خاکسپاری 125 پیکر کشف شده از قربانیان حادثه سربرنیتسا + عکس
کد خبر: 3514728
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

خاکسپاری 125 پیکر کشف شده از قربانیان حادثه سربرنیتسا + عکس

گروه بین‌الملل: همزمان با آیین بیست‌و‌یکمین سالگرد فجیع‌ترین جنایت در اروپا پس از جنگ جهانی دوم، مسلمانان بوسنی و هرزگوین 125 پیکر تازه کشف شده از حادثه غم‌انگیز سربرنیتسا را تشییع و به خاک سپردند.

سالگرد قربانیان سربرنیتسا با خاکسپاری 125 پیکر کشف شده
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوسنی و هرزگوین، مراسم سالگرد قربانیان سربرنیتسا دوشنبه، 21 تیرماه در حضور نمایندگانی از جامعه بین‌المللی، مقاماتی از حکومت بوسنی و هرزگوین، میهمانانی از کشورهای مختلف از جمله سفیر ایران و میهمانان ایرانی، خانواده‌های قربانیان، مقامات فرهنگی، سیاسی، مذهبی، اجتماعی و جمع کثیری از مسلمانان بوسنی و هرزگوین برگزار شد.
 در این مراسم سفیر و دیگر مقامات سفارت ایران همچنین رایزن فرهنگی و مدیر مؤسسه ابن سینا حضور داشتند. وزیر خارجه ترکیه، رئیس دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی لاهه و یکی از بازماندگان واقعه سربرنیتسا نیز از جمله دیگر حاضرین در این مراسم بودند.
 اسقف میخائیل از کلیسای ارتدکس مونته نگرو که از بنای یادبود قربانیان دیدن کرده بود، پیام مکتوبی به این مراسم داد که فرائت شد.
 چامی دوراکوویچ، شهردار سربرنیتسا طی سخنانی با ارائه سخنانی سقوط این منطقه و نسل‌کشی سربرنیتسا را یکی از سخت‌ترین و دشوارترین روز در قرن بیستم توصیف کرد.
 «باقر عزت بگوویچ»، رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین که در این مراسم حضور داشت، با ارائه سخنانی گفت که اکنون بیش از هر زمانی تصمیم گرفته شده که عدالت برای هر قربانی در سربرنیتسا اجرا شود.
 مردم مسلمان سارایوو برای استقبال و وداع با اجساد این کشته‌ها در مقابل کاخ ریاست جمهوری بوسنی تجمع کرده بودند.
 این اجساد دوشنبه 11 جولای (21 تیرماه) در شهر پوتروچاری در سربرنیتسا طی مراسم ویژه‌ای دفن شدند.
 دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق، قتل عام سربرنیتسا را نسل‌کشی توصیف کرده است.
 اجساد 125 مسلمان کشته شده در جنگ سربرنیتسا که هویت آنها در طول یک سال گذشته مشخص شده، دوشنبه، 21 تیرماه در مرکز یادبود پوتوچاری در کنار شش هزار و 241 نفر از قربانیان سربرنیتسا که در چند سال گذشته به خاک سپرده شده‌اند، دفن شدند.
 تحقیق و تفحص برای یافتن اجساد یک هزار و 81 جنازه دیگر از قربانیان فاجعه سربرنیتسا همچنان ادامه دارد.
 هر ساله یاد قربانیان سربرنیتسا از سوی شهرداری این شهر با همکاری دولت ملی بوسنی و هرزگوین و همچنین جامعه اسلامی این کشور گرامی داشته می‌شود.
عکاس: مهدی صالحی

captcha