دولت یازدهم كشور را در مسیر توسعه قرار داد
کد خبر: 3543028
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
افشانی:

دولت یازدهم كشور را در مسیر توسعه قرار داد

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار فارس اعتقاد دارد كه دولت یازدهم توانسته است با وجود تمام محدودیت‌ها بر بسیاری از مشکلات و مسائل فائق آید و کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس امروز، 12 آبان در اولین روز از سفر سه‌روزه‌اش به منطقه جنوب استان فارس، در جلسه شورای اداری شهرستان خنج، گفت: دولت یازدهم در شرایطی که کشور به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و همچنین روابط بین‌الملل در وضعیتی آشفته پیدا کرده بود امور اجرایی را در دست گرفت اما توانست با وجود تمام محدودیت‌ها بر بسیاری از مشکلات و مسائل فائق آید و کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.
وی بیان کرد: البته حجم و میزان مشکلات آنقدر زیاد است که برای حل کامل آنها و قرار گرفتن کشور در مسیر واقعی توسعه سال‌ها وقت لازم است خصوصا به لحاظ ایجاد اشتغال و رونق کسب و کار که کار دشواری است.
افشانی گفت: خانواده‌ها زمانی می‌توانند مثبت شدن رشد اقتصادی کشور، کنترل تورم و بهبود روابط با دنیا را به عنوان یک دستاورد مثبت تلقی کنند که در خانه یک یا چند جوان بیکار نداشته باشند.
وی افزود: به همین دلیل مسئله اشتغال و رفع بیکاری اولویت اول دولت در کشور و اولویت نخست ما در استان است و اگر اعتبارات و منابعی داریم باید در همین حوزه به کار گیریم.
افشانی، اختصاص 16 هزار میلیارد تومان برای رونق تولید را از اقدامات خوب دولت دانست و گفت: استان فارس در بحث استفاده از این تسهیلات در کشور پیشگام است و تا به امروز حدود 320 میلیارد تومان برای 254 پروژه پرداخت شده است.
وی افزود: علاوه بر این، 613 میلیارد تومان نیز برای 616 طرح مصوب و به شعب بانک‌ها ارائه شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است.
استاندار فارس ادامه داد: کارگروه رفع موانع تولید استان تاکنون حدود 97 جلسه تشکیل داده و کمیته حمایت و جذب سرمایه گذاری نیز تلاش های گسترده‌ای داشته است و از سوی دیگر مدیران بانک‌ها نیز همکاری خوبی برای جذب این اعتبارات داشته اند.
وی، با اشاره به اینکه دولت به دلیل گستردگی مشکلات کشور و محدودیت منابع به تنهایی قادر به رفع آن‌ها نیست، گفت: امروز هرچقدر هم نفت صادر کنیم با توجه به افزایش هزینه های جاری و پرداخت حقوق و یارانه، سهم اعتبارات عمرانی بسیار ناچیز می‌شود.
افشانی گفت: در چنین شرایطی، یکی از راهکارها فعالیت بخش خصوصی و شهرستان خنج در زمینه حضور و فعالیت بخش خصوصی در استان مثال زدنی است و نرخ 10 درصدی بیکاری در این شهرستان بیانگر فعالیت چشمگیر بخش خصوصی و همچنین خیرین است.
وی، خیرین را انسان هایی بزرگی دانست و ادامه داد: خیرین کارهای بزرگی انجام می دهند که باید قدردان آن‌ها بود و امیدواریم روز به روز شاهد افزایش تعداد خیرین در جامعه باشیم.
افشانی در ادامه سخنان خود اظهار كرد:‌ امروز یک ارتباط تنگاتنگ بین دولت و مجلس وجود دارد و هر دو قوه در عین استقلال، برای رسیدگی به امور و خواسته‌های مردم و رفع مشکلات کشور به جای تقابل و رودررویی که زیان آن به مردم می‌رسد، به یک وحدت و همدلی رسیده‌اند.
وی افزود: دولت تدبیر و امید علی‌رغم کاهش بی سابقه قیمت نفت و پائین آمدن شدید درآمد حاصل از آن، موفق شد که رشد اقتصادی کشور را به مثبت برساند.
استاندار فارس با اشاره به اینکه رشد اقتصادی کشور در زمان شروع فعالیت دولت تدبیر و امید به منفی 6.8 دهم درصد رسیده بود، گفت: باید پذیرفت که رساندن رشد اقتصادی کشور به این رقم آن هم با درآمد 800 میلیارد دلاری کار بسیار سختی است که در دروه قبل انجام شد.
وی ادامه داد: علاوه بر این، دولت موفق شد که نرخ تورم را نیز تک رقمی کرده، جلو افزایش بیکاری را بگیرد، روابط کشور با دنیا گسترش دهد و میزان صادرات نفت کشور را که به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده بود و هر سال نیز باید 20 درصد کاهش می‌یافت به بیش از 2 میلیون بشکه در روز برساند.
افشانی گفت: صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا اعلام کرده که نرخ رشد اقتصاد کشور امسال به 4.5 درصد خواهد رسید و 22 میلیارد دلار هم به تولید ناخالص داخلی افزوده خواهد شد.
استاندار فارس، بر لزوم رفع مشکل گاز شهرک صنعتی خنج نیز تأکید و اضافه كرد: تمام اداره‌های استان ملزم هستند که برای فعال نگاه داشتن و کمک به واحدهای صنعتی و تولیدی استان و رفع مشکلات و موانع پیش روی فعالیت آنها تلاش کنند.
captcha