خشونت بی‌احترامی و رفتار خارج از اخلاق دینی است
کد خبر: 3532366
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
رئیس جمهور:

خشونت بی‌احترامی و رفتار خارج از اخلاق دینی است

گروه جامعه: رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه خشونت صرفا جنگ و ترور نیست اظهار کرد: بی‌احترامی به یکدیگر و نبود روابط اخلاقی و محروم کردن نوجوانان از مدرسه و همچنین وادار کردن آنان به کار سخت و رفتار خارج از اخلاق دینی و اسلامی نیز خشونت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز سوم مهرماه، با حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی 95-96 به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: محیط مدرسه باید فضایی برای علم، دانش و پیشرفت باشد و اخلاق در آن حاکمیت کند.

وی بر حکمرانی میانه روی، اعتدال و تدبیر در مدارس و مراکز آموزشی کشور تأکید و تصریح کرد: مدرسه باید از اوهام و خرافات به دور باشد و کودکان، نوجوانان و جوانان ما از نخستین روز زندگی در خانه و خانواده و پس از آن مدرسه و جامعه شاهد احترام به شخصیت خود باشند.

وی بزرگترین مشکل امروز در منطقه و جهان را خشونت معرفی کرد و گفت: دانش‌آموزان ایرانی در محیطی امن درس آموزی خود را در مدرسه آغاز می‌کنند اما در همسایگی ما کشورهایی همچون عراق، سوریه، یمن و ..... هستند که مدارسشان ویران شده و دانش‌آموزانشان به خاک و خون کشیده شده‌اند، همچنین معلمانشان فرصت تعلیم را از دست داده‌اند.

رئیس جمهورمان کشورمان ادامه داد: باید به این فکر باشیم که خشونت تا چه حد محیط اجتماعی، جوانان و آینده کشورها را تهدید می‌کند.

خشونت صرفا جنگ و ترور نیست

حجت‌الاسلام روحانی با تأکید بر اینکه خشونت صرفا جنگ و ترور نیست اظهار کرد: بی احترامی به یکدیگر و نبود روابط اخلاقی و محروم کردن نوجوانان از مدرسه و همچنین وادار کردن کودکان و نوجوانان به کار سخت و رفتار خارج از اخلاق دینی و اسلامی نیز خشونت محسوب می‌شود.

وی با طرح این سوال که خشونت و بی‌اخلاقی از کجا آغاز شده است که عده‌ای آن را می‌آموزند اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) پیام آور رحمت است، باید بیاندیشیم تا چگونه از رحمت نبوی بهر‌ه‌منده شده و جهان را از خشونت عاری کنیم.

وی محوریت پرسش مهر امسال را مبارزه با خشونت عنوان کرد و خطاب به دانش‌آموزان گفت: از هر گونه سوال کردن نهراسید و شرمنده نشوید، آنچه باعث پیشرفت می‌شود سوال صحیح و دریافت پاسخ منطقی است. معلمان باید اجازه دهند دانش‌آموزان در محیط مدرسه به طرح پرسش‌های خود بپردازند و با ایجاد کلاسی مملو از محیط مهربانی پاسخ گوی سوالات دانش‌آموزان شوند.

وی بر ضرورت تقویت کار تیمی و ایجاد رقابت بین دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: کار تیمی باید از دبستان آموزش داده شود، پیشرفت علمی در قالب رقابت‌های کلاسی امکان پذیر است. با بیان مطالب و ایجاد رقابت علمی می‌توان آینده علمی بهتری را برای کشور پیش‌بینی کرد.

اولین درس معلم به دانش‌آموز امید باشد

وی با بیان اینکه امید امروز کشور به نوجوانان و جوانان است اظهار کرد: امید را باید از کلاس درس آغاز کنیم و اولین درسی که معلم به دانش‌آموز می‌دهد امید باشد. مدارس ما باید سر زنده و پناهگاهی برای دانش‌آموزان محسوب شوند.

وی سرآغاز آموزش امید، اعتدال و تدبیر را از مدارس دانست و گفت: در دولت یازدهم باید کلاس‌های درس امید را به دانش آموزان و نشاط را به مدرسه بازگرداند. باید بدانیم اعتدال و میانه روی سر منشأ موفقیت‌ها و افراط و تفریط باعث تخریب است. آنچنان که تدبیر و عقلانیت ما را به آینده روشن می‌رساند، خرافات باعث انحطاط جامعه می‌شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اقداماتی که برای رفاه معلمان صورت گرفته است را ناشی از اجرایی شدن برجام دانست و گفت: آنها که می‌گویند ما آثار برجام را نمی‌بینیم باید بدانند که بخش وسیعی از بودجه دولت در سایه اجرای برجام تأمین شده است، اگر کشور ما بدون استفاده از ذخایر، روی پای خود ایستاده است به سبب برجام است. در سایه تلاش مردم، کارآفرینان و دولت توانستیم پس از اجرای برجام به موفقیت‌ دست یابیم.

captcha