گسترش مدارس طبیعت/ ظرفیت‌های دینی حراست از محیط زیست
کد خبر: 3484388
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
درویش گزارش داد:

گسترش مدارس طبیعت/ ظرفیت‌های دینی حراست از محیط زیست

گروه سلامت: مدیر کل آموزش‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به گسترش مدارس طبیعت و آموزش ائمه جمعه به تشریح وقایع مثبت و منفی محیط زیست ایران پرداخت.

محمد درویش، مدیر کل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به برشماری وقایع زیست‌محیطی کشور و اقدامات سازمان متبوع خود پرداخت.

وی با اشاره به تشکیل مدارس محیط زیستی و آموزش کودکان اظهار کرد: در راستای عمل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر آموزش‌ حفاظت از محیط زیست به کودکان، این سازمان با همکاری آموزش و پرورش اقدام به تأسیس مدارس محیط زیستی موسوم به «جم» در سراسر کشور با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی و فرهنگی کرد.

درویش افزود: در سال 94 تعداد مدارس طبیعت به طرز امیدوارکننده‌ای افزایش پیدا کرد، شهر‌های مشهد تنکابن، بابل، ساری، بیرجند، سنندج کرمانشاه، شیراز اصفهان و چندین و چند شهر دیگر الان صاحب مدارس طبیعت و محیط زیست هستند، این مسأله با شتاب خوبی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: همچننین وزارت آموزش و پرورش پذیرفت که یک کتاب انسان و محیط زیست را از سال آینده برای مقطع متوسطه دوم اضافه و محتواهای محیط زیستی 37 کتاب دیگر آموزشی نیز تغییر پیدا کند.

درویش با بیان اینکه در سال 94 اتفاقات خوب و بد زیادی در حوزه محیط زیست رخ داد، عنوان کرد: از نظرات نمایندگان واقعی تشکل‌های مردم نهاد در تدوین فصل محیط زیست برنامه 5 ساله ششم بهره جسته و 2 نفر از این افراد توانستند در شورای نگارش این فصل حضور پیدا کنند.

وی بیان کرد: با انتخاب شورای هماهنگی تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی کشور، نماینده این سمن‌ها در همه 31 استان کشور توانست با حق رأی عالی در شورای عالی برنامه ریزی استانداری ها شرکت کند، این امر از آنجا حائز اهمیت است که دولت عملا اثبات کرد مردم در حل مشکلات محیط زیستی شریک قدرت بوده و در تصمیم‌گیری‌ها باید نقش داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های دینی در امر حراست از محیط زیست عنوان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 94 توانست چندین کارگاه آموزشی برای ائمه جمعه و جماعات به ویژه روحانیون حوزه علمیه تهران برگزار کند.

درویش افزود: این روحانیون در دیدار با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست به بیان دغدغه‌های محیط زیستی خود پرداخته و در رابطه حقوق حیوانات بی صاحب شهری ابراز نگرانی کردند.

وی یادآورشد: در زمستان سال 94 همچنین تفاهم نامه بزرگی بین آب و برق خوزستان و سازمان محیط زیست به امضا رسید تا با همکاری مردم 11 استان زاگرسی کشور بتوانیم مشکلات پیش آمده برای استان خوزستان را حل کرده و تالاب‌های خشک شده این استان را دوباره احیا کنیم، این یک کار بی‌نظیری است.

مرگ مرد طبیعت/ سیل ویرانگر ایلام

مدیرکل آموزش‌های مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه به اتفاقات ناخوشایند محیط زیستی در سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: مرگ «محمد علی ایلانلو» طبیعت شناس و مستند ساز حیات وحش ایران یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال 94 برای محیط زیست ایران بود.

وی با اشاره به سیل ایلام عنوان کرد: یکی دیگر از اتفاقات تلخ سال گذشته راه افتادن سیل در ایلام و نابودی جنگل‌های این استان بود، این اتفاق می‌توانست رخ ندهد اگر تخریب منابع طبیعی در آن استان صورت نمی‌گرفت، این اتفاق تلخ که متأسفانه مرگ تعدادی از هموطنان را نیز به دنبال داشت ثابت کرد تخریب‌های محیط زیستی می‌تواند طبیعت را دستخوش حوادث غیر قابل پیش‌بینی کند.

مخالفت نمایندگان مجلس با لوایح محیط زیستی/ حفظ منافع شخصی/ تصمیمات غیر کارشناسی

درویش با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی در حوزه محیط زیست تصریح کرد: لایحه ارزیابی محیط زیستی در مجلس شورای اسلامی رد و موجب ناراحتی همه فعلان محیط زیستی ایران شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر و علی رغم تلاش دولت و فعالان محیط زیست، بیش از 15 ماه است که لایحه مبارزه با آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی معطل مانده و این نمایندگان محترم ترجیح دادند که با ماسک  به نشانه همدردی با مردمی که از آلودگی هوا در رنج هستند حضور یابند اما حاضر نشدند به خاطر همین مردم لایحه را مورد بررسی قرار دهند.

این مدیر ارشد سازمان حفاظت از محیط زیست یادآور شد: همچنین ما نتوانستیم لایحه‌ای برای ممانعت از تداوم بهره‌برداری از چوب‌ جنگل‌های کشور را تصویب کنیم، برخی از نمایندگان و بخشی از بدنه دولت که منافع آنها در حفظ این کارخانه‌های چوب است اجازه چنین کاری را نداد.

وی خاطر نشان کرد: متأسفانه گروهی از نمایندگان طرحی را به تصویب رسانده‌اند که بر اساس آن آب بها برای کشاورزانی که محصولات استراتژیک می‌کارند مجانی می‌شود. این امر منجر به افت بیشتر سفره‌های زیرزمینی آب و بحران‌های متعدد در کشور می‌شود.

درویش همچنین اصلاح اصل 85 توسط نمایندگان مجلس را موجب نگرانی فعالان محیط زیست دانست و عنوان کرد: بر اساس این طرح دولت موظف می‌شود به هر متجاوزی که تا قبل از سال 1385 جنگل‌ها و مراتع کشور را تصرف کرده سند مالکیت بدهد.

به گفته وی عدم رضایت مجلس مبنی بر اختصاص 50 میلیارد تومان برای استفاده از ظرفیت سمن‌ها در مهار معزل ریزگردها خبر ناخوشایند دیگری برای محیط زیست کشور بود.

طاعون نشخوار کننده‌گان/ حمله وزیر نیرو به مخالفان سدسازی

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست تشدید طاعون نشخوار‌کننده‌گان را از جمله اتفاقات بد این حوزه دانست و اظهار کرد: تشدید طاعون نشخوارکننده‌گان موجب شد هزاران رأس کل و بزهای کوهی از بین بروند.

 وی در ادامه با انتقاد از دولت اظهار کرد: در سال گذشته دولت محترم حاضر نشد  شماره سه‌رقمی  150 را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد تا مردم به راحتی بتوانند مشکلات محیط زیستی را به سازمان گزارش دهند. این اتفاق از سوی دولت نا امید کننده بود. همچنین وزیر نیرو در آخرین روزهای سال به شدت به مخالفان سد سازی حمله کرده و همه محبوبیت خود را که طی این دو سال با انتقاد از سد سازی به دست آورده بود از بین برد.

captcha