و عبدالمجید رحمانیان کوشککی (از بنیاد شهید و امور ایثارگران)، رقیه وظیفه‌شناس (از سازمان جمعیت جوانان هلال احمر)، گروه خیریه حمایت از کودکان کار و خیابان سفیر نور (از سازمان بهزیستی کشور)، سیدرضا خالقی (از سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور)، گروه دانشجویی التیام (از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، گروه رویش‌های انقلاب (از سازمان بسیج سازندگی کشور) و مجید پیرعلیلو (از سازمان انتقال خون کشور).
اهدای تندیس ملی فداکاری و لوح تقدیر به دانشجویان آسمانی
این گزارش می افزاید: بخش انتهایی مراسم اهدای تندیس، اختصاص داشت به دانشجویانی که آسمانی شدند. شهدای دانشجوی مدافع حرم؛ شهید مسلم نصر (از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و شهید علیرضا قلی‌پور (دبیرخانه آئین). هم‌چنین از دانشجوی مرحومه شیدا زارعی که با اهدای اعضای وی، شش تن از بیماران نیازمند به زندگی بازگشته‌اند، تقدیر شد و در انتها از پدر و مادر دانشجوی شهید اردوهای جهادی، عباس درویشی، با اهدای لوح تقدیر و تندیس قدردانی به عمل آمد.
اهدای لوح تقدیر به دانشجویان برگزیده
بر اساس این گزارش، در ششمین آئین اعطای تندیس ملی فداکاری دانشجویان ایران، همچنین از افراد ذیل، با اهدای لوح تقدیر به عنوان برگزیدگان ملی فداکاری دانشجویی قدردانی شد:
علیرضا محمدی، عباس شنکائی، اسماعیل خیرآبادی، قاسم گیلانی‌فر، فواد هاشمی و مهدی منصوری (از بنیاد شهید و امور ایثارگران). بابک مرادی شقاقی و گروه خیریه طلوع مهر (از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری). فرهاد پاکدین، سجاد شهبازی و یوسف چاووش ثانی (از سازمان جوانان جمعیت هلال احمر). محمدوحید عمانی، الهه اسلام‌خواه و سروگل ندری (از سازمان بهزیستی کشور). پوریا قلیچ‌خانی، غزاله دلیری و رضا ابراهیم (از سازمان حفاظت محیط‌زیست). شروان شعاعی، میثم اخلاق‌دوست و گروه جهادی شهید محسن باقری (از وزارت بهداشت و درمان). گروه صالحین جهادگر، گروه سفیران هدایت و گروه جهادی شهید هاشمی (از سازمان بسیج سازندگی کشور). احسان خاکپورنژاد، سعید شکری و محمد مقدادیان (از سازمان انتقال خون). کانون دانشجویی مرهم (از دبیرخانه ششمین آئین).

captcha