آیت‌الله معرفت؛ احیاگر علوم قرآنی در حوزه‌های شیعه
کد خبر: 3468588
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۹
معاون پژوهش موسسه تمهید عنوان کرد:

آیت‌الله معرفت؛ احیاگر علوم قرآنی در حوزه‌های شیعه

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله معرفت با رویکردی تقریبی اقدام به نوشتن تفسیری تطبیقی کردند و قبل از ایشان مجموعه جامعی از مباحث علوم قرآنی شیعه به صورت متمرکز و یکجا در کتابخانه‌ها موجود نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمرزاده، معاون پژوهش موسسه قرآنی «تمهید» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با اشاره به سال روز ارتحال آیت‌الله معرفت ضمن عرض تسلیت به این مناسبت گفت: آیت‌الله معرفت مباحث علمی و تحصیلی را از کربلا آغاز کرد و بعد وارد حوزه علمیه نجف شد و با توسعه مطالعات خود وارد عرصه شاگردی استادی شد.
وی اظهار کرد: ایشان از محضر بزرگانی مانند آیت الله خویی و امام خمینی(ره) بهره علمی می برد و در عین حال نیز به تدریس و شاگردپروری اشتغال داشت و از جمله خدمات علمی بزرگ آن مرحوم این بود که وقتی احساس کرد در زمینه علوم قرآنی در حوزه های علمیه خلا جدی وجود دارد وارد این مباحث شد.
صرف 30 سال عمر برای علوم قرآنی
قمرزاده بیان کرد: آیت‌الله معرفت 30 سال از عمر علمی خویش را بر روی علوم قرآنی متمرکز کرد که محصول آن منجر به جمع آوری مباحث پراکنده علوم قرآنی و احیا و توسعه آن بود به گونه ای که در کتابخانه های شیعه مباحثی با عنوان علوم قرآنی به صورت متمرکز و یکجا وجود نداشت.
این قرآن پژوه اظهار کرد: نظریات بطن و نظریه نسخ مشروط دو نظریه ای است که در مباحث علوم قرآنی از سوی ایشان عنوان شد که براساس نظریه اول 5 شرط باید وجود داشته باشد تا بتوان پیامی را از ایه ای استخراج کنیم.
ابتناء تفسیر مهر بر نظریه آیت الله معرفت
قمرزاده گفت: تفسیر مهر که توسط حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی از شاگردان علامه معرفت نوشته شده مبتنی بر همین نظریه بطن است.
وی اظهار کرد: کتب بسیاری زیادی است که امروزه در مباحث علوم قرآنی از التمهید آیت الله معرفت اقتباس نکرده باشد و هر پایان نامه ای که در زمینه علوم قرآنی داریم ممکن نیست از رجوع به تمهید بی نیاز باشد.
رویکرد تقریبی
قمرزاده بیان کرد: آیت الله معرفت تمهید را مقدمه ای برای تفسیر در نظر داشتند ولی به علت خلاهای موجود و نیازی که حس کردند سال های زیادی از عمر شریف ایشان صرف این موضوع شد و از ویژگی های آثار ایشان به خصوص در علوم قرآنی، زبان و ادبیات تقریبی آن است و به گونه‌ای بحث کرده است که دل های مسلمین را به هم نزدیک می‌کند.
دانش‌آموخته مرکز تخصصی تفسیر حوزه تصریح کرد: ایشان نظر شیعه را در مباحث علوم قرآنی به خصوص در میان اهل سنت ترویج داد و التمهید نیز مقدمه ای برای نوشتن تفسیر بود ولی به علت نیاز شیعه سال های سال در مباحث مقدماتی علوم قرآنی باقی ماند.
قمرزاده ادامه داد: ایشان اواخر عمر وارد تفسیر شدند و تفسیر الاثری الجامع را آغاز کردند و در این رابطه 30 هزار روایت شیعه و اهل سنت را جمع آوری کرد و به شرح و تبیین و جرح و تعدیل آن پردداخت.
تفسیر تطبیقی
وی با بیان اینکه سبک ایشان تفسیر تطبیقی شیعه و اهل سنت بود اظهار کرد: ایشان در زمان حیات موفق به تدوین شش جلد از این تفسیر شد و مابقی کار توسط شاگردان ایشان در حال انجام است که به جلد هجدهم رسیده و آماده چاپ است.
یادآور می‌شود، موسسه التمهید امروز با نام کتاب ایشان به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور از شاگردان علامه معرفت در قم مشغول فعالیت است و یکی از کارهای مهم آن تکمیل این تفسیر محسوب می‌شود.
captcha