گفتمان‌ رهبری؛ سرلوحه فعالیت‌های تبلیغی ماه رمضان
کد خبر: 3504417
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲

گفتمان‌ رهبری؛ سرلوحه فعالیت‌های تبلیغی ماه رمضان

گروه اجتماعی: مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: از مبلغان خواسته‌ایم تا گفتمان‌های رهبر معظم انقلاب را مانند افزایش جمعیت، اقتصاد مقاومتی و جهاد تبیینی را در فعالیت‌های فرهنگی خودشان در ماه رمضان مورد توجه ویژه قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدمحمود مرویان‌حسنی، مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ویِژه ماه مبارک رمضان که صبح امروز، 17 خردادماه در محل این اداره کل برگزار شد، با اشاره به روزه‌اولی‌ها که در این ماه به شناخت حقیقت ایمان از مسیر روزه گرفتن نائل می‌شوند، ابراز کرد: برای احیاء محافل و مساجد که پایگاه‌های دینی اسلام هستند، برای گروه مبلغان، 23 گردهمایی طی روزهای گذشته در شهرستان‌های استان برگزار شده است.
وی افزود: برای تحقق این منظور در خدمت حدود دو هزار و 500 مبلغ خانم و آقا در شهرستان‌ها برای برگزاری جلسات توجیهی بودیم تا درخصوص برنامه‌های آن‌ها در محافل و مجالس ماه مبارک رمضان بحث و بررسی صورت بگیرد.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی، قرآن را سند اصیل، تحریف‌ناپذیر و آسمانی مسلمانان خواند و گفت: تلاوت، حفظ، فهم و تدبر قرآن کریم و زندگی بر اساس آیات قرآن وظیفه همه مسلمانان بوده است، خاصه در استان خراسان رضوی که استانی تلفیقی بین شیعه و سنی است، برای این مهم در دو محور روخوانی و روان‌خوانی قرآن برای این گروه‌ها برنامه‌ریزی کردیم.
اجرای سیاست وحدت بین مذاهب اسلامی از مسیر تلاوت قرآن
شاخص‌ترین جزءخوانی در حرم رضوی
وی بیان کرد: در همه شهرستان‌ها، محافل قرآنی در مساجد محوری برگزار می‌شود؛ مراسم با شکوه جزءخوانی در 11 شهرستان برگزار خواهد شد که شاخص‌ترین برنامه مربوط به رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی است.
 مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی همچنین اضافه کرد: کلاس‌های صحیح‌خوانی و روان‌خوانی در 300 موسسه و خانه روستایی برای خانواده‌ها و فرزندان‌شان آماده شده است.
وی با اشاره به اینکه در هرسال، تفسیر یک سوره را با موضوعی خاص توسط مبلغان خود مورد بررسی قرار می‎دهیم عنوان کرد: طی سال 92 سوره حجرات را با موضوع بررسی آسیب‌های اجتماعی و در سال 93 سوره لقمان را با محوریت تربیت حکیمانه برای ارائه راهکارهای تربیتی توسط مبلغان در بیش از هزار جلسه تفسیری ارائه دادیم.
تفسیر موضوعی سوره ممتحنه
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی ضمن اشاره به برنامه تبلیغی و تفسیری سال 94 حول محور سوره محمد(ص) با موضوع ایمان عزت‌آفرین، اظهار کرد: امسال نیز سوره مبارکه ممتحنه با مضمون اصول روابط با بیگانگان در هزار و 600 مسجد و پایگاه و حلقه تفسیر توسط مبلغان ارائه خواهد شد و برای این منظور کتاب‌های لازم تفسیری در جلسات توجیهی به مبلغان داده شد.
وی افزود: مبلغان اعزامی این سازمان بالغ بر دو هزار و 200 نفر اعم از 20 درصد بانوان مبلغه و بقیه از آقایان هستند که برای بانوان مبلغ برای خانم‌ها در منازل در رابطه با احکام شرعی، تربیت و مشاوره‌های خانوادگی و مباحث قرآنی به انجام وظیفه می‌پردازند و نیز سایر مبلغان هم در حسینیه‌ها و مساجد استان به این وظیفه مشغول خواهند شد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ضمن بیان اینکه حدود 200 مبلغ نیز به شهرستان‌های همجوار اعزام شده‌اند، عنوان کرد: بیش از 50 گروه جهادی ـ تبلیغی در قالب گروه‌های 500 نفره نیز به حاشیه شهر مشهد و استان خاصه اماکن عمومی مانند بیمارستان‌ها، ترمینال، مترو، راه‌آهن و دیگر فضاهای جمعی شهر اعزام می‌شوند.
نوجوانان و جوانان؛ هدف سپهر تبلیغی
وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان دو گروه هدف مورد تاکید ما برای سپهر تبلیغی هستند، اضافه کرد: مبلغان از طریق پاسخ به شبهات، طرح و بررسی سؤالات و مشاوره‌های دینی و برقراری ارتباط با این اقشار به صورتی متفاوت از فضاهای رسمی مسجدی و یا محیط‌های شغلی به امور تبلیغاتی و فرهنگی همت می‌گمارند.
اجرای سیاست وحدت بین مذاهب اسلامی از مسیر تلاوت قرآن
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی، سیاست تقریب و وحدت بین مذاهب اسلامی را در تبلیغات مورد توجه سازمان تبلیغات اسلامی ارزیابی کرد و گفت: به دلیل آنکه این استان، تلفیقی از دو مذهب شیعه و سنی است، تلاش می‌کینم در میدان تبلیغی جریان‌های انحرافی قرار نگیرند.
وی بیان کرد: همچنین از مبلغان خواسته‌ایم تا گفتمان‌های رهبر معظم انقلاب را مانند افزایش جمعیت، اقتصاد مقاومتی و جهاد تبیینی را در فعالیت‌های فرهنگی خودشان مورد توجه ویژه قرار دهند؛ علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی در این ماه مبارک، جشن‌های ولادت امام حسن مجتبی(ع) را در شهرستان‌های گوناگون و حاشیه شهر مشهد در نظر داریم.
تلاش برای اعتدال‌آفرینی میان مراسمات
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در قالب 130 جشن عمومی و هفت جشن ویژه در جهت اعتدال‌آفرینی میان مراسمات شادی و عزای دینی و مذهبی در کنار هم گام بر می‌داریم؛ همچنین از قاریان مطرح ملی و بین‌المللی در این مراسم‌های جشن بهره‌مند خواهیم شد.
وی در ادامه تشریح کرد: نزدیک به 100 گروه تبلیغی ـ جهادی با همکاری آستان قدس رضوی در مساجد، محافل و حسینیه‌ها حضور پیدا می‌کنند و فرهنگ رضوی را بیشتر نمایان می‌کنند.
حجت‌الاسلام مرویان‌حسینی اذعان کرد: گردهمایی جهادی سازندگی را نیز در این ماه با کمک بسیج و نهادها و کانون‌های فرهنگی فعال می‌کنیم تا در حاشیه شهر مشهد به فعالیت عمرانی بپردازند.
وی اظهار کرد: هسته‌های فرهنگی جوان در محیط‌های روستایی و شهری به بررسی معضلات فرهنگی و اجتماعی خودشان با هم‌فکری مشاوران پرداخته و به روش‌های حل مشکلات اقدام کنند؛ در این راستا 180 گروه در استان و 130 گروه در حاشیه شهر در حال فعالیت هستد که مدلی جدید از فعالیت‌های اوغات فراغت، تحقق شعار «ما می‌توانیم» و نیز مطالبه‌آفرینی با حضور متولیان دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌رود.
captcha