رعایت‌نکردن اصول نقد سازنده؛ عامل فرهنگی اختلاف‌اندازی میان مسئولان
کد خبر: 3520735
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶
سید رضا اکرمی عنوان کرد:

رعایت‌نکردن اصول نقد سازنده؛ عامل فرهنگی اختلاف‌اندازی میان مسئولان

گروه سیاسی: عضو جامعه روحانیت مبارز، القای فاصله و اختلاف میان مسئولان کشور از برخی تریبون‌ها و سخنان را عامل ضربه به اعتماد و اعتقاد مردم به نظام دانست و گفت: ریشه اصلی این نوع سخنان به ندانستن و رعایت نکردن اصول نقد سازنده و دلسوزانه بازمی‌گردد که باعث شده جریان‌ها و فعالان سیاسی همواره در حال اتهام‌زدن به یکدیگر باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره افزایش میزان برخی اظهارنظرها از سوی افراد شاخص سیاسی که القای اختلاف و تفرقه در میان مسئولان عالی‌رتبه کشور می‌کند، گفت: در کشور ما انقلاب اسلامی برپا شده و نظام جمهوری اسلامی به وجود آمده است و از طریق این انقلاب اظهارنظر و عقیده آزاد شده است و هر کسی هر چه دلش بخواهد می‌گوید، حال گاهی اوقات این اظهارنظر مبتنی بر قاعده و قانون و گاهی هم خارج از چارچوب‌های قانونی است.

رعایت نکردن اصول نقد سازنده و تشدید فضای تخریب در عرصه سیاسی

وی افزود: نکته دوم این است که ما پس از پیروزی انقلاب به هر دلیلی فرصت پیدا نکردیم درباره اقدامات اساسی از جمله آزادی بیان و ابراز عقیده، کار فرهنگی کنیم و چارچوب‌ها و ضوابط آزادی بیان و انتقاد را نهادینه کنیم.

حجت‌الاسلام اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز

اکرمی اظهار کرد: به اعتقاد من کسی که می‌خواهد از شخص، گروه و تصمیمی از سوی مسئولان انتقاد کند باید ابتدا صورت مسئله را به صورت کامل بداند و نگوید شنیده‌ام یا گفته شده است؛ نقد باید مستند و مستدل باشد تا سازنده باشد نه مخرب.

عضو جامعه روحانیت مبارز عنوان کرد: ویژگی دیگر انتقاد، دلسوزانه و ناصحانه بودن آن است و این به شرطی است که نقاط مثبت و منفی با هم گفته شود تا مشخص شود هدف از نقد تنها مچ‌گیری نبوده است.

اکرمی سومین ویژگی یک نقد مثبت را برخورداری از پیشنهاد و راهکار دانست و گفت: این نشان می‌دهد که هدف از انتقاد خدمت و خیرخواهی بوده است نه اینکه صرفا اتهام‌زنی صورت گیرد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این موارد، نکاتی است که باید در اظهارنظرات و انتقادات رعایت شود اما متاسفانه کمتر شاهد رعایت این نکات هستیم و در طی این 38 سال بیشتر انتقادات برگرفته از شایعات داخلی و خارجی بوده است.

وی تأکید کرد: اکنون هم در سال 95 این مسئله وجود دارد؛ نقد سازنده باید به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل شود تا فضای تخریب اشخاص و گروه‌ها از بین برود، زیرا مردم هم از این فضای تخریب و اتهام‌زنی خسته می‌شوند و در نهایت به دلسردی آنها می‌انجامد که هدف اصلی دشمن هم از ابتدای انقلاب مأیوس شدن مردم از نظام بوده است.

به جای تخریب همدیگر، شعار سال را عملی کنیم

حجت‌الاسلام اکرمی درباره ضربه‌ای که به واسطه این تخریب و القای فاصله میان مسئولان کشور به اصل نظام وارد می‌شود، گفت: با روشی که در انتقاد کردن از طریق تریبون‌ها و رسانه‌ها تاکنون پیش گرفته شده، سؤال این است که آیا نتیجه صحیح هم گرفته شده است یا فقط افراد علیه همدیگر حرف زده‌اند؟

وی اظهار کرد: امسال، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده است اما به جای اینکه نقدینگی سرگردان را به سمت تولید داخلی سوق دهیم، صادرات غیرنفتی را کیفی کنیم و از وابستگی به نفت بکاهیم و در راستای این سیاست‌ها گام برداریم و همه جریان‌ها و رسانه‌ها به دولت در این زمینه کمک کنند همه در حال اتهام زدن به یکدیگر هستند.

اکرمی یادآور شد: اگر نگاهی به روزنامه‌های کشور بیندازیم می‌بینیم هر یک جریان مقابل را با صفاتی مانند اجاره‌ای، وطن‌فروش، دلواپس و ... متهم می‌کند و این گونه سخنان و رفتارها به نظام و مجموعه قوای سه‌گانه ضربه می‌زند و متوجه نیستیم که این رفتارها و سخنان نه تنها سودی برای مردم ندارد بلکه به اعتماد و اعتقاد مردم به نظام هم ضربه می‌زند.

مهدی مخبری

captcha