‌فضای مجازی این روزها بیمار است/ دستوراتی برای ارتباط صحیح
کد خبر: 3530894
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
حجت‌الاسلام شریفی صادقی:

‌فضای مجازی این روزها بیمار است/ دستوراتی برای ارتباط صحیح

گروه فضای مجازی: مدیر موسسه علمی فرهنگی تمدن علوی با بیان اینکه فضای مجازی امروز جامعه ما بیمار است به حساس بودن روابط ‌افراد در فضای مجازی، اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم ما به گمشده خودمان که همان آرامش است در این فضا برسیم باید راه کنترل نفس را در پیش بگیریم.

‌امروزه فضای مجازی و ارتباط از طریق آن تبدیل به زبانی رایج در جامعه شده است. با توجه به این موضوع یکی از مهمترین مسائلی که این روزها فرهنگ و ارتباطات ما را تهدید می‌کند، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم است. از این رو گفت‌‌‌وگویی را با حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد شریفی صادقی، مدیر موسسه علمی فرهنگی تمدن علوی و عضو جامعه مبلغان برتر کشور انجام دادیم.

وی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اینکه فضای مجازی و رفتاری که انسان در این فضا از خود نشان می‌دهد، هیچ تفاوتی با فضای حقیقی نداشته و حتی تاثیرگذاری بیشتری هم دارد، گفت: از نظر اسلام در حفظ حریم ارتباط با نامحرم فرقی بین محیط واقعی و محیط مجازی وجود ندارد. این یک سخن کاملا درست است که عالم مجازی هم محضر خداست و ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است، لذا ضروریات دنیای حقیقی نیز باید تمام و کمال در آن لحاظ شود.

‌شریفی صادقی با تاکید بر اینکه بر هر مسلمانی لازم است در برابر شکسته شدن مرزهای شرعی ایستادگی کند، افزود: شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم با توجه به فضای جدید اینترنت و ارتباطات آن،‌ از خطرناکترین تهدیدات‌ امروز جامعه است. اما باید بدانیم که چت کردن فی نفسه اشکالی ندارد، ولی در صورتی که باعث لغزش و گناه شود باید از آن دوری کرد.

از صحبت‌های اضافه دوری کنند
مدیر موسسه علمی فرهنگی تمدن علوی تصریح کرد: فضای مجازی ادبیات مخصوص به خود را دارد و رعایت آداب برخورد حضوری در آن از ضروریات است. مرد و زن باید بدانند که همان رفتاری که در دنیای واقعی با یکدیگر دارند، را در فضای مجازی حفظ کنند و نوع ارتباطی که برقرار می‌کنند نیز همانند ارتباط در دنیای حقیقی باشد. آنها باید روابط خود را کنترل شده و با اصول اخلاقی انجام دهند و از صحبت‌های اضافه دوری کنند.

عضو جامعه مبلغان برتر کشور با اشاره به حساس بودن روابط کنترل نشده افراد در فضای مجازی، گفت: این روابط زندگی و احساسات افراد را به خطر می‌اندازد. در این نوع روابط غالبا افراد متحمل سختی‌های بسیاری می‌شوند و از هم پاشیدگی خانواده‌ها، طلاق و جدایی‌های عاطفی را شامل می‌شود.

وی گفت: فضای مجازی امروز جامعه ما بیمار است، پس بیمار باید به پزشک مراجعه کند تا مداوا شود و ما نیز که استفاده کننده از این فضای بیمار هستیم هم باید به پزشک مراجعه کنیم. لذا اگر بخواهیم در این فضا روابط سالم داشته باشیم باید اصول و مواردی را رعایت کنیم که از آسیب در امان بمانیم.

بانوان و تعیین تکلیف درباره استفاده از عکس در پروفایلشان
وی ادامه داد: به بانوان توصیه می‌کنم به هیچ وجه از عکسشان در پروفایلشان استفاده نکنند. در گروه‌هایی که ضریب عفت و حیایی پایینی دارند حضور پیدا نکنند و همانطور که در هر خانه‌‌ای وارد نمی‌شوند، هر لباسی نمی‌پوشند و یا هر غذایی نمی‌خورند.

این مبلغ با بیان اینکه خانم‌ها حتما باید سعی کنند نسبت به بعضی از بی‌ادبی‌ها سکوت و گذشت کنند، پیشنهاد داد: بانوان سعی کنند ارتباط با نامحرم را به حداقل برسانند و به ضروریات بسنده کنند بعد اگر که می‌خواهند صحبتی داشته باشند با دیگران این صحبت را به گونه‌ای انجام دهند که گویا فرد به صورت ظاهری در مقابل انها قرار گرفته است و به نحوی با او صحبت کنند که در بیرون از خانه با افراد غریبه و نامحرم صحبت می‌کنند برخورد کند از کلمات بد و تحریک آمیز استفاده نکنند.

راهنمای استفاده از اسمایل‌ها و استیکر‌ها
‌شریفی صادقی اظهار کرد: در فضای مجازی از شکلک‌هایی که باعث می‌شود احساسات طرف مقابل برانگیخته شود باید دوری شود و به هر نحوی باید به طرف مقابل بفهماند که این ارتباط صرفا به دلیل کاری ضروری است. روابط کنترل شده یعنی همین که مرد و زن بدانند چگونه با طرف مقابلشان صحبت کنند. این گفته خود قرآن کریم است که باید نوع حرف زدن زن و مرد به گونه‌ای باشد که دل طرف مقابلشان نلرزد.

آیا واقعا مردهای ایران دل و چشمشان مریض است؟!
مدیر موسسه علمی فرهنگی تمدن علوی ادامه داد: البته متاسفانه برخی در کشور با این مخالفت می‌کنند و می‌گویند مردهای ایران دل و چشمشان مریض است و آنها باید جلوی خودشان را بگیرند و ما هیچ مسئولیتی نسبت به اعمال و رفتار آنها نداریم. لذا به طور قاطع می‌گویم که تمام مردان دنیا شبیه همدیگر هستند و تمام زنان دنیا هم شبیه هم هستند. این یعنی که من می‌توانم میل داشته باشم ولی مثلا مرد اسپانیایی و یا چینی نمی‌تواند این میل را داشته باشد؛ که این موضوع امکان ندارد. انسان، انسان است و طبعش هیچ‌ تفاوتی با دیگران ندارد. قرآن می‌فرماید:« فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ» یعنی شما طوری صحبت نکنید که دل طرف مقابلتان بلرزد و تحریک شود. چراکه اگر احساسات مرد برانگیخته شود پاسخی به شما می‌دهد که از همین پاسخ به جایی که نباید کشیده می‌شود و بعد‌ها برای دو طرف سختی و مشکل ایجاد می‌کند.

دردهایی که متعاقب عدم کنترل روابط به سراغ انسان‌ می‌آید

این مبلغ برتر با بیان راهکاری برای کسب آرامش در این فضا تصریح کرد: باید راه کنترل نفس را در پیش بگیریم. وقتی ما به صورت کلی می‌گوییم فلان قرص برای فلان درد خوب است، لذا درمان فضای مجازی هم کنترل روابط است. اگر در این فضای مجازی مراقب چشم، گوش و دل نباشید و از هر خوراکی که از هرجایی به این فضا آمده است استفاده کنید، دل درد، ذهن درد، روح درد، پا‌درد و چشم درد خواهید گرفت و هم بدن و هم روح انسان درد می‌گیرد و درگیر آن می‌شود.
captcha