امر به معروف و نهی از منکر ابزاری برای محافظت از جامعه است
کد خبر: 3540704
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰

امر به معروف و نهی از منکر ابزاری برای محافظت از جامعه است

گروه اجتماعی: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای امر به معروف و نهی از منکر اتفاق افتاد، گفت: این فریضه الهی قوی‌ترین ابزار برای محافظت از جامعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از البرز، حسن رحیم پورازغندی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهارم آبان در همایش امر به معروف و نهی از منکر در مقابله با جریان نفوذ که در کانون شهید سبحانی سپاه کرج برگزارشد،  اظهارکرد: ما از یک نعمت بزرگی در فرهنگ قرآنی و اسلامی برخوردار هستیم که در طرز فکر شیعه اهمیت و ارزش آن مضاعف می‌شود که همان مسئله نظارت اجتماعی، نقد و انتقاد اجتماعی به عنوان یک حق شرعی، مقدس و یک تکلیف شرعی است.
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یعنی هیچکس نمی‌تواند مانع پرسشگری، نقد و اعتراض دیگران در حوزه‌های نابسامان اجتماعی ، فرهنگی، اقتصادی، علمی، روابط بین الملل و ... شود.
رحیم پورازغندی با تاکید بر اینکه بر همه واجب است که در این صحنه مشارکت کنند، گفت: جامعه‌ای که نهادهای حاکمیتی، اجتماعی و مردمی آن، آحاد مردمی و تشکلات مختلف همه به یک اندازه مسئول هستند و همه حق اظهار نظر و پرسشگری و پاسخگویی دارند دارای امتیازی ویژه است.
وی این مساله را یک امتیاز مهم دانست که در هیچ دین و مکتب دیگری با این وسعت، اهمیت و قداست به عنوان یک امر دینی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اجازه ورود و رخنه فساد در هیچ امر حاکمیتی داده نمی‌شود، گفت: امر به معروف و نهی از منکر در برابر فساد اقتصادی، اخلاقی، ظلم، ذلت، تسلیم، نابرابری، نابرداری، منکرات و ضد ارزش‌های اجتماعی مثل طلاق و اعتیاد و ... انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: امروز در دوره مدرن به عنوان حقوق مدرن و عرفی و جامعه مدرنی تعریف شده و در راس آن شعارهایی از قبیل آزادی بیان، مطبوعات، عقیده در نهادهای حاکمیتی و مکان قدرت و ثروت و حق آگاهی و دانستن در ذیل امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک حق الهی و واجب شرعی مهم‌تر از نماز و روزه نهادینه شده است.
وی اضافه کرد: آخرین دستاورد سیستم‌های مدنی لیبرال دمکرات و ته شعار، آرزوها و مطالباتشان این چیزها است.
رحیم پورازغدی تاکید کرد: حق تفتیش در عقاید خصوصی دیگران برای اثبات بین دینی وجود ندارد و سرک کشیدن در حریم خصوصی دیگران برای امر به معروف و نهی از منکر جایز نیست.
وی ادامه داد: کسانی که عرصه اجتماعی را نامطلوب جلوه دهند مردم را به زور به سمت ناصواب‌ها گرایش می‌دهند.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر نوع فردی نوع تشکیلاتی و جمعی آن نیز هست، افزود: آن کسی که به بهشت یا جهنم می‌رود خود تصمیم می‌گیرد ولی شما می‌توانید شیب آن را طوری تعیین کنید که رفتن به سوی بدی ها سخت شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگرکسی بخواهد به بهشت برود بتواند خیلی راحت برود ولی زمانی جامعه طوری می‌شود که بهشت رفتن سخت می‌شود و ناپاکی‌ها و گناه‌ها روزمره و راحت می‌شود.
وی گفت: خداوند برای مبارزه با ناپاکی‌ها ولایت قرار داده و خداوند فرموده که مردان و زنان بر هم ولایت دارند و حکومت نسبت به مردم و مردم نسبت به حاکمیت و حاکمیت نسبت به خود برای امر به معروف و نهی از منکر ولایت دارد.
رحیم پورازغدی بیان کرد: شیوه مطالبه ارزش‌ها باید معروف باشد و با شیوه غلط نمی‌شود به ارزش‌ها رسید که این‌ها جامعه را نجات می‌دهد و روحیه توحید در جامعه را گسترش می‌دهد که شامل مواردی همچون تلاش برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، توسعه اقتصادی، توسعه زکات و جلوگیری از فاصله بین فقیر و دارا است زیرا همه کاروان باید با هم حرکت کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت‌ها بری امر به معروف و نهی از منکر باید قانون بنویسند و نباید اگر ظلمی دیده شد بترسند و چیزی نگویند، اگر جامعه بی‌تفاوت شد حکومت فاسد می‌شود، باید بسترسازی لازم برای پرسشگری به وجود آید، وظیفه حکومت است که نهادسازی و ساختار سازی برای امر به معروف و نهی از منکر کند و برای هیچکس استثنا نیست حتی رهبری.
