از اجرای طرح تحول در مدارس تا هفته فرهنگی اراک و پاریس
کد خبر: 3549146
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰

از اجرای طرح تحول در مدارس تا هفته فرهنگی اراک و پاریس

گروه اجتماعی: نشست خبری با محوریت تبیین برنامه عملیاتی طرح کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استان مرکزی با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری برگزار و برنامه‌های این معاونت در کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ ﻓﺘﺢآﺑﺎدی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی، امروز، ششم آذرماه در نشست خبری با محوریت تبیین سند و برنامه عملیاتی طرح کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: برای اولین بار در کشور در استان مرکزی طرح تحول آموزش‌وپرورش که پنج ساله است اجرای می‌شود.
وی ادامه داد: استان مرکزی به عنوان استان پایلوت این طرح را اجرا می‌کند، در حال حاضر 99 شهر از شهرهای جهان به عنوان شهرهای آموزش محور از طرف یونسکو شناخته شده‌اند که شهر اراک هم امسال جزو این شهرها قرار گرفته است، هفته آینده جلسه‌ای برگزار می‌شود که اجرای این طرح و زیرساخت‌های لازم برای این طرح را مورد بررسی قرار خواهد داد.
فتح آبادی افزود: بخش کارآفرینی طرح تحول آموزش‌وپرورش به عنوان پایلوت در 18 مدرسه اراک از سال آینده اجرا می‌شود، این طرح در مدارس کره جنوبی اجرا شده و قرار است در ایران با مشارکت شرکت سامسونگ اجرایی شود، با توجه به این که دانشگاه‌ها یکی از نهادهای مهم اجتماعی محسوب می‌شوند قرار است توسط دفتر امور اجتماعی ارتباط دانشگاه با جامعه تقویت شود که در قالب تفاهم نامه‌ای از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها در توسعه اجتماعی و فرهنگی استان استفاده شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: برای اولین بار در کشور دبیرخانه مفاخر استان در محل موزه مفاخر استان شکل گرفته است ما در قالب شش برنامه به معرفی مفاخر استان پرداخته‌ایم که قرار است مفاخر آشتیان و فراهان تا ماه آینده معرفی شوند.
وی ادامه داد: یک سایت معرفی مفاخر استان با همکاری یونسکو تأسیس کرده‌ایم و 11 مستند در قالب معرفی مفاخر استان ساخته شده است که از شبکه یک و چهار سیما در حال پخش است، در حوزه مفاخر استان 15 کتاب و ویژه‌نامه در حال طراحی و چاپ است که سه کتاب در حال حاضر چاپ شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اولین بار در استان مرکزی افتتاح کتابخانه دیجیتال مفاخر استان مرکزی در این دبیرخانه شکل گرفته است و از اوایل سال تاکنون به منظور نشاط اجتماعی مردم استان، 14 کنسرت با حضور هنرمندان ملی به اجرا درآمده است، همچنین سه جشنواره به منظور معرفی اقوام ایرانی در استان صورت گرفته که برگزاری جشنواره انار ساوه هم جزو این جشنواره‌ها است.
 فتح آبادی افزود: با همکاری یونسکو هفته فرهنگی پاریس و اراک برگزار می‌شود به منظور معرفی جاذبه‌ها و پتانسیل فرهنگی این 2 شهر برگزار می‌شود، اولین جشنواره روستا با رویکرد معرفی آداب فرهنگ روستا در دی‌ماه امسال در محل نمایشگاه بین‌المللی اراک نیز برگزار می‌شود. با توجه به این که خیلی از آسیب‌های اجتماعی در سکونت‌گاه‌ها و مکان‌های خاص صورت می‌گیرد در قالب یازده نمایشگاه، نمایشگاه سیار از طریق کانون پرورش فکری کودکان تشکیل شده است.
وی ادامه داد: جشنواره عکس با موضوع آسیب‌های اجتماعی یکی از اقدامات موفق معاونت اجتماعی استانداری است که با استفاده آن خواهیم توانست آسیب‌های اجتماعی را به سمع و نظر مردم برسانیم و آنها را نسبت به این معضلات آگاه سازیم.
وی اجرای طراحی روی دفاتر دانش‌آموزان را از دیگر اقدامات دفتر امور اجتماعی استانداری خواند و اظهار کرد: دانش‌آموزان می‌توانند طرح‌های خود را به دبیرخانه ارسال کنند اگر طرح مورد موافقت قرار گیرد با نام خود دانش‌آموز روی دفاتر درج خواهد شد.
فتح‌آبادی ثبت مؤلف را از دیگر برنامه‌های معاونت اجتماعی استانداری عنوان کرد و افزود: این طرح در راستای گسترش فرهنگ نشر استان انجام خواهد شد.
وی به تشریح برنامه‌ها در حوزه حقوق شهروندی پرداخت و اظهار کرد: امسال 600 دستگاه در 2 حوزه عفاف و حجاب و حقوق شهروندی با این معاونت همکاری داشتند که این فعالیت‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و دستگاه‌های کم کار توبیخ شدند.
این مقام مسئول از طراحی دو سند در استان خبر داد و افزود: سند پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با مشارکت دستگاه‌های استان از اول آذرماه سال جاری اجرایی شده است و سند پیشگیری و کاهش طلاق نیز تدوین شده که خوشبختانه در روند رو به کاهش آمار طلاق در چند سال اخیر مؤثر بوده است.
وی به مشارکت مردم استان در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر 382 سمن در استان در حال فعالیت هستند، ابراز کرد: از این تعداد 24 درصد در حوزه خیرین، 18 درصد در حوزه آسیب‌های اجتماعی، 9 درصد در حوزه سلامت، 7 درصد در حوزه زیست محیطی و مابقی در حوزه زنان و اعتیاد هستند.
فتح‌آبادی با ابراز خرسندی از فعالیت سمن‌های استان مرکزی در دو سال اخیر، تصریح کرد: امسال 42 سمن از سوی سازمان مردم نهاد مجوز فعالیت دریافت کردند، جایگاه استان مرکزی از لحاظ میانگین کشوری در حوزه سمن‌ها بالاتر از سطح کشور است، چراکه در کشور برای هر 5 هزار نفر یک سمن وجود دارد اما در استان مرکزی به ازای هر 4280 نفر یک سمن وجود دارد.
وی بابیان اینکه ما در کشور اولین استانی هستیم که مؤسسات مردم نهاد داریم، عنوان کرد: این خانه در قالب 7 شبکه سازمانی تقسیم‌بندی شده است که این 382 سمن بر اساس نوع فعالیت و خدمات در 7 گروه تقسیم می‌شوند.
فتح‌آبادی اضافه کرد: به طور مستقیم 10هزار نفر در استان تحت پوشش برنامه مؤسسات مردم نهاد یا سمن‌ها قرار دارند، در صورتی که فعالیت و خدمات سمن‌ها این قابلیت دارد تا 100 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد.
وی ادامه داد: بیشترین خدمات در حوزه بیماری ms و بیماری‌های خاص توسط این سمن‌ها صورت گرفته است، به دنبال این هستیم که تعدادی از سمن‌ها و انجمن‌های فعال کشور را در استان فعال کنیم و یکی از همین سمن‌ها سمن اوقات فراغت جوانان تحت نظر رامبد جوان است که قرار است در استان مرکزی نیز راه‌اندازی شود.
captcha