اصول یازده‌گانه مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی دینی
کد خبر: 3523663
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶

اصول یازده‌گانه مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی دینی

گروه اجتماعی: مرکز ملی پاسخگویی اصفهان در راستای ارتقای سطح علمی کارشناسان خود چهارمین دوره آموزشی با عنوان «مهارت‌های ارتباط مؤثر در پاسخگویی» را با رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل ازروابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مخدوم، رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی دراین کارگاه که دوروز به طول انجامید، بیان کرد: دردامنه علوم و مطلق علم وآگاهی، دوشکل از دانایی در نظر گرفته می‌شود، یکی دانش‌هایی که جنبه نظری دارد و دیگری دانش‌هایی که جنبه مهارتی دارند.
وی درادامه به یکی از ویژگی‌های این مهارت اشاره کرد و افزود: مهارت ازجنس دانستن نیست، ازجنس توانستن است وتوانستن، آدمی را بالا می‌برد و این امر مستلزم ممارست و تمرین است و باید بدانیم عمر مهارت بسیار کوتاه است و با بکارگیری هوشمندانه و تمرین، مهارت رشد می‌کند.
وی ایجاد ظرفیت را به عنوان دومین ویژگی مهارت عنوان وتصریح کرد: ایجاد ظرفیت بیشتر است، به این شکل که ما فعالیتی که تاکنون انجام می‌داده‌ایم به نحو دیگر و یا شرایط دیگری و باعمق بیشتر انجام می‌شود ونتیجه آن این است که اگر تاکنون یک مهارت داشته‌ایم، حال مهارت‌ها افزایش پیداکرده و قابلیت من بیشتر خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین مخدوم افزود: زندگی امروز ماتوأم با ارتباط است و ارتباط از مؤلفه‌های اصلی زندگی انسان به شمار می‌رود که اگر ارتباط از زندگی انسان گرفته شود زندگی مختل خواهد شد و پاسخگویی دینی نوعی از ارتباط است.

وی تأکید کرد: فرایند پاسخگویی، فرایندی ارتباطی است که در آن مبدأ پاسخگو، پیام محتوای پاسخ و مقصد، مخاطب است وهدف شناساندن و یا بازشناسی یک پدیده از سوی مبلغ به مخاطب است و این ارتباط باید به نحو مؤثر اتفاق بیفتد.
رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی ارتباط مؤثر را پروژه‌ای دانست که نیازمند طراحی و برنامه ریزی است و اگردر یک ارتباط بازیگر مذاکره نباشید با انتخاب خود بازیچه آن قرار می‌گیرید.
وی در ادامه به مهارت‌های ارتباط مؤثر اشاره وخاطر نشان شد: ارتباط مؤثر تنها راه انتقال اطلاعات، پیش شرط هرنوع آموزش، تنها راه بروز احساسات و تنها راه راهنمایی و کمک واقعی به دیگران است و این ارتباط نیازمند تکنیک و مهارت است.
حجت الاسلام و المسلمین مخدوم گفت: اوّلین قدم در پاسخگویی مؤثر این است که شناخت واقعی ازمسئله داشته باشیم، مشکل مخاطب را کشف و به طور دقیق راه حل ارائه دهیم، چرا که یکی از شایع‌ترین مشکلات، عدم فهم مسأله و شروع به پاسخگویی است و راه حل آن صبر در فهم و تحلیل مسئله است.
وی راه‌حل دیگر در فهم مسئله مخاطب را تلاش برای غلبه براحساسات بیان کرد و گفت: بر احساسات خود غلبه نمایید و تا جایی که ابهام دارید شروع به پاسخ ننمایید و بدانید نخستین برداشت ما از سوال بهترین برداشت نیست و با تأمل بیشتر پاسخ کامل‌تر ارائه نمایید.
رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه حقیقت ازموضع محبت واقتدار را یکی دیگر از این مهارت‌های در ارتباط مؤثر در پاسخگویی می‌باشد، اذعان داشت: محبت به معنی مهربانی ساده، صمیمانه واقتدار به معنی رعایت حسن خلق درعین قاطعیت وحفظ اصول است و این یعنی با مخافت یا بدگویی مخاطب مهربانی کنید.
وی اظهارکرد: سومین مهارت، رعایت تعادل در برخورد می‌باشد و کارشناسان پاسخگو باید در پاسخگویی از ورود به مصادیق فردی، قومی و گروهی پرهیز کنند.
حجت‌السلام و المسلمین مخدوم از عدم تمرکز برنکات منفی به عنوان چهارمین مهارت خبر داد و گفت: وجود نقطه منفی در افراد خیلی طبیعی است امّا تمرکز بر آن مشکل است چراکه تمرکز برنکات منفی علاوه بر بازدارندگی مانع از شناخت واقعی و ارتباط مؤثر خواهد شد.
وی ادامه داد: مراقب خطای ذهنی خود باشید چرا که توجیه یک سخن و یا تصمیم اشتباه، آن را به سخن وتصمیم درست تبدیل نمی کند که این ازمهارت های ارتباط مؤثر درپاسخگویی است.
رییس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینیعنوان داشت: همه کارشناسان باید مراقبت قضاوت(ظن) درمورد دیگران باشند، چون قضاوت کردن مانع مشاهده درست واقعیت ومحبت صادقانه است و مورد قضاوت قرارگرفتن برای مخاطب آزار دهنده است.
وی به هفتمین مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی اشاره کرد و بیان داشت: به مخاطب نشان دهید سخن گفتن باوی برای شما جذاب است، چراکه برقراری هرارتباطی مستلزم گوش دادن دقیق است وسخن گفتن نوعی احتیاج است ولی گوش دادن نوعی هنراستو هر ارتباطحتی اشتباهیک فرصت است.
حجت‌السلام و المسلمین مخدوم گفت: هشتمین مهارت در پاسخگویی این است که هویت‌های افراد به عنوان ابعاد شخصیتی او مانند جنسیت، تحصیلات و موقعیت درنظر گرفته شود تا درک کامل‌تری از او داشته باشیم.
وی با بیان اینکه روی مشکل پرسشگر تمرکز شود و نه بر روی خود شخص چرا که در این حالت حس بدی به او دست می‌دهد را به عنوان نهمین مهارت بیان کرد و افزود: کارشناس باید با مخاطبین خود همدلی داشته باشد نه همدردی وبی تفاوتی، همدلی به ما می‌فهماند مخاطب در کجاست و ما درچه موقعیتی هستیم و این به ما فرصت می‌دهد تا به او آدرس داده و وی را کمک کنیم.
رئیس مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در پایان گفت: آخرین مهارت ارتباط مؤثر در پاسخگویی این است که در پاسخگویی به دنبال مقصر نباشید، چرا که اگر به دنبال مقصر باشید نه تنها مشکل را حل نکرده، بلکه شرایط را سخت می‌کنید، یافتن و یانیافتن مقصر کمکی به حل مشکل نمی‌کند و فقط می‌تواند روند یافتن راه حل را به تأخیر بیندازد.
captcha