وی یادآورشد: رهبری بسیار انتقاد پذیر هستند و انتقادها را با لبخند و رویی خوش جوابگو هستند که بعضی از مسئولین این ظرفیت را ندارند، مسئولین باید جوابگو باشند و این وظیفه اسلامی است که در غیراین صورت خطر فساد حکومت و رواج فساد در جامعه بالا می‌رود و خشونت‌های اجتماعی اگر پیش آید نونش را دشمنان حکومت و مردم می‌خورند زیرا این حکومت مردمی است.
رحیم پورازغدی گفت: اگر مردم نبودند جمهوری اسلامی تا کنون ده‌ها بار سقوط کرده بود و این حکومت را مردم نگه داشته اند نه مسئولان.
وی تاکید کرد: مردم باید در جریان تمام مسائل کشور و جامعه و بین‌الملل باشند و باید اطلاع عمومی به مردم داد و اگر پاسخگو نباشیم مردم از نظام فاصله می‌گیرند و در آن صورت این حکومت پنج سال هم دوام نمی‌آورد زیرا دشمنان زیادی دارد.
این استاد دانشگاه گفت: این وظیفه همگان و شرعی است و حکومت وظیفه دارد نهی از منکر بکند و بشود و مدیریت و نظم جامعه در جهت اهداف الهی و دینی تامین شود و نصحیت به معنای خدمت و خیرخواهی بکند و بشود .
وی با تاکید بر اینکه در یکی از جاها اگر امر به معروف و نهی از منکر به درستی نشود حوزه فرهنگ عمومی و اجتماعی است ، اظهار کرد زمانی که با ضد ارزش‌ها مواجه می‌شوید نهی از منکر باید به روش خود باشد و امر به معروف در منکری همچون موسیقی، سینما، مباحث علمی و ... هرکدام باید به زبان خودش باشد مگر در فسادهای سازماندهی شده که به صورت تیمی انجام می‌شود.
وی گفت: این منکرات را باید از دو زاویه دشمنان و یا قربانیان مساله نگاه کرد که با هرکدام باید از زاویه خود برخورد کرد.
رحیم پورازغدی با بیان اینکه مساله اصلی نشر آگاهی و پرکردن خلاها است، افزود: در فرقه‌های انحرافی باید نهادسازی و فرهنگ سازی برای پرکردن خلاها انجام شود.
وی یادآورشد: نفوذ در حوزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد که به خصوص می‌توان این نفوذ را از سنین کودکی که برای کودکان شکل گرفته دید که در بازی‌های آن‌ها می‌تواند به خوبی این نفوذ را دید.
وی ادامه داد: این نفوذ در سبک زندگی دیده می‌شود که باز هم این نحوه نفوذ در سنین کودکی با محبوب کردن عروسک‌هایی همچون باربی دیده می‌شود که بیش از 500 نقش از پرستار برای ایجاد جاذبه تا جنگجو برای مبارزه با تروریسم برای آن تعریف کرده‌اند.
وی بیان کرد: حتی این اواخر حجاب در حال مدشدن دراروپا و آمریکا است و باربی محجبه هم آورده‌اند که آن‌ها به خوبی با روش منکر به هدف خود می‌رسند.
این استاد دانشگاه گفت: نمادهایی را جریان های ضدتوحید قرن‌هاست برای خود تعریف کرده است که از معماری تا مد و آرایش را در برمی‌گیرد.
وی گفت: جوانان بیشتر به دنبال نیازهایشان همچون نشانه‌گذاری و خاص بودن هستند و تنوع طلبی در ذات آدمیان به خصوص جوانان است که یک سر آن به سمت مدگرایی و نمادگرایی می‌رود که اصل آن مشکلی نیست زیرا همه ی افراد از هم متفاوت هستند.
رحیم پورازغدی ابرازکرد: دشمنان از این روحیه استفاده کردند و انواع نمادها و مدها را برای جوانان و نوجوانان به وجود می‌آورند و بعد که آن را جزوی از هویتش کردند به او می‌گویند که پشت این نمادها یک حقیقتی است.
وی بهترین روش برای مبارزه با آن‌ها را طراحی مدها و نمادهای درست برشمرد که با اندیشه‌های توحیدی سازگار باشد که این امر وظیفه حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها است.
وی با بیان اینکه این نفوذ فرهنگی حتی در لوازم خانگی، ورزش، آرایش سر و صورت و فضای ورزشگاه‌ها دیده می‌شود، گفت: این نفوذ در ظرفیت‌های دانشگاهی با عناوینی همچون حقوق بشر یا حقوق زن یا کودک دیده شده است.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: آمریکا شده پلیس حقوق بشر در دنیا در حالیکه بزرگ‌ترین جنایتکاران از همین کشورهای استکباری هستند و ظلمی بزرگ‌تر از عنوان حقوق بشر نمی‌توانستند به مردم دنیا بکنند.
captcha