با شعر هم می‌توان امر به معروف کرد
کد خبر: 3486299
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰
اسم‌خانی:‌

با شعر هم می‌توان امر به معروف کرد

گروه اندیشه: رتبه اول جشنواره شعر عاشورائی زنجان گفت: شاعران با توجه به احکام دینی و تلاش برای ترویج شعائر مذهبی می‌توانند با هنر خود گامی در راستای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند.

رضا اسم‌خانی، رتبه اول جشنواره شعر عاشورائی استان زنجان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، اظهار کرد: در مورد شعر سه دیدگاه عمده وجود دارد که عده‌ای عقیده دارند شعر به دلیل ماهیت وحی گونه‌ای که دارد امری الهی است، عده‌ای آن را هنری پست عنوان کرده و می‌گویند شعر هر چه دروغتر، زیباتر و دیدگاه سوم بین این دو دیدگاه قرار دارد و زشتی و زیبایی این هنر را در گروه اندیشه شاعر می‌داند.

وی افزود: در دیدگاه سوم که ماهیت بینابینی برای شعر قائل است، این هنر را زمانی دارای ارزش می‌داند که با رعایت اصول هنری شعر، گامی در راستای تعالی و کمال بشری باشد.

اسم‌خانی با اشاره به جایگاه شعر در اسلام، تصریح کرد:‌ اعراب افرادی شاعر و سخنور بودند که در طیف‌های مختلف منفی و مثبت جای می‌گرفتند که از جمله شعرای صدر اسلام می‌توان به حسّان بن ثابت که در وصف مولای متقیان، علی (ع) در روز غدیر خم شعر سرود و همچنین به کعب بن زهیر که در وصف پیامبر اکرم (ص) شعر سرود اشاره کرد، همچنین شیخ رضی (ره) نیز از جمله شعرای اسلامی بوده است.

برگزیده جشنواره امام حسین (ع) در لرستان با بیان اینکه در قرآن کریم از شاعرانی که به گمراهی دامن می‌زنند به بدی یاد شده است، خاطرنشان کرد: در آیه 224 از سوره مبارکه شعراء می‌خوانیم: «وَالشُّعَرَاء يَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ»؛ « و شاعران را گمراهان پيروى مى‌‏كنند» که در این آیه شریفه منظور شاعرانی هستند که به رسوم غلط آن روزگار دامن می‌زدند و در مدح و تشویق آئین غلط، شعرها می‌سرودند.

اسم‌خانی با اشاره به آیه 227 از سوره شعرا که خدای متعال فرموده است: «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ»؛ « مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و خدا را بسيار به ياد آورده و پس از آنكه مورد ستم قرار گرفته‌‏اند يارى خواسته‌‏اند و كسانى كه ستم كرده‏‌اند به زودى خواهند دانست به كدام بازگشتگاه برخواهند گشت». خاطرنشان کرد: این آیه با ذکر «إِلَّا الَّذِينَ» آغاز می‌شود و می‌توان آن را در ادامه آیه 224 عنوان کرد و گفت شاعرانی که در خدمت ترویج دین و آئین هستند و نقش مثبتی در تبین شعائر دینی دارند، مورد توجه در این آیه بودند.

این شاعر آئینی با تاکید بر اینکه با شعر هم می‌توان امر به معروف و نهی از منکر کرد، گفت: با استناد به نیکی‌ها و دعوت به خیر در قالب شعر و همچنین نشان دادن زشتی‌ها و پلیدی‌ها می‌توان از طریق این ابزار هنری و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر مهمی در ادای امر به معروف و نهی از منکر داشت زیرا هر آنچه با زبان هنر بیان شود تاثیر بیشتری در مخاطبان خواهد داشت.

captcha